Volvo 242 16v turbo Bromsad! 525whp 720nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Volvo 242 16v turbo Bromsad! 525whp 720nm

Inlägg av lundkvist »

Tänkte att de har blivit dags att lägga upp en tråd om vad som händer i garaget. och här finns de mkt kunskap och erfarehet så man kan få lite tips på vägen.

Bilen ifråga är en 242a som jag byggt och kört med i två somrar nu. Tanken med projektet har varit att göra de mesta själv och lära sig utav de, alltså den jobbiga vägen.

Men nu har jag iaf kommit till en punkt då ja tycker de är dags att "göra om, göra rätt", på vissa saker. Och i samma veva har jag köpt en 740 med 16v turbo av en polare å de är den motorn jag ska utgå ifrån.

så här har specen på 242an sett ut 2010/11:

b230FK-botten
Haltech E6X
1000cc Delphi-spridare
Nuke Performance fuelrail
Innovate bredbandslambda
Portad 531-topp
egenbyggt insug i aluminium med fullradietrattar
3"spjäll
eget grenrör, 48mm rörGarrett GT40
Stålomspunnen teflonslang till oljetryck
KL-racing 50mm wastegate
volvos D-kamaxel
helaluminium intercooler med 3" gavlar från kl racing
2st walbro-pumpar i tanken, egenbyggd tankarmatur
stålomspunnen bränsleslang
hembyggt 3,5" som övergår till 3" avgassystem med 1 ljuddämpare.
motorkuddar från dieselmodellen

ZF-låda från 325 TDS-97
-618 tryckplatta
6-puckad sinter
ombyggt till hydrualisk koppling
kopplingscylinder från 940
e30 slavcylinder
740 m47-kardan
740 stödlager

torsendiff
byggt egna kortade coilovers fram
3,54:1 utväxling

den har jag mappat till 1,6bar på bf98 och mkt roligt har det blivit med den i de här utförandet :D

16ventilaren som ska i ser i stora drag ut så här:

b230ft/fk block
marinvev
verdi-stakar
portad 16v-topp
mekaniska tryckare
kammarna ska vara slipade för den här motorn, ska kolla upp värdena på dom
rostfria ventiler
ställbara kamdrev

saker som ska inhandlas kommer bli:

en zf-låda för rakställning
audi-spolar
precision turbo
en till 044a, har en på hyllan med
å så delar till nytt insug m.m

lär ju slänga upp lite bilder åxå

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av lundkvist den sön apr 27, 2014 7:35 pm, redigerad totalt 5 gång.
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Volvo 242 16v turbo

Inlägg av lundkvist »

lägger upp ett par bilder på motorn som ska i

Bild

Bild
Senast redigerad av lundkvist den sön jan 08, 2012 5:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
EmilBoström
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: mån sep 22, 2008 12:40 pm

Re: Vad händer i Råttboet

Inlägg av EmilBoström »

se ba bra ut :)
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Re: Vad händer i Råttboet

Inlägg av lundkvist »

har legat på latsidan ett bra tag nu eftersom jag är mellan två garage. men har iaf kommit igång lite smått nu.

bl.a har jag skaffat ny ZF för att rakställa.

i de här läget står jag för dagen
Bild

ska göra motorfästen i rostfritt, kommer att använda hockypuckar när jag ska göra fästena för dom har samma mått som vibrationsdämparna som jag ska använda sen :thumbright:

sen har jag beställt en billetfräst insugsfläns till nya insuget som blir. nya vag-spolar har jag åxå skaffat som ligger och väntar.

inte mkt till update men alltid nått...
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
mbw123
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor feb 04, 2010 11:28 pm
Ort: Älvdalen

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av mbw123 »

haha, måste va denna som jag å kompisarna försökte köra om med en silvrig mercedes 250d kombi i somras mellan bjurs å rättvik.

inte undra på att dom 90 hästarna inte räckte till.

ser jävligt bra ut, lycka till :)
Diesel
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av lundkvist »

haha jajemen de va den här de :P alltid lika kul att smågasa på den sträckan.
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
mbw123
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor feb 04, 2010 11:28 pm
Ort: Älvdalen

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av mbw123 »

ja de är fin väg :)
Diesel
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av Painlake Racing »

Snygg! Blir kul att följa :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Unknown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 29, 2011 9:13 pm
Ort: Avesta

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av Unknown »

Ja , Du är en duktig svetsare så det här kommer att bli bra.
Challenger 73
jakobsen86
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: sön maj 24, 2009 10:13 am

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av jakobsen86 »

Ser bra ud :D Kan det inte passe der er et Youtube klip af den fine volvo med en lite burnis ??
:)
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av lundkvist »

gör en liten update på vad som händer, de går rätt långsamt med själva skruvningen nu, de springer iväg 13timmar om dagen på jobb, men lite blir de gjort ändå.
har gjort mallar till motorfästena så jag ska bara rota fram rostfri plåt till de. insugsflänsen jag beställt dyker nog upp i början på veckan så jag kan mäta hur de ska bli. får jag tid efter jobbet i veckan ska jag se om de står nån micra på skroten man kan plocka bromsservot ur.

sen är jag lite kluven hur jag ska göra med spridarna, tanken är att jag ska köra med e85. antingen ska jag köra med mina 1000cc spridare jag har nu lr byta upp mej till 1680cc, förhoppningen är runt 500whp, är någon som har nå ideer kring de?
sen funderar jag på om jag ska köra spridarna sekventiell och vag-spolarna i wastespark, lr spridarna i batch och spolarna i direct fire, för som jag har fattat de klara inte E6X att köra både tändning och spridarna sekventiellt?
innan har jag bara kört spridarna i multipoint och fördelare.

slänger upp lite åxå, ni får ursäkta bildkvaliten...

så kommer ena motorfästet bli
Bild

Bild

en sån här snitsig fläns kommer de att bli, de är köpt av mombyracing och tjernell precis som lådan, jävligt bra folk att ha å göra med!

Bild
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Re: Volvo 242 16v turbo frågor om sprutet

Inlägg av lundkvist »

efter två utslitna soffor å massa tomma öllådor så är de väl dags att börja göra nått. lite har de iaf hänt så ja kan göra en update. flyttade till ett nytt garage i juli och har kommit igång med lite grejer iaf.

sålde åxå donatorbilen i somras och bygger en ny motor istället.

köpte en precision 6262 i somras å började måtta in. på bilden syns även micra-servot.
Bild

efter lite häftande blev så här

Bild

sen tog jag tag i insugsbiten

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

köpte mej en griffinkylare som passande kanon

Bild

kan nog bli nått

Bild

Bild

ska fixa fram mer bilder framöver, ska ta några med riktig kamera å inte bara suddiga mobilbilder.
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av lundkvist »

då de finns en del intresse för svetsning på forumet kan jag bjuda på en bild på vad jag sysslar med på dagarna

Bild
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av DreRacing@ »

fan vilken svets :o
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo 242 16v turbo

Inlägg av DreRacing@ »

är väl svetsat med bakgas?
Skriv svar