Sida 1 av 2
Svårstartad med stort överlapp?
Postat: tor jul 07, 2011 7:59 pm
av AlexP
Hej, min motor är ganska svårstartad varm som kall.
Har provat att ge den mer eller mindre bränsle vid krankning utan positivt resultat.
Jag börjar misstänka att det beror på kammarna.
Kan det vara så att vid mycket överlapp "tappar" motor så mycket i komp så att den blir svårstartad?
Det jag får göra nu är att feta på ganska mycket vid krank och oftast startar den efter några sekunder,
men startar den inte då så surar den ner sig.
Mitt motor koncept:
Sugmotor
Volvo rödblock borrat till 97mm
Excenter slipad 2,5L vev till 88mm i slag
Nascar H-profil stakar med trycksmord lillända
Låga sugmotorkolvar ifrån Suzuki
Portad 16v topp
9,5:1 i komp (jag vet, lågt).
Separataspjäll ifrån BMW s38 (47mm)
Megasquirt sprut
Egen byggt extraktorgrenrör
Uno Andersson slipade kammar

Motorn är bromsad till 191 hjulhästar
Mvh Alex
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: tor jul 07, 2011 9:26 pm
av Rasmus Annander
vad kör du för bränsle?
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: tor jul 07, 2011 9:35 pm
av Kristoffer Helle
dårlig med ström til tendstiftet?
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: tor jul 07, 2011 10:05 pm
av Kadett4wd
har du nån 'crankmapp'?
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: tor jul 07, 2011 11:22 pm
av AlexP
Jag kör på "vanlig" 95 oktan bensin.
Dålig ström till t-stiften.. du menar att spolen skulle få för dålig spänning.. hmm kanske.. får kolla det.
Jag kör med standard hall-givare i fördelaren samt 1st spole med rotor och fördelare.
Kammarna är föresten ställda på 106grader nockvinkel.
Såhär ser min crank-mapp ut idag, jag tycker det fungerar bäst med denna.
Dock inte helt bra.
/Alex
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: fre jul 08, 2011 7:38 am
av Kadett4wd
Jag tänkte på tändning.
I DTA som jag har kan man lägga en annan tändpunkt just vid crank så motorn ruppar igång lättare.
Sen väljer man varvtal där motorn 'lever' så då hoppar sprutet in i 'åkmappen'
Då jag har 60-2 trigger får jag välja vilken tand den ska skicka tändning på, jag skickar på 3e vilket blir 18 grader.
Sen när sprutet ser att maskin går av sig själv hoppar den in i mappen och där har jag 12 grader på tomgång.
Skulle jag cranka på 12 grader blir min också segstartad.
Nu behövs det ungefär två varv utan att jag ens rör gasen så kan jag läsa i loggen att den synkat på 1a varvet och tänder på andra sen är den igång.
Med varv menar jag cykler..
Jag har också elaka kamaxlar är värt att nämna.
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: fre jul 08, 2011 7:20 pm
av AlexP
Nja, någon crankmapp för tändningen finns inte (rätta mig gärna om jag har fel)utan den tar
värdet ifrån den "vanliga" tändmappen.
Jag har provat med värden mellan 10-25grader vid crank utan förbättring.
/Alex
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: fre jul 08, 2011 8:01 pm
av stecka
Jo nog kan du ställa tändningen när du kör cranking. kolla under spark settings (är inte helt hundra om de e samma i megatune som i tunerstudio)
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: fre jul 08, 2011 8:17 pm
av Kristoffer Helle
Ström til spolen ja! ofta spenningen sjunker under crank och det blir svag ström på tändstiften
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: lör jul 09, 2011 8:49 am
av choken
Mset är lite grinigt mot antalet tänder på trigger hjulet. Har en kompis som körde med litet antal tänder kommer inte ihåg hur många men tror det var 10-12st på sin skiva fick mala i minuter innan den startade sen gick den ok. Bytte til 36-1 triggerskiva både starta lätt o gick ok. Det är en turbomotor med standard kammar. Du har iofs inte skrivt hur du triggar tändningen men i detta fallet var det separata spolar o triggerhjul.
Mvh Sören
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: lör jul 09, 2011 5:36 pm
av janni_ruda
där du ställer inte trigger angle kan du även ställa cranking advance angel om du har ett ms1 vill säga. annars i ms2 går du in i more ignition settings så finns det både crank dwell och cranking advance.
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: sön jul 10, 2011 9:46 am
av hauge
"crank dwell" låter väl väldigt bra att justera för att kompensera tappad spänning under start i mina ögon (öron)
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: mån jul 11, 2011 8:04 am
av Kadett4wd
Mina VAG spolar(äldre modell) kör jag på 3ms vid 14.4volt.
Och lagt en kompenseringskurva ända upp till 4.5ms vid 10volt.
Detta underlättar också start.
Och jag har även lagt in så att mina spridare står öppna en viss tid(typ 10ms,, kommer inte ihåg) då jag vrider på tändningen, då pumpen går en stund.
detta för att lufta systemet lite samt snapsa in lite soppa innan jag börjar veva på starten.
Vet inte om denna funktion finns i MS.
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: mån jul 11, 2011 6:10 pm
av janni_ruda
finns nått som heter prime pulswidth på MS så man kan ställa hur många ms spridarna ska stå öppna när tändningen slås på.
Re: Svårstartad med stort överlapp?
Postat: mån jul 11, 2011 6:23 pm
av AlexP
AlexP skrev:Jag kör med standard hall-givare i fördelaren samt 1st spole med rotor och fördelare.
Jag har provat att öka/minska priming pulse utan framgång.
Skall testa att öka crank dwell och se om det hjälper.
Jag kör med "standard" koden i mitt MS-II V3 och jag kan inte hitta någonstans där jag kan
ställa in cranking advance, bara om tändningen vid crank skall vara:
Calculated
Trigger return
Trigger rise
/Alex