Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Ska uppgradera mitt soppasystem under vintern och funderade på att skaffa enbart en pump för enkelhetens skull, isf. en Aeromotive A1000 , den är ju specad till max 1000 överladdade kusar, men antar att detta gäller på bensin?
Nån som har koll på hur mycket en A1000 pallar och om den fixar etanol?
Nån som har koll på hur mycket en A1000 pallar och om den fixar etanol?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Ja dom pallar E85, men du ska veta at A1000 pumporna förlora nästan 30% kapasitet når dom bli varm, och d är mycket skumt, tycker jag. bara en tips 

MG Performance
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Körde med en A1000 pump på en e36.
Ca 500 whp på e85, precis på gränsen vad den klarar...
Skulle kört med två boschpumpar...
Ca 500 whp på e85, precis på gränsen vad den klarar...
Skulle kört med två boschpumpar...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Oj, det är ju inte ens i närheten av specarna, vad körde du för soppaledningar då?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Skulle köra med dubbla BOSCH, om inte annat för säkerheten i flöde. Vill inte det skall går torrt med E85..
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
HAr hört att en A1000 tycker om att lämna in om den går 0.5s torrt och det är ju inget vidare, får kanske ragga tag i en 044 till, krävs ju dock lite mer y-kors och sånt trams då
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Jag körde a1000 i många år, kanske inte så många mil, och den fungerade alltid bra. Gick torr några gånger men verkade inte ta skada. Jag körde en förgasarvariant av pump också från aeromotive in i a1000, kan varit förklaringen? Hörde innan jag byggde att de var mycket känsliga för smuts så före lågtryckspumpen satt ett 100 micronfilter och före a1000 satt ett 10 micron. Hade en förgasarbränsletrycksregulator mellan catchtanken och bränsletanken.
Mats
Mats
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Körde med 1/2" stålomspunnen teflonslang, dvs ca 12mm invändigt,både till tryck och retur så flödet i slangarna var det inget fel på. Under bilen hade jag hydraulrör som också var 12mm invändigt.JohanK skrev:Oj, det är ju inte ens i närheten av specarna, vad körde du för soppaledningar då?
Första gången jag bromsade hade jag 750cc spridare, höjde då soppatrycket till nånstans mellan 3.5 till 4bar för att pressa ur lite extra ur spridarna.
Då räckte inte pumpen till, den orkade inte hålla soppatrycket på högre varvtal och fullt ladd i bromsbänken.
Året därpå bytte jag till 1000cc spridare och körde med 3 bar grundtryck, då räckte det till, men det är nog som sagt på gränsen...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Vi har kört över 900Hk med A1000(EVO6), kan ju monteras i tanken om mán nu vill kyla den.
En fördel att köra singelpump är väl om den går sönder, då slutar ju bilen gå iaf
Är lite orolig för mina dubbla walbro nu, går en sönder så märker jag väl det först när en kolv ger upp...
En fördel att köra singelpump är väl om den går sönder, då slutar ju bilen gå iaf

Är lite orolig för mina dubbla walbro nu, går en sönder så märker jag väl det först när en kolv ger upp...
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
@petercab, var det på etanol?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Vi har kört med en Aeromotive Eleminator sedan kenne bells boost a pump på den, hela sommarn, gått torr ett par gånger också, aldrig några problem.
Att dom skulle bli så varm att dom tappar 30% har jag då aldrig märkt, att dom där emot tappar mark då det börjar bli höga tryck, ja så är det. Därför man kan boosta på med en boost a pump.
Men dubbla 044:or är aldrig fel.
Att dom skulle bli så varm att dom tappar 30% har jag då aldrig märkt, att dom där emot tappar mark då det börjar bli höga tryck, ja så är det. Därför man kan boosta på med en boost a pump.
Men dubbla 044:or är aldrig fel.
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Hur mycket är höga tryck?
Ligger på 3bar grundtryck och kommer att ladda 2bar på det, så på 5bar bör den ju kunna leverera.
Ligger på 3bar grundtryck och kommer att ladda 2bar på det, så på 5bar bör den ju kunna leverera.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Att dom tappar effekt när dom är varma kan man nog anse vara normalt.
Magneter och lindnings resistanser påverkas av temperaturen.
Dock låter 30 % väldigt mycket.
Bränslet tenderar att bli ganska varmt om man har stora pumpar, det blir över 40 grader på min bil och då har jag bara en Bosch 984 Huvudpump och original förpump.
Behovsstyrt med dubbla pumpar bara på laddtryck över 0,5 bar
Magneter och lindnings resistanser påverkas av temperaturen.
Dock låter 30 % väldigt mycket.
Bränslet tenderar att bli ganska varmt om man har stora pumpar, det blir över 40 grader på min bil och då har jag bara en Bosch 984 Huvudpump och original förpump.
Behovsstyrt med dubbla pumpar bara på laddtryck över 0,5 bar

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
har inge bra info om A1000 verkar det som, men hittade denna för ett tag sen.
http://realstreetperformance.com/store/ ... est-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://realstreetperformance.com/store/ ... est-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robert G.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?
Ska finns flödes diagram på nätet, över A1000, eller som i vårat fall eleminatorn. Tror det till och med var via deras hemsida.JohanK skrev:Hur mycket är höga tryck?
Ligger på 3bar grundtryck och kommer att ladda 2bar på det, så på 5bar bör den ju kunna leverera.
Mvh