Sida 1 av 17
200sx s13 - "Dieseldoris" - Ras igen. Lägger ner.
Postat: tor dec 01, 2005 4:05 am
av rebell82
Tänkte ta och dela med mig av vad gjort hittills på min s13. Står just nu i valet och kvalet om jag ska behålla den, eller sälja till förmån för nåt äldre... Är lite less på panikångesten inför varje besiktning. Men man får väl se vad som händer. Hinner nog ändra mig ett gäng gånger innan det här är över.

Efter ett turboras så skulle jag byta till en 15t, och fick då för mig att bygga ett grenrör och samtidigt flytta turbon en skvätt för att göra mer rum för downpipen.

IC:n byggd på cellpaket från nån lastbil. Tryckrören bockade en arbetskompis åt mig.

Kamdrev byggt på ett ursvarvat originaldrev med nytt centrum.

Efter en intern kamp på jobbet om vem som hade största slutdämpen, byggde jag den här. Alltid retar det nån...
Utöver detta så är toppen småsnoffsad på avgassidan, avgaskam på insugssidan, walbro-pump, hemstampad dump, 3" hela vägen.
Vinterns planer är rätt så blygsamma än så länge. Ska grotta ur en annan topp och lägga lite tid på att matcha allting. Ev nytt grenrör &turbo. Svarva ihop ett till kamdrev. Hjulupphängningarna ska ner och få nya bussningar.
Btw, namnet Dieseldoris fick bilen av mina arbetskompisar eftersom det alltid är nånting som knackar i motorn...
/Matti
Postat: tor dec 01, 2005 10:22 am
av mattias
Tjenare Matti, vi träffades senast på SRF i sommras.
Kul att se bygget, det var verkligen som du sa. Snyggt grenrör, men för liten turbo!

Postat: tor dec 01, 2005 11:56 am
av Köttig
Trodde först att grenröret var ett såkallat "Köpes" men såg sen att du tillverkat och polerat det själv
Kul projekt för övrigt, verkar bli bra

Postat: tor dec 01, 2005 1:12 pm
av rebell82
mattias skrev:Tjenare Matti, vi träffades senast på SRF i sommras.
Kul att se bygget, det var verkligen som du sa. Snyggt grenrör, men för liten turbo!

Dig kommer jag ihåg... Snacka turbos på fyllan är aldrig fel!

Tänker du fara i år ocksp? Får väl se om jag tänker råda bot på turbostorleken i vinter. Börsen och klockan får styra.
Postat: tor dec 01, 2005 1:17 pm
av rebell82
Two Fårti skrev:Trodde först att grenröret var ett såkallat "Köpes" men såg sen att du tillverkat och polerat det själv
Kul projekt för övrigt, verkar bli bra

Det är inte fullt lika blankt och fint längre, efter att en slang la sig mot och smällte...

Postat: tor dec 01, 2005 7:48 pm
av mattias
rebell82 skrev:Tänker du fara i år ocksp?
Jag hoppas jag kan fara, men jag har en resa utomlands några veckor före så jag kanske lägger krutet där istället.. har ju varit till SRF tre år på raken så jag kanske hoppa över den här gången..
Ja, det är inte en helt lätt motor att montera eftermarknadsinsprutning på som du har. Man måste bygga en egen trigger på vevaxeln och kamaxeln för att komma runt problemen med den där optiska saken som sitter på insugskammen. Du verkar iof klara av att svarva saker så det blir nog inga problem ändå om du går den vägen eller säljer bilen.
Det finns väl några special-sprut man kan köpa som plugin direkt på originalhärvan, men det är alltid nåt man saknar.
Postat: fre dec 02, 2005 2:13 am
av rebell82
mattias skrev:
Ja, det är inte en helt lätt motor att montera eftermarknadsinsprutning på som du har. Man måste bygga en egen trigger på vevaxeln och kamaxeln för att komma runt problemen med den där optiska saken som sitter på insugskammen. Du verkar iof klara av att svarva saker så det blir nog inga problem ändå om du går den vägen eller säljer bilen.
Det finns väl några special-sprut man kan köpa som plugin direkt på originalhärvan, men det är alltid nåt man saknar.
Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut? Alltså, är det typ en massa hål med ett uppehåll? Tänkte nästan snickra ihop nånting så man har om det blir aktuellt. Om inte annat så går den ju säkert att kränga om jag går över till volvon istället...
Postat: mån dec 05, 2005 1:57 am
av rebell82
Spenderat helgskiftet med att svarva lite bussningar till bakvagnen...

