tjocklek på olika block?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tjocklek på olika block?
är det någon som har mätt upp nåra block B20-B230. hur tjock är cyl väggarna?
robert visst har du mätare?
robert visst har du mätare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Mätte så att jag stack in en skruvmejsel genom ett vattenhål i blockets plan. Mejseln rymdes precis mellan två cylinderfoder, sedan mätte jag med skjutmått kortaste avståndet mellan dessa två cylindrar. Kanske inte "rocket science" men en god uppskattning på kanske en halv millimeters noggranhet iallafall.
Kom till en väggtjocklek på 5mm. Motorn är en åttabultad B30-74.
Kom till en väggtjocklek på 5mm. Motorn är en åttabultad B30-74.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är liknande sifror på B20 om jag mins rätt.Finnsebbe skrev:Mätte så att jag stack in en skruvmejsel genom ett vattenhål i blockets plan. Mejseln rymdes precis mellan två cylinderfoder, sedan mätte jag med skjutmått kortaste avståndet mellan dessa två cylindrar. Kanske inte "rocket science" men en god uppskattning på kanske en halv millimeters noggranhet iallafall.
Kom till en väggtjocklek på 5mm. Motorn är en åttabultad B30-74.
jag ska mäta ett -74 block som jag har på lager.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Hos oss i Finland lever det en mycket stark legend om att de s.k. "miljonblocken", d.v.s. de som har ett gjutnummer 1000XXX, skulle vara starkare. Dessa kom nångång -73. Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan dessa och de tidigare B20 blocken.
Annars torde väl B19 blocken ha de tjockaste väggarna, många har borrat dessa till B23 dimension (88.9mm->96mm) och de har fungerat. Kan ju hända att B19 annars är som en B21, endast med mindre borr.
Annars torde väl B19 blocken ha de tjockaste väggarna, många har borrat dessa till B23 dimension (88.9mm->96mm) och de har fungerat. Kan ju hända att B19 annars är som en B21, endast med mindre borr.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
robert har ju en rörväggsmätare som vi testat på lite block, men den är lite halvknepig att kalibrera men vi har i alla fall kommit fram till att b23 och b230 ligger båda kring 3mm.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
- Ort: Öreström
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ




laget en "kopipasser" av et parr flat flatjern ,er smale som en litt grov passer,men den delen som en har ned i vattenkanalen er litt innbøyd helt nederst,pga at pakningsflaten ØVERST i blokka skrår lite ut


caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
- Ort: Öreström
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jå det är en ultraljudmätare tror jag, används för att mäta flöden i rör i huvudsak.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Sonic test results on my B21FT block at 92.1mm bore (now in the restored Gp-A car) were:
Minimum 3.9mm Maximum 4.9mm (both on No1) Average 4.3mm wall thickness.
So: if you bore out to 96mm (losing 2mm off wall thickness) you will only have average 2.3mm wall = 92thou. This is a bit lean. A good rule of thumb seems to be minimum 100 thou wall thickness for a hi-po block.
Dick Prince Ovlov.net
Minimum 3.9mm Maximum 4.9mm (both on No1) Average 4.3mm wall thickness.
So: if you bore out to 96mm (losing 2mm off wall thickness) you will only have average 2.3mm wall = 92thou. This is a bit lean. A good rule of thumb seems to be minimum 100 thou wall thickness for a hi-po block.
Dick Prince Ovlov.net
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
enligt graham bell så behövs 6mm på en motor med 100hk/ cyl för effektiv tätning och lång livslängd.
varför kör alla med +2300cc på sina 16v motorer?
jag förstår 8v motorbyggarna som behöver lite borr för att rymma stora ventiler utan att förstöre flödet men varför inte köra med B21 block på 16v värstigarna?
mätte lite snabbt på en std 16v topp att förbränings rummet är strax under 94mm (borde gå att köra med B21 packning).
skildnaden i motorvolym skulle inte märkas mycket.
varför kör alla med +2300cc på sina 16v motorer?
jag förstår 8v motorbyggarna som behöver lite borr för att rymma stora ventiler utan att förstöre flödet men varför inte köra med B21 block på 16v värstigarna?
mätte lite snabbt på en std 16v topp att förbränings rummet är strax under 94mm (borde gå att köra med B21 packning).
skildnaden i motorvolym skulle inte märkas mycket.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/