MIKUNI 40 RS PÅ B21
-
- Forumsberoende
MIKUNI 40 RS PÅ B21
Jag hade tänkt sätta mikuni rs 40 på 2150 rc motorn och funderar på om nån har erfarenhet av det?måste man fräsa ny axel till gasspjället för o flytta isär dom för bästa funktion?,dom e ju lite tätt ihop.insugningsrör trattar mm?nån som har tips e jag tacksam då jag aldrig mekat mikuni till bilmotor förut:D
Roger (Magic T) Thomasson
Re: MIKUNI 40 RS PÅ B21
Sitter det inte några trattar på gasarna nu?
Annars kan man ju göra/köpa trattar som passar och sätta en "filtersocka" över varje. Alternativet är väl att göra en luftfilterbox, då kan man ju ha större filter och leda in kall luft i boxen.
Angående insuget kan du ju göra ett som är lite tätare vid förgasarna och som svänger ut lite lagom till insuget så slipper du flytta isär dem. Är väl inte optimalt men gör man det rätt tror jag inte strypningen på motorn kommer sitta där. Good enough..
Korta tjocka gummislangar mellan förgasare och insug? Då ser det ut ungefär som på hojarna där insugsgummina fästs med slangklämma runt förgasarna. Blir enkelt att ta bort förgasarna också, sen kanske de behöver någon kraftigare uppfästning om du tänker hoppa med bilen?
Annars kan man ju göra/köpa trattar som passar och sätta en "filtersocka" över varje. Alternativet är väl att göra en luftfilterbox, då kan man ju ha större filter och leda in kall luft i boxen.
Angående insuget kan du ju göra ett som är lite tätare vid förgasarna och som svänger ut lite lagom till insuget så slipper du flytta isär dem. Är väl inte optimalt men gör man det rätt tror jag inte strypningen på motorn kommer sitta där. Good enough..
Korta tjocka gummislangar mellan förgasare och insug? Då ser det ut ungefär som på hojarna där insugsgummina fästs med slangklämma runt förgasarna. Blir enkelt att ta bort förgasarna också, sen kanske de behöver någon kraftigare uppfästning om du tänker hoppa med bilen?
-
- Forumsberoende
Inga trattar på nu nej.luftfilter ska jag ju ha ja.jo jag har sett på evo motorn att det sitter en kraftig blå typ siliconslang mellan insuget o förgasarna.jag ska åka o kolla på en kompis rallycrossbil o se hur det ser ut med stabilatorstag mm så det blir riktigt gjort.han har en 2400 evo maskin.radie på insug mm e nog viktigt o invändig dimension plus längden givetvis.vill bara göra sakerna en gång så försöker göra det rätt första gången,men har nog en annan storlek då han har 2.4liter.men nåt nyttigt ser man nog
Håller faktiskt på att bredda min förgasarbrygga till vinterbilen nu.
Köpte en 10mm axel i silverstål, den behöver bara borras, samma sak med stagen mellan gasarna, där gör jag nya i 2 mm aluplåt.
Bränsleanslutningarna gör jag förlängningar till bara, enkel konstruktion på dom.
Bygga ett vinklat insug åt flera håll, hur jävligt är inte det då? Tänker som så, varför fuska med en sådan sak då kan man lika gärna fuska med allt annat.
Köpte en 10mm axel i silverstål, den behöver bara borras, samma sak med stagen mellan gasarna, där gör jag nya i 2 mm aluplåt.
Bränsleanslutningarna gör jag förlängningar till bara, enkel konstruktion på dom.
Bygga ett vinklat insug åt flera håll, hur jävligt är inte det då? Tänker som så, varför fuska med en sådan sak då kan man lika gärna fuska med allt annat.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Forumsberoende
Sedär ja.nu börjar det donas på riktigt,det tycker vi om.nej du har helt rätt,varför börja fuska o sen ligga vaken o ha ångest över allt man fuskade ihop sen när bilen är klar.tack för ditt utförliga inlägg,så får det bli
NikkO du har ju helt rätt, visa gärna mer bilder på vad du måste göra. Jag har en 42 mm mikunibrygga hemma men har inte riktigt kikat på vad som behövs göra för att bredda den.
