Sida 1 av 1

Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: lör aug 13, 2011 6:15 pm
av Oscarpersson
Hej ska nu till att bygga en B20 turbo maskin som skall sitta i en amazon.
Men det jag behöver hjälp med är setupen, till en början kommer jag köra på en M45a, så det är väl den som kommer sätta stopp.
Har väl tänkt mig en effekt på kanske 200-250hk men vill gärna bygga för att kunna öka effekten senare. Ska även tillägga att bilen ska byggas för sommarbruk och buskörning, obs vill helst behålla innerskärmarna!
Här kommer lite frågor:

Bottendel
*B20 block borrat till 92mm
*B21 vev
*M-stakar
*B21et kolvar

Frågor kring bottendelen:

Orkar orginalstötstängerna med?
hur är det med drev? behövs ståldrev?
Behövs högflödesoljepump eller duger orginal?

Topp
*B20 topp

Frågor kring toppen:

Behövs något göras med vipparmsbryggan?
Vad ska jag välja för kam? F,K,KG10 eller annan?
Behövs det större ventiler?
Om jag nu bygger för mer effekt i framtiden, ska jag ta mig tid att porta samt fila förbränningsutrymmen?
tipsa gärna om hur de ska se ut isf!

Avgassida

Frågor kring avgassidan:
Vart i motorutrymmet placerar jag turbon lättast? (tänk på innerskärmar)
Vad för turbo är aktuell? Hx30/35, s200, t19, kkk24?

Insug

Frågor kring insug:
Tänkte bygga plenum, går det bra att bygga i plåt ist för Alu?
vad är smartast, att kröka runners över ventilkåpan så insuget hamnar på höger sida eller ska man ha det på vänster?
för max effekt upp mot 400hk i framtiden är det värt att bygga med trattar samt
duger det med bara ett stort rör eller skall jag lägga tid på att bygga ett plenum som smalnar av eller liknande?

Motorstyrning
*MS1v3

Frågor kring motorstyrning:
Hade tänkt mig Ms1v3, vad tror ni om det?
Vad blir enklaste sättet att trigga på? har sett något om att använda en saab fördelare med Hall-givare?
BB-lambda känns som ett måste? eller?

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: sön aug 14, 2011 5:14 pm
av Oscarpersson
Kom igen? :P ingen som kan svara på någon fråga iaf? jag vet ju att kunskapen finns på detta forum ;)

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: sön aug 14, 2011 9:22 pm
av Oscarpersson
Då ingen annan verkar vilja hjälpa till får jag väl svara på någon fråga själv! ;)

Angående kam
Har läst lite nu och insett att en K-kam kan vara lagom att börja med!
ev lite vassare kam skulle kunna användas beroende på flödesbalans!
lågt avgasmottryck tillåter vassare kammar.

Angående ventiler och bearbetning av topp
Om motorn skall byggas för framtiden(mer effekt) så kan bearbetning av insug samt avgaskanaler göras med fördel.
Angående att byta upp sig i ventilstorlek så på avgassidan så vill man ha minimum 3-5% av ventilens diameter mellan ventilens ytterkant och förbränningsrummets vägg beroende på ventilens storlek i förhållande till blockets borrning.
På insugssidan vill man ha minimum 12% av ventilens diameter.
Har dock inte räknat på vad 92mm borr på block tillåter för max storlek på insugsventil om man bearbetar förbränningsrummets vägg till vad blockets borr tillåter(så inte förbränningsrummet hamnar utanför cylindern. Men får återkomma med det, om ingen annan hinner för att svara på detta!

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: sön aug 14, 2011 10:34 pm
av Roger Berglund
Satsa på en Volvo F-kamaxel :).

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: mån aug 15, 2011 5:15 pm
av Oscarpersson
Finns det någon motivering till F-kam valet? :D

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: mån aug 15, 2011 5:32 pm
av Roger Berglund
njaa mest bara att den funkar riktigt bra :) , Jens Gustavsson kör med en sån i vegan fortfarande tror ja, sen Erik wiklund kör med F-kamaxel.
sen har jag själv kört med F-kamaxeln.

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: mån aug 15, 2011 6:44 pm
av Oscarpersson
jaa okay, tack för tipset då! :D ska ta mig en närmare titt på F-kammen då! :D

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: tis aug 16, 2011 8:18 am
av Jens Gustavsson
men ska det va en ren gat bil med 250hk så blir nog ändå en K eller likande bättre (ca 220grader vid 0.05")

std stötstängerna håller till K kammen också så också vippställ men lite bättre ventil fjädrar skulle sitta fint ca 20% hårdare än standard. under 7000rpm så fungerar orginal kamdrevet också. olje pump räcker med standard bara den är i bra skick. se till att ha riktiga lyftare bara inte billiga lyftarna som följer med till K kams satsen. jag har ett kitt med crom molly stänger och lyftare som är väldigt bra.

lägg pengarna på motor styrsystemet och turbo + grenrör och insug sen på nån som hjälper dig justera in allt i en bänk. du kan sen uppdatera motorns innandömme efterssom du behöver mer effekt.

toppen behöver bara portas lite på avgassidan under ventilen för de effekterna. 0.88+dim på ventilen.

satsa på en liten HX35 med pulssplittat grenrör med 37mm inv dim eller på ett erik w kopia med orginal gjutjärns limpa och 42.6mm inv sek rör till turbon. läs mer i artiklarna på http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hjälp Med B20 Turbo setup

Postat: tis aug 16, 2011 3:14 pm
av Oscarpersson
tack för ett bra svar! :D