B21ET I 244 GL -81

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
SainT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis okt 11, 2005 12:02 am
Ort: Skellefteå

B21ET I 244 GL -81

Inlägg av SainT »

Tja, tänkte höra mig för lite då jag sett en billig turbo 240,

min fråga är om man behöver nya motorfästen,
eller om det är något som man kommer behöva modifiera för att kunna sänka ner en B21et i min 244 GL -81 ?
Användarvisningsbild
Ranga
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:46 am
Ort: Umeå

Inlägg av Ranga »

motorfästena är lika

den passar rakt av att byta ut mot din orginal b21

men eftersom det är insprutning på b21et :n och du lär ha förgasare på
din 240 gl , så måste du bygga om bränsle systemet ex retur

+ byte av avgassystem och kopplingen ( mera vrid i turbo motorn)
SainT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis okt 11, 2005 12:02 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av SainT »

Ok, men det sitter inte en b21a där utan en B23a,
och koppling och avgas kan man ju plocka från den andra bilen, då det är en komplett bil...
Användarvisningsbild
Ranga
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:46 am
Ort: Umeå

Inlägg av Ranga »

det är likadana motorfästen på b23 och b21
SainT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis okt 11, 2005 12:02 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av SainT »

Ok, då vet man.

Tack för snabba och bra svar :)
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

plocka bränsle systemet från turbo bilen också om du kan, inklusive tank (eller iallafall tankarmaturen).

/Jonas
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Flytta över chassinr m.m. också så blir det mer lättbesiktat ;)
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

St3v3 skrev:Flytta över chassinr m.m. också så blir det mer lättbesiktat ;)
oerhört lätt skulle jag vilja säga :D
SainT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis okt 11, 2005 12:02 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av SainT »

Dock så var det en 245a så det kanske ser lite skumt ut :wink:
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Stor risk att besiktningen kommer att klanka ned på dig.
För att göra ett skottsäkert byte måste motorn ha kat original och det har inte en b21et.
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

volvosmurfen skrev:Stor risk att besiktningen kommer att klanka ned på dig.
För att göra ett skottsäkert byte måste motorn ha kat original och det har inte en b21et.
Som sagt det är lite svårt att reg.besikta nu mer med en icke kat.motor.
På en icke kat.motor måste man få ett intyg på att motorn är i ursprungsskick med lika delar som den är avgassertifierad med.
Nu mer gör inte SBP denna kontroll längre, det andra allternativet är att volvo ska skriva ut ett intyg på att din motor är orginal, MEN det gör dom inte (tråkigt men sant).

Lättast om man vill vara laglig är att skaffa en kat.motor.

/Jonas
Skriv svar