Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Diskussioner för erfaret folk
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av jol »

Har fått mitt exemplar av maximum boost och började räkna på luftflödesbehov för att hitta en lämplig turbo. Hittade då denna sida som beskriver samma sak

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av jol »

Luftflöde räknade jag ut från maximum boost, som var:
lufttryck (0,5bar laddtryck är 1,5 lufttryck) gånger
motorstorlek i tum 183(som är literstorlek delat med 0,016387064) gånger
0,5 pga fyrtaktsmotor gånger
0,85 som är vald volymetrisk effekt gånger
det varvtal jag ville kolla på.

allt detta delas med 23040 som är en omräkning från kubiktum, till kubikfot för att till slut bli pounds per minut (lb/min) som x-axeln är graderad i på ovansidan av kompressormappen jag kollat på. Behöver jag nämna att Corky Bell är amerikan? :)

Sedan valde jag 1,5 och 1,8 i ladd för att se var jag hamnade på mapparna, hx40 har tydligen varianter med 6-7-8 blad på kompressorhjulet.

Strecken börjar vid luftflödet för det varvtal då sugmotorn har maxvrid 4400rpm och slutar på maxeffekt 5600rpm.

6 blad
Bild

7
Bild

8
Bild
Peter Strandberg
Alfa kombi
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av Erland Cox »

Det hade varit kul artt höra hur denna fungerar: http://www.turbodriven.com/en/performan ... chbot.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av jol »

Jag har lösa cylinderfoder så är lite rädd om topplockspackningarna, och i början originalkoppling. Jo har tänkt på tändningen också för att hålla nere cylindertryck, men det finns ju att växa i. Har tänkt mottrycksstyra wg också för att få laddtryck i början

Erland synd att man får höfta till de flesta värdena och att det inte fanns fler kompressorhus, men bättre att höfta än att inte ta med dem i beräkningarna alls.
Peter Strandberg
Alfa kombi
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av jacobson_se »

Big Al, har du räknat något på det du pratar om, högre tryck för att få bättre verkningsgrad för att sedan sänka effekten med lägre tändning? Känns väldigt fel, men tycker man att bilen dra för lite bensin så kan kanske detta vara ett alternativ.


/Christer
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av jacobson_se »

Hur mycket lägre turbinverkningsgrad har du vid låt säga ett pr på 1.5 istället för 2.0 på turbinen?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av Daniel-635 »

När jag började med mitt Bi-Turbo bygge läste jag en del här.

http://www.stealth316.com/2-3s-compflowmaps.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske finns det något att snappa upp ?

Värt att tillägga är väl också att vi alla vill så olika när det dimensioneras aggregat, stora små eller två, alla har vi olika teorier.

Tänk på att stora aggregat på låga laddtryck behöver "över dimensionerade" wastegates och väl flödande rör till dessa, annars är det lätt att laddtrycket skenar.

Har man 4,0 Bar mottryck behöver man ju bara ett litet hål för att avgaserna ska hitta ut :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev: Även spoolupen blir bättre då man som sagt får hålla igen wg mer.
Måste fråga om du vet vad spoolup är för nåt?
Är juh ett helt befängt påstående det där, ALLA turboaggregat spoolar snabbare med stängd wastegate.
Och är man någesånär påläst i turbosystemdesign så VET man att wastegaten alltid skall vara stängd till önskat laddtryck erhållits.
Spool är när turbon 'skenar' iväg i laddtryck, inte när laddet börjar komma.
Så spool är mao tiden från att laddtrycket börjar skena tills wastegaten reglerar turbons varvtal.
Det krävs ofta nåt hekto övertryck innan 'lavinen' är igång.
Och har man så hög tryckdifferens man kan över turbinen så spoolar den hårdare.
det får man om wastegaten är stängd.

så jag vet inte vilken stolle som skulle vilja ha wastegaten på glänt innan man ens har nåt positivt tryck.
Det är lixxom en självklarhet att hålla den stängd.
Spool är mao inte en beskrivning på att försöka pressa ihjäl en turbo som inte orkar mera genom att börja klappa igen wastegaten på höga laddtryck och motorvarv.

Och jag kan dra ett exempel på varför man vill ladda lite.
Jag har små funderingar på att hjälpa min mercedes att andas lite.(C36 AMG)
Den ligger på 280hk i std utförande på 3.6liter med kompförhållande på 10.5-1 om jag minns rätt.
Bilen är försedd med Automatlåda(4stegs)
I mitt specifika fall så är motorn något uppdaterad med trimchip,tillsnyggad och mirad topp samt racekat med uppdaterad kollektor innan katten, såg för hemsk ut.
Motorn bör vara i krokarna kring 310-315hk, den går mycket bra numera.
Jag vill uppnå 450hk pga växellådan samt jag kan då smiska nyare AMG´s utan bekymmer.
Motorn behöver då endast ca 0.45bars laddtryck för att nå detta.
Med det trycket har jag inte fått nån tempraturhöjning värd att montera IC för då jag ska köra den på E85.
Jag vill bygga en enkel anläggning som lätt kan döljas i motorrummet samt bibehålla motorns karaktär så automaten funkar som den ska utan modifieringar.
jag behöver inte sänka kompet eller göra nån annan modifiering av motorn förutom ett piggyback samt bygga nya rör efter grenrören ned till turbons samt downpipe.

Därav vill jag ladda ytterst lite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av jacobson_se »

Big al.
Kan du verkligen räkna hem vinsten med att köra högre laddtryck och mindre wastegatening för att sedan slösa med en tändsänkning? Vi måste ju trots allt se till hela motorpaketet och inte bara räkna verkningsgrad på turbon.

Gör gärna ett räkneexempel så är det lättare att förstå.

/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av Kadett4wd »

Christer,, jag tycker det är ett ypperligt exempel av att ta fel apparat och trimma.
BigAl trimmar turbon, vi andra trimmar motorn.

Jag har föreslagit det förr många ggr:
"vi måste komma ihåg om det är motorn eller turbon vi ska trimma"
att ladda mer och sänka tändningen är juh ett perfekt exempel på att få motorn att vantrivas, om vi ser till ett specifikt exempel.
Till exempel min merca, för att dra det till ytterligheter,
Ladda 1bar och få värme samt dra ned tändningen och få än mer värme i motorrummet.
Ladda 0.5bar och knappt röra tändningen med mindre värmeproblem till en följd, vilket kan bidra till att man kan ta väck intercoolern till exempel, och då få en riktigt responsiv anläggning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av J.Lundin »

Hur kan en förflyttad förbränning från motorns förbränningsrum och ut i grenröret vara skonsammare för motorn. Då om något lär avgasventilerna få stryk så de räcker och blir över.... :wink:

Sedan är det en grov missuppfattning att en wastegate momentant öppnar till det förinställda laddtrycket, det kan den bara göra om man styr luften till dess membran med en magnetventil. En normal wastegate öppning ger en utdragen "S" kurva på laddtryckskurvan. Den som statiskt har försökt att förinställa öppningen på en wastegate ha nog märkt att man sällan eller aldrig får exakt det laddtryck man är ute efter, man är mer eller mindre alltid tvungen att göra en slutjustering efter att man kört motorn.
Skriv svar