Hjälp Med B20 Turbo setup
Postat: lör aug 13, 2011 6:15 pm
Hej ska nu till att bygga en B20 turbo maskin som skall sitta i en amazon.
Men det jag behöver hjälp med är setupen, till en början kommer jag köra på en M45a, så det är väl den som kommer sätta stopp.
Har väl tänkt mig en effekt på kanske 200-250hk men vill gärna bygga för att kunna öka effekten senare. Ska även tillägga att bilen ska byggas för sommarbruk och buskörning, obs vill helst behålla innerskärmarna!
Här kommer lite frågor:
Bottendel
*B20 block borrat till 92mm
*B21 vev
*M-stakar
*B21et kolvar
Frågor kring bottendelen:
Orkar orginalstötstängerna med?
hur är det med drev? behövs ståldrev?
Behövs högflödesoljepump eller duger orginal?
Topp
*B20 topp
Frågor kring toppen:
Behövs något göras med vipparmsbryggan?
Vad ska jag välja för kam? F,K,KG10 eller annan?
Behövs det större ventiler?
Om jag nu bygger för mer effekt i framtiden, ska jag ta mig tid att porta samt fila förbränningsutrymmen?
tipsa gärna om hur de ska se ut isf!
Avgassida
Frågor kring avgassidan:
Vart i motorutrymmet placerar jag turbon lättast? (tänk på innerskärmar)
Vad för turbo är aktuell? Hx30/35, s200, t19, kkk24?
Insug
Frågor kring insug:
Tänkte bygga plenum, går det bra att bygga i plåt ist för Alu?
vad är smartast, att kröka runners över ventilkåpan så insuget hamnar på höger sida eller ska man ha det på vänster?
för max effekt upp mot 400hk i framtiden är det värt att bygga med trattar samt
duger det med bara ett stort rör eller skall jag lägga tid på att bygga ett plenum som smalnar av eller liknande?
Motorstyrning
*MS1v3
Frågor kring motorstyrning:
Hade tänkt mig Ms1v3, vad tror ni om det?
Vad blir enklaste sättet att trigga på? har sett något om att använda en saab fördelare med Hall-givare?
BB-lambda känns som ett måste? eller?
Men det jag behöver hjälp med är setupen, till en början kommer jag köra på en M45a, så det är väl den som kommer sätta stopp.
Har väl tänkt mig en effekt på kanske 200-250hk men vill gärna bygga för att kunna öka effekten senare. Ska även tillägga att bilen ska byggas för sommarbruk och buskörning, obs vill helst behålla innerskärmarna!
Här kommer lite frågor:
Bottendel
*B20 block borrat till 92mm
*B21 vev
*M-stakar
*B21et kolvar
Frågor kring bottendelen:
Orkar orginalstötstängerna med?
hur är det med drev? behövs ståldrev?
Behövs högflödesoljepump eller duger orginal?
Topp
*B20 topp
Frågor kring toppen:
Behövs något göras med vipparmsbryggan?
Vad ska jag välja för kam? F,K,KG10 eller annan?
Behövs det större ventiler?
Om jag nu bygger för mer effekt i framtiden, ska jag ta mig tid att porta samt fila förbränningsutrymmen?
tipsa gärna om hur de ska se ut isf!
Avgassida
Frågor kring avgassidan:
Vart i motorutrymmet placerar jag turbon lättast? (tänk på innerskärmar)
Vad för turbo är aktuell? Hx30/35, s200, t19, kkk24?
Insug
Frågor kring insug:
Tänkte bygga plenum, går det bra att bygga i plåt ist för Alu?
vad är smartast, att kröka runners över ventilkåpan så insuget hamnar på höger sida eller ska man ha det på vänster?
för max effekt upp mot 400hk i framtiden är det värt att bygga med trattar samt
duger det med bara ett stort rör eller skall jag lägga tid på att bygga ett plenum som smalnar av eller liknande?
Motorstyrning
*MS1v3
Frågor kring motorstyrning:
Hade tänkt mig Ms1v3, vad tror ni om det?
Vad blir enklaste sättet att trigga på? har sett något om att använda en saab fördelare med Hall-givare?
BB-lambda känns som ett måste? eller?