Sida 1 av 4

Mao's Revenge has arrived! And project has died.

Postat: sön aug 28, 2011 12:38 am
av Swedish_Blackadder
Bild
köpte bozze86 gamla EU-fiddy billigt i delar mer eller mindre.
Numera ombyggd från 10/10" till 14/12" och att de orange plastdelarna är historia.
Länge funderat på en rapp mopperacer och javisst, här kom tillfället.

Den har ju så att säga inte haft en historia av att ha varit speciellt slö tidigare heller men nu skall det bli drag under galosherna på allvar.

målet är 145 km/h+ på åttondelen och vissa ramombyggnader är att vänta, liksom att det är högst tveksamt om den här 12" ekerfälgen kommer att tåla alltför många starter innan totalhaveri.

Ett recept mot det sista lurkar redan i garaget En 12" alufälg med ett fett 140/70-12 på, med en brottgräns på 3000N, samma axel, mm, just bolt on

Motorn kommer att trimmas alldeles måttlöst mycket som alla säkert redan förstått.
Hittar jag en passande kompressor så åker det på motorn så sant jag är motorgalen.

Snart så sätter jag igång, har bara bultat ihop grejerna så jag ser vad jag har för utgångsläge att utgå ifrån än så länge.

Letar efter någon som kan lägga på material på kamaxlar och slipa om profiler på kamaxlar,då denna motors nya setup kommer att kräva en oerhört vass kam.

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 3:20 pm
av Swedish_Blackadder
Bytt fälgen bak till något betydligt stabilare nu....

Det blir jävligt fett.
Bild
Trumbromsen kommer inte att bli kvar nej. det skall byggas om till skivbroms.

Bild
vänj er vid att se den från detta hållet i racen sedan. :twisted:

Bild
Lagom låg men kan bli lägre..... :twisted:

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 6:55 pm
av Humbug
Kan ju bli bra de här, men ska du jobba på motorn som sitter på? har ju inte så mycket och ge, om man inte bygger om den helt. Själv har jag börjat slänga ihop en rödmyra, fast en trimmad dt50 motor ska dit, så ska bygga motorfästen...sen börjar allt annat ;)

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 8:26 pm
av Swedish_Blackadder
du kan vara lugn att hela trolleriboken kommer att lusläsas när den motorn skall trimmas, så t.o.m. :twisted: går och gömmer sig.

Blir en stroker på betydligt mer kubik än herrarna i Kina tänkt sig.

Reglementet säger att jag måste utgå ifrån moppeblocken, men vad som lurkar innanför dem, det är en annan femma. Får ha max 125 cc enligt reglementet, men visst? kan ju bygga en brutal stroker till den med för tyngre racing? :twisted: :lol:

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 9:00 pm
av Humbug
Ska bli intressant o se. hur går det med svarta sara?

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 9:03 pm
av Swedish_Blackadder
Måste skaffa fram utbytesdämpare till den stackaren.... ljuddämparna börjar ta rejält med stryk nu.

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 9:05 pm
av Humbug
Ah, knivigt läge. min hoj står fortfarande här o skäms, har inte orkat byta batteri (snålhet?) kör ju 400an just nu....känns lite overkill o köra 125an...

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön aug 28, 2011 9:16 pm
av Swedish_Blackadder
Lutar åt några passande aftermarket-pipor nu på den.

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: mån aug 29, 2011 11:41 am
av Humbug
funkar ju det med.

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: tis aug 30, 2011 2:11 pm
av Swedish_Blackadder
fick ett mail som kan rädda läget annars nu om ljuddämpare och andra nyttigheter till Hondan.

Blir lite städning med, passar de flesta fiddys, hugg nu för er!

http://www.blocket.se/skaraborg/Reservd ... ?ca=13&w=1

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: tor sep 01, 2011 3:57 pm
av Swedish_Blackadder
går allt bra och Fru fortuna är med mig så har jag en kompressor till motorn tillgänglig nu redan på Lördag.
Om så sker så blir det till att bygga kompressorplatta/insug som passar, inte riktigt överens med mig själv om jag skall stanna vid 90 cc eller bygga en stroker.
Stroker ger fördelen med att kunna ge rejält med effekt utan att behöva överladda så jäkla hårt.
fast..., vad hindrar en att ladda på ordentligt med en sådan med...? :twisted: passa på och sänka grundkompet och öka laddtrycket ytterligare kanske? knepen är många sa kärringen som torkade bordet med katten.
Skrämmande utsikter för vår lilla mopedmotor minst sagt.
Sedan undrar jag lite om det är bäst med ett sprut eller förgasare på denna typen av maskin? Och i så fall var få tag på ett sprut som funkar?

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: tor sep 01, 2011 4:16 pm
av OMRT
Fränt med kompressor!

Sprut av "bolton" typ hittade jag på google när jag höll på med min etanolmoppe. Dock kostade dom från 500$ och uppåt, om jag inte missminner mig. Så det beror ju på vad man vill ge.

Vad är det för kompressor du ska använda?

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: tor sep 01, 2011 4:40 pm
av Swedish_Blackadder
Inte sett den ännu, skall visst ligga nån i en kompis pappas garage.
Jag hoppas den fungerar eller går att ta delar ifrån till ett eget kompressorhus...
Men annars så får man ta sig en titt "över pölen" och se vad man kan tänkas hitta där.

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: lör sep 03, 2011 9:29 pm
av Swedish_Blackadder
nu har jag jobbat vidare lite, och det var ett akut behov av ny frambroms, originalbromsen visade sig vara rent åt h....e i skicket.
så det blev någon timmes bromsmacklande innan det fungerade, fick låna grejer från Blackie till det.
Bild
dubbelkolvsok borde räcka till för att få stopp på maskinen.... som den uppmärksamma läsare ser så har bromsen även bytt sida liksom att jag satt på hårdare dämpade gaffelben.

Testade även att sätta på den stora kommande förgasaren på motorn och se hur det ser ut.

Bild

Bild
Ingen uppsättning som gör Länsman glad men å andra sidan skall inte han bry sig om det, eller hur?

Bild
ganska raskt marscherat hehe..... nu startar det verkliga jobbet snart, att bygga upp motorn!

Re: Mao's Revenge has arrived!

Postat: sön sep 04, 2011 12:16 pm
av Humbug
hojta till om du får tag på lite extra pengar, så får du ta hojen för 2500.