Postat: mån dec 05, 2005 11:38 am
av mattias
rebell82 skrev:Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut?
Det finns massor med metoder, det beror lite på vad det är för givare och hur mycket utrymme det finns. En stor nackdel på CA18 är hur remmarna ser ut, de har flera spår istället för att vara kilformade så det är lite jobb att svarva eget.
Helst skulle du haft något enkelt på vevaxeln, något med två tänder eller två st hål. På insugskammen behövs bara en tand, eller ett hål, för att berätta när det gått ett varv.
Postat: mån dec 05, 2005 12:34 pm
av Jens Gustavsson
mattias skrev:rebell82 skrev:Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut?
Det finns massor med metoder, det beror lite på vad det är för givare och hur mycket utrymme det finns. En stor nackdel på CA18 är hur remmarna ser ut, de har flera spår istället för att vara kilformade så det är lite jobb att svarva eget.
Helst skulle du haft något enkelt på vevaxeln, något med två tänder eller två st hål. På insugskammen behövs bara en tand, eller ett hål, för att berätta när det gått ett varv.
jag bygger en trigger skiva av något slag i fördelaren på SR20DET motorn i rallybilen, får se nästa vecka hur den blev.
Postat: mån dec 05, 2005 1:52 pm
av åsv
Busningarna i bakvagnen, vilket material?

Postat: mån dec 05, 2005 2:45 pm
av rebell82
åsv skrev:Busningarna i bakvagnen, vilket material?

Aluminium
Postat: mån dec 05, 2005 2:48 pm
av rebell82
mattias skrev:rebell82 skrev:Du som är inne på sprut & grejer, hur brukar triggen se ut?
Det finns massor med metoder, det beror lite på vad det är för givare och hur mycket utrymme det finns. En stor nackdel på CA18 är hur remmarna ser ut, de har flera spår istället för att vara kilformade så det är lite jobb att svarva eget.
Helst skulle du haft något enkelt på vevaxeln, något med två tänder eller två st hål. På insugskammen behövs bara en tand, eller ett hål, för att berätta när det gått ett varv.
Hmm, får ta och fundera lite på det där. Som det känns nu så är det inte aktuellt med att byta sprut, men jag vet ju vart jag hittar dig när det blir dags...

Postat: mån dec 05, 2005 2:49 pm
av rebell82
jag bygger en trigger skiva av något slag i fördelaren på SR20DET motorn i rallybilen, får se nästa vecka hur den blev.
Du går gärna visa hur den blev sen!
Postat: tor jan 12, 2006 5:28 am
av rebell82
Så, då har det spårat ur lite smått. Väntade bara på att det skulle hända... Har börjat snickra ihop en helt ny motor. Tror mig nu ha hittat vevlager utan hål som är på väg, men som det var helt sjukt lång leveranstid på, så dom dyker inte upp förrän i februari...

Mer om det när det kommer. Har även mutat en snäll kompis med cnc-svarv att svarva tryckare när jag hittat kammar avsedda för ändamålet.
Annars så har det inte blivit så mycket gjort på sistone. Jobbar mina sista veckor på jobbet nu, så det är ju lite att ordna med... Också har jag varit inlåst i en studio och hjälpt ett lokalt band med mixning. Men lite plenumbygge har jag hunnit med iaf!