-
- Forumsberoende
Nu har jag tagit isär mina 40 er och fått ur axeln till gasen.lite pilligt blir det o kunna borra dom 2 st 3 mm hålen i rätt vinkel mot dom 4st m5 hålen som är till trottlarna.och sen är det 1 st 2,5 mm hål till acc pumps fjäderstoppen lr vad man ska kalla den.det hålet är inte i vinkel mot dom gängade hålen heller.en ide jag fick är o sätta i längre m5 bult och borr som passar i originalaxel o sen ta en ställbargradskiva från änden o måtta in vad det är för vinkel.o sen när man borrar den nya axeln måtta in axeln mot dom m5 bultarna och chucken i fräsen,man börjar med dom 4 st m5 hålet då tänkte jag.förstår ni min tanke?
Precis så ska jag göra
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Såhär kan det se ut, breddad 105-108-105 för volvo ohc 8v.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Forumsberoende
Fint,själv har jag inte börjat me axeln än.tänkte ta den nästa vecka då jag börjar jobba igen,då det finns fräs o riktig borrmaskin på jobbet.jag har iaf mätt upp o gjort en ritning på nya axeln.och så har jag gjort en ritning på hur jag ska svarva nya förlängningar till bränslerören.det har stått still ett tag nu då jag hållt på me garaget,fått upp lysrör o arbetsbänk o sånt.ska försöka lägga upp bilder sen när jag fixat axeln och bränslerören
-
- Forumsberoende
framsteg har gjorts nu äntligen.borrat ny axel av silverstål.första axeln sket sej,konstatera att man måste ha riktig centreringsborr för o borra i rundjärn med,första axels blev inte bra.men andra försöket gick vägen.och bensinanslutningar svarva jag till också.tog kort som jag ska försöka lägga ut under helgen.5 timmar med skrotaxeln tog det.
-
- Forumsberoende
Men jag fick en snilleblixt så jag kunde få fram vinklarna mellan dom 3 olika hålen o få dom rätt på nya axeln.satte upp 2 plåtar med 10 mm hål som axeln låg i i ändarna.och på mitten satt axeln i skruvstycket.börja med originalaxeln o satte i borr som passa i hålen och upp i chuken på fräsen.då låg axeln lös i plåtarna i ändarna.sen låste jag skruvstycket och tog en liten vinkel i änden o drog med ritsspik ett linje över plåten över axeln och ut på plåten igen,sen lossa jag axeln o vred den så nästa borr gick i chucken.drog nytt streck i änden o så igen så jag fick 3 st streck i änden på plåten.sen satte jag i nya obearbetade axeln i plåtarna o låste fast den o borra dom 4 hålen som skulle gängas m5.sen drog jag ett streck från plåten i änden vågrätt som jag börja med originalaxeln.då hade jag ju den ritsen o vinkla sen mot dom 2 andra strecken jag gjort först=0).som jag markerad med streck på plåten.det funka hur bra som helst.hemmagjord gradskiva kan man säga.
-
- Forumsberoende
Lyckades inte ladda upp bild här men min datorkunniga sambo gjorde en rc-blogg åt mej där jag lagt ut lite bilder om nån kanske vill se...
http://magicthomssonrc.wordpress.com/20 ... flyttning/
http://magicthomssonrc.wordpress.com/20 ... flyttning/
-
- Ganska mycket laddtryck
Kul med lite bilder!!
"Ett litet tips är att inte plocka isär förgasarna och vänta en månad innan man gör den nya axeln… som jag gjorde
Det är ju lätt att glömma hur dom satt ihop…"
Hahaha, fick mig ett gott skratt. Tror du att jag har satt ihop mina förgasare än?
Det är ju lätt att glömma hur dom satt ihop…"
Hahaha, fick mig ett gott skratt. Tror du att jag har satt ihop mina förgasare än?
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960