Minsta gräns för olja tråg? & Idéer hur volymen kan ökas?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Minsta gräns för olja tråg? & Idéer hur volymen kan ökas?

Inlägg av Granlund »

Hej.

På mitt pågående projekt har jag varit tvungen att minska oljetrågets volym pga platsbrist (framvagnsbalk, paralellstag osv).

Hur mycket olja är rekommenterat?
Jag vill ju inte vara orolig för att få värmeproblem/skummad olja och en rasad motor.

Går det kanske att bygga någon slags catchtank vid sidan om för att öka volymen med en liter eller så?

Mvh.
Senast redigerad av Granlund den lör feb 25, 2012 9:48 pm, redigerad totalt 3 gång.
Erik Granlund
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn?

Inlägg av Granlund »

Kanske ska tillägga vad det är för slags motor också:

Rakställd 4cylindrig Saabmotor 2,3t bensin.
Kommer ligga runt 270-300hk nu i början.

Mvh.
Erik Granlund
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn?

Inlägg av Erland Cox »

Mindre än 5 liter skulle jag inte vilja ha i en sån motor.
Frågan är hur mycket som är i motorn och hur mycket som är i oljetråget när du varvar fullt?
Du kan ju alltid köra med en oljekylare men pickupen måste ha olja hela tiden så utformningen av tråget är viktig?

Erland
heller
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån sep 05, 2011 11:26 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn?

Inlägg av heller »

det går inte att köra med torrsump, dock ett dyrare alternativ =(
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn?

Inlägg av Granlund »

Det är väl inte ens 5 liter orginal i dessa motorer?
Tror det är runt 4,5 orginal om jag minns rätt.


Jag försökte göra en skiss på hur det ser ut nu med pickup osv.
Pilen är alltså framåt, det gröna är min framvagnsbalk och det röda är hur tråget tidigare såg ut.

Bild


Så jag var helt enkelt tvungen att göra såhär för att få plats med motorn, bakom framvagnsbalken är väl ingen idé att förstora, det kommer ju ändå inte kunna cirkulera ordentligt där?


Oljekylare kommer att användas.
Mvh.
Erik Granlund
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn? (med ritning nu)

Inlägg av jol »

Går det att bredda tråget vid pickupen?
Peter Strandberg
Alfa kombi
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn? (med ritning nu)

Inlägg av Granlund »

Bra idé!
Jag ska ta några riktiga bilder nästa gång jag är i garaget.
Men om jag minns rätt så är det 7-8cm åt varje håll där, med andra ord inte så mycket volym att vinna där heller..
Erik Granlund
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn? (med ritning nu)

Inlägg av jol »

Finns det plats uppåt behöver du inte bredda så mycket utåt innan du har nån liter, eller iallafall så mycket du tappat. Fast du vill ju ha lite lutning så oljan hittar ner också.
3d-paint borde vara en gren i OS
Bild
Peter Strandberg
Alfa kombi
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn? (med ritning nu)

Inlägg av Granlund »

Nu har jag skjutit på det här länge nog. Dags att ta tag i det ordentligt.

Tråget går inte att bredda åt något håll..
(4-5cm kanske, men det blir otroligt mycket jobb bara för att öka volymen någon ynka deciliter.)

Är det ingen här som har använt något slags catchtank-system för oljan?
Typ ha en enliters behållare vid sidan om tråget som oljan fyller innan det rinner tillbaks till tråget?

Mvh.
Erik Granlund
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Minsta gräns för olja tråg? & Idéer hur volymen kan ökas

Inlägg av dundersmurfen »

En extrabehållare vid sidan av i samma höjd med en slang emellan borde funka. Måste nog avluftas i överkant dock. När det går åt mycket olja i motorn som inte hinner rinna tillbaks ner i sumpen, nivån i sumpen sjunker så rinner det till från extraburken.. Eller?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5093
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn?

Inlägg av The »

Granlund skrev:Det är väl inte ens 5 liter orginal i dessa motorer?
Tror det är runt 4,5 orginal om jag minns rätt.
Den har inte 300+hk eller är byggd för att varvas massvis i original heller ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Minsta gräns för olja tråg? & Idéer hur volymen kan ökas

Inlägg av SRyLul »

Några tankar från en amatör, som kanske snart är i samma fundering:

Hur var det, använde du 900ng/93og-tråget (vilket är plattare) som utgångspunkt?
Om det inte går att bredda tråget åt sidorna, kan du göra det djupare istället? Eller längre?
Rimligen borde en extratank med rejäl dia på slangen, byggd som ett kommunicerande kärl, funka. Åtminstone så länge oljan inte är så kall att den blir trögflytande och G-krafterna är på din sida... Du får säkert labba lite med höjderna åxå.

Oljekylare använder du väl hursomhelst, så du kommer att hantera temperaturen?

En variant, för att hantera en mindre oljevolym, kan vara en Oljeackumulator.

En billig och därmed arbetskrävande torrsumpslösning är att använda den externa oljepump som Saab hade på B-motorn. En del Locost-are har tydligen skissat på sånt.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Nedre gräns för oljevolym i motorn?

Inlägg av Granlund »

The skrev:
Granlund skrev:Det är väl inte ens 5 liter orginal i dessa motorer?
Tror det är runt 4,5 orginal om jag minns rätt.
Den har inte 300+hk eller är byggd för att varvas massvis i original heller ;)
Det är ingen bil jag kommer ligga på varvstopp och jaga tider på bana med, men jag förstår hur du tänker :)


En extra tank i samma höjd som tråget tror jag kan bli svårt, det är för lite plats helt enkelt.

Tex ledningen där oljan rinner tillbaks från turbon, borde man inte kunna ha någon behållare där emellan?
Om inloppet till behållaren är bra mycket högre än utloppet så borde det ju fortfarande nästan vara fritt fall för oljan?
Erik Granlund
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Minsta gräns för olja tråg? & Idéer hur volymen kan ökas

Inlägg av SRyLul »

Grejen med en returtank högre upp än tråget är att den tömmer sej till tråget?
Samma resultat som att fylla över maxnivån... Vilket iofs kanske är den enklaste lösningen?

Tror inte att du vill ha nåt mottryck, om än väldigt litet, på smörjningen av turbon om du ska till steg3 eller 4.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Minsta gräns för olja tråg? & Idéer hur volymen kan ökas

Inlägg av nicke.t »

går de inte bygga ner tråget framför balken å dra slang emmelan under balk? kanske inte funkar?
tel 0707149931
Skriv svar