Sida 1 av 1
Justera tändning på dynon
Postat: tor sep 08, 2011 9:07 pm
av dundersmurfen
Ja hur tuff ska man vara?
Hur stor marginal ska man ha. Backa av lite från där den ger max eller ligga kvar, isåfall hur mycket. Tänker mest på e85 nu.
Re: Justera tändning på dynon
Postat: fre sep 09, 2011 10:32 am
av Jens Gustavsson
beror på kompa och laddtryck eller hur nära motorn i övrigt är döden

en sugmotor som inte ligger på gränsen till spikning så ger man den vad den vill ha men en turbomotor med för hög kompa och ett redan för högt laddtryck så ökar mest troligt effekten med mer tändning tills den exploderar.
fördelen i en bänk är att man kan se hur effekten ökar.. om man börjar med en säker/feg tändning sen ökar man 2 grader åt gången då ser man från början effektöknigar på kanske 8% men tillslut att det bara gav nån % ökning då kan man lika bra backa av lite till också för att få en marginal.
mvh jens
Re: Justera tändning på dynon
Postat: sön sep 11, 2011 1:28 am
av johan johansson
På kompisens Supra höjde dom tills det inte gav mer effekt sen sänkte dom någon grad under tror 2 grader under max. På min tappade vi max vrid med högre tändning låg kvar där den gav max sen ökade vi nog nästan 5grader till topp effekt.
Så det är bara att prova.
Re: Justera tändning på dynon
Postat: sön sep 11, 2011 10:59 am
av Jens Gustavsson
kan tilläggas så är en riktig knack sensor väldigt bra att ha i sånna här tester. vi i sävar kommer att investera i en sån i vinter då dyno sesongen är i gång
Re: Justera tändning på dynon
Postat: mån sep 12, 2011 10:36 pm
av wetterhus
Min erfaring er at det ibland kan være vanskelig å høre "tidliga" spikningar med E85
Vilken typ knock sensor tenker ni at bruke ?
Torgeir
http://www.wetterhusracing.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Justera tändning på dynon
Postat: tis sep 13, 2011 7:33 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:kan tilläggas så är en riktig knack sensor väldigt bra att ha i sånna här tester. vi i sävar kommer att investera i en sån i vinter då dyno sesongen är i gång
spara pengarna och köp en cylindertrycks mätutrustning om 2 år istället, det kommer jag att göra iaf.
600€ för en bra knacksensor utrustning, för 3000€ får du cylindertrycks (tändstift) mätutrustning med softa och allt, sen 2000€ så har du avgas och insugstryck.
/Andre'
Justera tändning på dynon
Postat: tis sep 13, 2011 8:30 pm
av Ante Karlsson
Andre': vad är det för fabrikat på dessa grejer?
Re: Justera tändning på dynon
Postat: tis sep 13, 2011 8:40 pm
av Jens Gustavsson
problemet med cylindertrycks mätning är att den inte kontenuerligt kan logga och defenetivt inte alla cylindrar så man ser en varning innan det går sönder nått.
Re: Justera tändning på dynon
Postat: ons sep 14, 2011 6:26 pm
av Mats Ivarson
Helt klart intressant med cylindertrycksmätning, men hur vet man vilket tryck motorn tål? Med exakt vevvinkelgivare till kan man se även förbränningsfasningen och då kan man se när man går för tidigt.
En modern diesel är designad att tåla tex 180 bar. Frågan är vad en bensinmotor tål med jobb gjort åt cylinderväggar, topplockspackning, vevstakar, kolvar mm.
Mats
Re: Justera tändning på dynon
Postat: ons sep 14, 2011 6:48 pm
av norrback
Ante Karlsson skrev:Andre': vad är det för fabrikat på dessa grejer?
http://www.tfxengine.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Justera tändning på dynon
Postat: ons sep 14, 2011 6:53 pm
av norrback
Mats Ivarson skrev:Helt klart intressant med cylindertrycksmätning, men hur vet man vilket tryck motorn tål? Med exakt vevvinkelgivare till kan man se även förbränningsfasningen och då kan man se när man går för tidigt.
En modern diesel är designad att tåla tex 180 bar. Frågan är vad en bensinmotor tål med jobb gjort åt cylinderväggar, topplockspackning, vevstakar, kolvar mm.
Mats
det kan man ju aldrig veta, vad motorn mekaniskt tål. Det är ju en optimerad förbränning vi vill åt, inte veta hur mycket vevstakarna håller. Och ett måste är en högupplöst vevaxelgivare för att optimera cykel till cykel variationer och förbrännings hastighet (fraction burned).
/Andre'
Re: Justera tändning på dynon
Postat: ons sep 14, 2011 6:57 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:problemet med cylindertrycks mätning är att den inte kontenuerligt kan logga och defenetivt inte alla cylindrar så man ser en varning innan det går sönder nått.
varför inte kontinuerligt? du menar att du skall hinna släppa av på strippen om en röd lampa tänds? om du menar i bänken så är det ju int så jobbigt att flytta stiftet till nästa cylinder och optimera den. Man ser på tryckstegringen från cylindertrycket långt före en knacksensor börar ge utslag. så du kan ligga på bra marginal. ofta ger motorn ännu mera effekt fast den har en liten tryck peak som senare kan bli en knacknig, då sjunker effekten. Och ser man detta så kan man ha större marginal, och optimera på andra sätt istället.
/Andre'
Re: Justera tändning på dynon
Postat: tor sep 22, 2011 8:41 pm
av Mats Ivarson
Har du kört motorer med kontinuerlig cylindertrycksmätning?
Vi har det på de flesta motorer på jobbet.
Med ett bränsle som inte knackar eller har svårt att göra det, tex etanol metanol eller diesel, är det cylindertryck som begränsar effektuttaget skulle jag vilja säga. Tillsammans med avgastemp.
Ingen ide att köra onödigt tidig timing, vilket kan mätas utan cylindertryck, men sen är det intressant med topptryck. Om man har ett hum om vad motorn tål.
Förstår inte vad du skriver om tryckstegringar mm kopplat till knack, vilka erfarenheter baserar du det på? Vilket bränsle?
Mats
Re: Justera tändning på dynon
Postat: fre sep 23, 2011 5:06 pm
av norrback
Jag baserar mitt svar på denna tråd:
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=27441" onclick="window.open(this.href);return false; jag har ingen egen erfarenhet, spara pengar för att köpa utrustning.
Registrera er om ni inte är det och är intresserade av cylindertrycksmätning...
/Andre'
Re: Justera tändning på dynon
Postat: lör sep 24, 2011 11:23 am
av Mats Ivarson
Innan jag registerar mig, vad är det för användare som skriver på det forumet? Proffs (ej speedshop-proffs, utan proffs som i bilindustrin eller liknande) eller hobbykillar?
Jag undrar om man inte skulle gräva ner sig i SAE papper och dylikt i första hand.
Mats