Hur mycket jobb konvertera från B20 till B21/23 i 142?
Hur mycket jobb konvertera från B20 till B21/23 i 142?
Hur mycket e de som måste göras för att sätta in en Förgasar B21/23 i en 142 som e original?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Om du rakställer motorn så är det vad jag förstått några saker som behöver göras.
Byta oljetråget och oljepumpen till desamma från en B20.
Nya motorfästen (Kan köpas av Phredde för 500:- www.impellerheadz.com - Till Salu - Fredrik)
Sen sitter bromsservot i vägen, så det måste ändras. Har sett lösningar där man förlängt "tratten" som sitter innan bromsservot. Kan vara dags att flytta batteriet till bagageluckan på samma gång, då det nog hamnar i vägen.
Tilläggas ska väl att jag inte själv har utfört den här operationen. Men det ska vara fullt möjligt (då många har gjort det). Men jag vet inte om det är fler saker som behöver fixas för att få i det. Har ett litet expriment på gång i garaget med en B21A och en helrensad 142:a som det ska "testas" lite i, och om vi får det att funka så ska den i min polares 144:a.
Kan passa på att utveckla tråden med en fråga till... Kan man montera en M40-låda med långspak mot B21-motorn så att både motorn och lådan är rakställda. Alltså som en B20? Bör väl funka eftersom det går att göra tvärt om? Sen kanske man måste ta kopplingen från B20n om det ska funka?
Byta oljetråget och oljepumpen till desamma från en B20.
Nya motorfästen (Kan köpas av Phredde för 500:- www.impellerheadz.com - Till Salu - Fredrik)
Sen sitter bromsservot i vägen, så det måste ändras. Har sett lösningar där man förlängt "tratten" som sitter innan bromsservot. Kan vara dags att flytta batteriet till bagageluckan på samma gång, då det nog hamnar i vägen.
Tilläggas ska väl att jag inte själv har utfört den här operationen. Men det ska vara fullt möjligt (då många har gjort det). Men jag vet inte om det är fler saker som behöver fixas för att få i det. Har ett litet expriment på gång i garaget med en B21A och en helrensad 142:a som det ska "testas" lite i, och om vi får det att funka så ska den i min polares 144:a.
Kan passa på att utveckla tråden med en fråga till... Kan man montera en M40-låda med långspak mot B21-motorn så att både motorn och lådan är rakställda. Alltså som en B20? Bör väl funka eftersom det går att göra tvärt om? Sen kanske man måste ta kopplingen från B20n om det ska funka?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
men om man rakställer så går det inte köra med en originalförgasarmotor för då börjar förgasaren peka snett neråt... så om du ska ha motorn standard är det kapa och mixtra i framvagnsbalk och tråg som gäller.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Verkar lite annorlunda om det e förgasar eller insprut m.ao..
Jaja, får se om man får tag på nå roliga bitar till B20:n först.. E ju roligt med "rätt" motor oxå så bilen ska va original för övrigt..
Jaja, får se om man får tag på nå roliga bitar till B20:n först.. E ju roligt med "rätt" motor oxå så bilen ska va original för övrigt..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."