Sida 1 av 5

Mattes 142 turbo med nytt grenrör

Postat: ons dec 07, 2005 11:13 pm
av Mattias wikberg
Tänkte lägga upp lite bilder och info om min budget räcer.
Bilen är som synes en volvo 142 från 1971 som nån gång under 80talet blev lackad i denna otroligt vackra guldbruna färgen.

Motor:
b230ft
405 topp
k-kam
glt insug
haltech f9
680cc spridare (etanolfunderingar)
kkk k27 turbo (mds tratt för det feta stukets skull)
940 grenrör med adapter (flänsar o böjjar beställt, så nytt grenrör kommer)
b21et tändning
scania intercooler
audi wastegate eller hks kopia kommer att inhandlas

chassi:
sänksatts
rensad inredning
plexirutor
omlackering kommer


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

Postat: tor dec 08, 2005 5:11 am
av Fredde Holmgren
coolt bygge men lite små spridare för o köra etanol med tycker jag. ;)

Postat: tor dec 08, 2005 6:30 am
av Steve
Är det där Everts gamla 140?

Postat: tor dec 08, 2005 1:59 pm
av Mattias wikberg
jo spridarna kanske är lite små för etanol men om man höjjer soppatrycket till fyra bar så skulle dom ge 100cc extra, så till ca 300hk borde dom ju räcka på etanol.

Bilen är köpt i Malåtrakten av en kille, men jag har för mig att det sitter ett klistermärke som det står lycksele bildemontering på.
regnumret är EWX 403

Postat: tor dec 08, 2005 3:38 pm
av Kirre
St3v3 skrev:Är det där Everts gamla 140?
vilken av evertarna?

Postat: tor dec 08, 2005 6:29 pm
av Steve
Kirre skrev:
St3v3 skrev:Är det där Everts gamla 140?
vilken av evertarna?
Niklas Evertsson, "Evert" här på forumet..

Kände igen regnumret så det är hans gamla, var riktigt nära att jag köpte den av en av dom som hade den mellan Evert och Mattias Wikberg

Postat: tor dec 08, 2005 8:37 pm
av Evert
Jo det stämmer. det var min förr i värden... vet inte riktigt varför jag sålde den och det är något jag ångrar!!

Ska se on jag kan gräva upp någon gammal bild på den.

Postat: tor dec 08, 2005 10:21 pm
av henkeboi
där är den ju...ser ut som ett kul bygge!!

Postat: lör dec 17, 2005 11:43 am
av Mattias wikberg
Nu har jag bränt ihop ett grenrör byggt enligt få plats principen. Det är mitt första grenrörsbygge så det fick bli ett enkelt ett, men jag fick matrial över så att jag kan bygga ett nytt med pulsplitt om man skulle orka. Man får hoppas att det kommer att funka bättre än orginal i alla fall.
jag märkte att flänsen mot toppen hade blivit lite banan formad efter svetsningen finns det nått knep för att motverka det? hade tänkt skruva fast grenröret i en topp under svetsningen men glömde bort det i stundens hetta, Det kanske hade hjälpt.
Bild

Postat: lör dec 17, 2005 12:02 pm
av Lunkan
planfräs flänsen nu när du är klar.
Så att det blir tätt mot toppen.

/Jonas

Postat: lör dec 17, 2005 1:01 pm
av henkeboi
sitter spridarna i toppen med original bränslebrygga?

Postat: lör dec 17, 2005 2:27 pm
av Mattias wikberg
jo det är orginal fuelrail

Postat: tis dec 27, 2005 5:31 pm
av Mattias wikberg
Nu är rovan provstartad och varmkörd och den verkar faktiskt gå otroligt nog, Men problemen kommer nog med laddtrycket.
Jag har en smalbandslamda + multimeter som mapphjälpmedel just nu men när vägarna börjar tina upp så kommer avgastempmätare att inhandlas och eventuellt bredbandslamda om det känns som man har råd.
Är det nån som vet nått ställe i skellefteå eller pite där man kan plana ett grenrör utan att gå i personlig konkurs. Jag hörde på en firma här i arvidsjaur men dom ville ha ca 1000kr för jobbet, och det känns konstigt att betala mer för planingen än vad grenröret kostade att bygga.
Jag efterlyser även ett diagram över lamda+multimeter värden om någon skulle ha ett sådant på datorn
jag ligger nu på ca 700mv på tomgång

Bild

Postat: tis dec 27, 2005 5:55 pm
av 142 TiXeR
får du igen huven ? :)

Postat: tis dec 27, 2005 5:57 pm
av Mattias wikberg
nä måste nog bearbeta den lite med slägga o såg