Sida 1 av 7
tjocklek på olika block?
Postat: mån dec 12, 2005 12:56 pm
av Jens Gustavsson
är det någon som har mätt upp nåra block B20-B230. hur tjock är cyl väggarna?
robert visst har du mätare?
Postat: mån dec 12, 2005 2:08 pm
av Finnsebbe
Mätte så att jag stack in en skruvmejsel genom ett vattenhål i blockets plan. Mejseln rymdes precis mellan två cylinderfoder, sedan mätte jag med skjutmått kortaste avståndet mellan dessa två cylindrar. Kanske inte "rocket science" men en god uppskattning på kanske en halv millimeters noggranhet iallafall.
Kom till en väggtjocklek på 5mm. Motorn är en åttabultad B30-74.
Postat: mån dec 12, 2005 6:22 pm
av Jens Gustavsson
Finnsebbe skrev:Mätte så att jag stack in en skruvmejsel genom ett vattenhål i blockets plan. Mejseln rymdes precis mellan två cylinderfoder, sedan mätte jag med skjutmått kortaste avståndet mellan dessa två cylindrar. Kanske inte "rocket science" men en god uppskattning på kanske en halv millimeters noggranhet iallafall.
Kom till en väggtjocklek på 5mm. Motorn är en åttabultad B30-74.
det är liknande sifror på B20 om jag mins rätt.
jag ska mäta ett -74 block som jag har på lager.
Postat: tis dec 13, 2005 8:13 am
av Finnsebbe
Hos oss i Finland lever det en mycket stark legend om att de s.k. "miljonblocken", d.v.s. de som har ett gjutnummer 1000XXX, skulle vara starkare. Dessa kom nångång -73. Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan dessa och de tidigare B20 blocken.
Annars torde väl B19 blocken ha de tjockaste väggarna, många har borrat dessa till B23 dimension (88.9mm->96mm) och de har fungerat. Kan ju hända att B19 annars är som en B21, endast med mindre borr.
Postat: tis dec 13, 2005 2:22 pm
av Fredde Holmgren
robert har ju en rörväggsmätare som vi testat på lite block, men den är lite halvknepig att kalibrera men vi har i alla fall kommit fram till att b23 och b230 ligger båda kring 3mm.
Postat: tis dec 13, 2005 2:50 pm
av Finnsebbe
Phredde: Ultraljud?
Postat: tis dec 13, 2005 3:02 pm
av Jonas T
Har provat att borra lite i skrotade block och har fått ungefär samma mått som Phredde. Intressant kan vara att ett B21 block borrat till 96mm får samma tjocklek i väggarna som ett B23 orginal.
MVH Jonas

Postat: tis dec 13, 2005 3:16 pm
av Benny Nilsson
Jonas T, gäller de både de äldre och nyare B21
Postat: tis dec 13, 2005 3:44 pm
av Jonas T
Bemba: 99% säker på att det var ett block från en 78 som jag mätte på. Vågar inte garantera att det inte finns avikelser.
MVH Jonas
Postat: tis dec 13, 2005 9:13 pm
av caterpillar

skrev inte smokey younic at en inte måtte underskride 3,3mm???

b20 blokk borret til 93,00 sku vare ca2,5mm tykkelse om ja inte minnes fel. b23 blokka er ca 3,1mm i sylvæggen,sku stemme det ja.

audi 5syl (2,2liter 7A) er ca 6,1mm tykkelse(81,00mm),men 2,5tdi blokka er ca 6,2mm.(81,00)....2,4 disel 5ern er ca 6,5-6,7mm tykk

((79,5mm)
laget en "kopipasser" av et parr flat flatjern ,er smale som en litt grov passer,men den delen som en har ned i vattenkanalen er litt innbøyd helt nederst,pga at pakningsflaten ØVERST i blokka skrår lite ut

siden er den like lang oppe som nede,når kopipassern er nede i vattenkanalen,så kan en måle oppe med ett sjutmått.

Postat: tis dec 13, 2005 9:18 pm
av Benny Nilsson
ok, hade själv ett "gammalt" b21 block som var borrat 96,6 och hade gått ett antal mil som trimmad sugis, mätte de iofs alldrig men de funkade bara bra.
Postat: ons dec 14, 2005 2:57 pm
av Fredde Holmgren
Jå det är en ultraljudmätare tror jag, används för att mäta flöden i rör i huvudsak.
Postat: ons dec 14, 2005 4:14 pm
av Finnsebbe
Ultraljud borde vara idealiskt. Man kan mäta på t.ex. åtta punkter, fyra upptill och fyra nedtill, med 90 graders mellanrum. På detta sätt kan man även granska fodercentreringen. Skulle vara intressant att höra resultat ifall någon mätt så.
Postat: sön dec 18, 2005 12:54 pm
av tor
Sonic test results on my B21FT block at 92.1mm bore (now in the restored Gp-A car) were:
Minimum 3.9mm Maximum 4.9mm (both on No1) Average 4.3mm wall thickness.
So: if you bore out to 96mm (losing 2mm off wall thickness) you will only have average 2.3mm wall = 92thou. This is a bit lean. A good rule of thumb seems to be minimum 100 thou wall thickness for a hi-po block.
Dick Prince Ovlov.net
Postat: tis dec 20, 2005 10:18 am
av Jens Gustavsson
enligt graham bell så behövs 6mm på en motor med 100hk/ cyl för effektiv tätning och lång livslängd.
varför kör alla med +2300cc på sina 16v motorer?
jag förstår 8v motorbyggarna som behöver lite borr för att rymma stora ventiler utan att förstöre flödet men varför inte köra med B21 block på 16v värstigarna?
mätte lite snabbt på en std 16v topp att förbränings rummet är strax under 94mm (borde gå att köra med B21 packning).
skildnaden i motorvolym skulle inte märkas mycket.