Hur mycket jobb konvertera från B20 till B21/23 i 142?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Hur mycket jobb konvertera från B20 till B21/23 i 142?

Inlägg av Bengan »

Hur mycket e de som måste göras för att sätta in en Förgasar B21/23 i en 142 som e original?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Om du rakställer motorn så är det vad jag förstått några saker som behöver göras.

Byta oljetråget och oljepumpen till desamma från en B20.
Nya motorfästen (Kan köpas av Phredde för 500:- www.impellerheadz.com - Till Salu - Fredrik)

Sen sitter bromsservot i vägen, så det måste ändras. Har sett lösningar där man förlängt "tratten" som sitter innan bromsservot. Kan vara dags att flytta batteriet till bagageluckan på samma gång, då det nog hamnar i vägen.

Tilläggas ska väl att jag inte själv har utfört den här operationen. Men det ska vara fullt möjligt (då många har gjort det). Men jag vet inte om det är fler saker som behöver fixas för att få i det. Har ett litet expriment på gång i garaget med en B21A och en helrensad 142:a som det ska "testas" lite i, och om vi får det att funka så ska den i min polares 144:a.


Kan passa på att utveckla tråden med en fråga till... Kan man montera en M40-låda med långspak mot B21-motorn så att både motorn och lådan är rakställda. Alltså som en B20? Bör väl funka eftersom det går att göra tvärt om? Sen kanske man måste ta kopplingen från B20n om det ska funka?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

men om man rakställer så går det inte köra med en originalförgasarmotor för då börjar förgasaren peka snett neråt... så om du ska ha motorn standard är det kapa och mixtra i framvagnsbalk och tråg som gäller.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jag kortade bara mitt tråg på min b23e när jag satte den i min 142 har ej rört framvagnsbalken eller bromsservo
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Verkar lite annorlunda om det e förgasar eller insprut m.ao..

Jaja, får se om man får tag på nå roliga bitar till B20:n först.. E ju roligt med "rätt" motor oxå så bilen ska va original för övrigt..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Skriv svar