Hej har en 500hk volvo 740 som jag håller på att bygga ett multiremsystem på men vill inte ha den vanliga vattenpumpen kvar.
För att montera en elvattenpump är det något jag behöver ändra på, i topp till exempel? Tänkte man skulle pluggad org pump bara och sätta vattenpumpen på nedre slangen. Men då kommer den anslutningen i toppen vara trycksatt i stället för "sugsatt" lika så anslutningen till värmepaketet.
Skall man plugga anslutningen i toppen`? e
Mvh Daniel
Elvattenpump
- Dannelator
- För mycket laddtryck
Elvattenpump
A volvo never dies, they only go faster!

Re: Elvattenpump
För att undvika problem med elektrisk pump så kör med samma flöde som org. Dvs. du trycker in det i blocket och suger upp det i toppen/insuget.
Sen är en sak till värt att beakta, om du använder en termostat som har funktionen on/off (som på en gammal jänk) eller om termostaten fungerar som en shunt-ventil.
En on/off termostat funkar inget vidare (enl. min lilla erfarenhet) eftersom vattnet ej kan cirkulera genom motor/pump "utanför" kylaren tills det uppnått arbetstemperatur som med en mekanisk pump (som har en bypassfunktion inbyggd).
Med en termostat av shunt-typ (t ex. de till BMW 2002) så får du den bypass-funktionen en mekanisk vattenpump har.
Välj sedan att köpa en vattenpump av bra kvalité, t ex. Meziere.
/J
Sen är en sak till värt att beakta, om du använder en termostat som har funktionen on/off (som på en gammal jänk) eller om termostaten fungerar som en shunt-ventil.
En on/off termostat funkar inget vidare (enl. min lilla erfarenhet) eftersom vattnet ej kan cirkulera genom motor/pump "utanför" kylaren tills det uppnått arbetstemperatur som med en mekanisk pump (som har en bypassfunktion inbyggd).
Med en termostat av shunt-typ (t ex. de till BMW 2002) så får du den bypass-funktionen en mekanisk vattenpump har.
Välj sedan att köpa en vattenpump av bra kvalité, t ex. Meziere.
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Elvattenpump
så hur menar du att man ska göra på en b230? den har väl inte on/off termostat?