Elvattenpump

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Elvattenpump

Inlägg av Dannelator »

Hej har en 500hk volvo 740 som jag håller på att bygga ett multiremsystem på men vill inte ha den vanliga vattenpumpen kvar.
För att montera en elvattenpump är det något jag behöver ändra på, i topp till exempel? Tänkte man skulle pluggad org pump bara och sätta vattenpumpen på nedre slangen. Men då kommer den anslutningen i toppen vara trycksatt i stället för "sugsatt" lika så anslutningen till värmepaketet.
Skall man plugga anslutningen i toppen`? e

Mvh Daniel
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Elvattenpump

Inlägg av Jonathan_ »

För att undvika problem med elektrisk pump så kör med samma flöde som org. Dvs. du trycker in det i blocket och suger upp det i toppen/insuget.

Sen är en sak till värt att beakta, om du använder en termostat som har funktionen on/off (som på en gammal jänk) eller om termostaten fungerar som en shunt-ventil.
En on/off termostat funkar inget vidare (enl. min lilla erfarenhet) eftersom vattnet ej kan cirkulera genom motor/pump "utanför" kylaren tills det uppnått arbetstemperatur som med en mekanisk pump (som har en bypassfunktion inbyggd).
Med en termostat av shunt-typ (t ex. de till BMW 2002) så får du den bypass-funktionen en mekanisk vattenpump har.

Välj sedan att köpa en vattenpump av bra kvalité, t ex. Meziere.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
heller
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån sep 05, 2011 11:26 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elvattenpump

Inlägg av heller »

så hur menar du att man ska göra på en b230? den har väl inte on/off termostat?
Skriv svar