Rörhögen 454ss 25:1e

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Rörhögen 454ss 25:1e

Inlägg av cossie_demon »

Här är mitt lilla projekt.. Efter att ha byggt på en Dodge Dart -68 under ett par år. Och efter att konstaterat att det är svårt att kompromissa snabb drag bil med snabb gatbil så såldes Darten. Och in rullade denna 454ss pickis med 25:1e chassie istället.

Tanken är att köra lite seriösare dragracing framöver, och slippa oroa sig över att inte ha tillräckligt bra chassie.

Liten spec:
Doublerail 25:1e crmo chassie med chevrolet 1500 454ss kaross, helt i plåt!
Strange fjäderben fram, Dubbel justerbara QA1 bak.
Strange skivbromsar fram, strange skivbromsar bak. Strange huvudbromscylinder.
9" strange banjo, Strange 40 splines gun drilled Hy-tuf axlar, strange floaters.
Moser 9" centersection, spole, 3,82" lager, 3,89 Progear utv.

TH400 låda med stabilt innehåll.. JW bellhouse. 1350 yoke.
TCI outlaw vxl-spak.
Art carr 10" turbin
TCI flexplatta

LSx 365cui 6.0L. Kan fylla på med mer nogrann spec om någon verkligen vill veta... :hey:

Bygga egen förgasare för E85 och singel turbo... som det ser ut nu iaf..

lite bilder sålänge..


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av cossie_demon den tor dec 08, 2011 9:31 pm, redigerad totalt 2 gång.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
H.Svensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 13, 2010 7:50 pm
Ort: Sundsvall

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av H.Svensson »

Helt sjukt vilket bygge! :thumbright: finns de någe bättre än en snabb pickis? Lycka till
Jag älskar att lata mig. Jag älskar att syssla med struntsaker, påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda, komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst... och bara följa ögonblickets ingivelse.
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av Tjoffe »

Tumme upp!
Skriv gärna specen på ls,en. byggt den själv ell? Kan bara säga LÄTT TRIMMAT!!!! och driftsäkert med bra me punsch.
Kör och byggt en LS1 singel t själv dock med en raggarbil isf rörams chassi, därav intresset!
Var sugen som faan på den där 454,an men vela för länge :)
Vh/Tjoffe
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av Kökarmicke »

Fränt! e de den som låg på nitroz?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av cossie_demon »

Japp den låg på Nitroz. Har iof gjort om mycket på den sen jag köpte den..

Motorn:
6,0L järnblock.
Smidda mahlekolvar
Scat H-profil stakar.
Std vev.
Thundervalley LS6 oljepump.
ARP bultat.

LQ4 317 toppar
Dart rostfriaventiler
Patriot performance ventilfjädrar och titan retainers.
Comp ultra pro magnum rullvippor
Cometic MLS packningar
Arp topplocksbult (pinnbult)
Edelbrock vic.jr insug.
MSD 6010 tändning
std truck tändspolar.
SA kamdrivning.
compcams stötstänger
LS7 rullyftare

Kamaxel ej bestämd.

750 dp holley är tänkt att sköta bränslet. Ska försöka fräsa fram ett par egna flotörhus med dubbla nålventiler.
Har tänkt att åka med E85.
Överladdningen står en PT88 för. Men vill ha tag i en 4788 istället..
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av Tjoffe »

Va de inte patriot fjädrar ärtan åkt med som tappade spänsten ganska snabbt, kanske går att läsa i tråden om novan hans på ppf om du inte redan vet.
Är själv i kam bytar tagen, dock inte heller bestämt vad som skall glida in:) lycka till med de fräna bygget :thumbright:
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av cossie_demon »

Kanske kan vara så? får kolla med ärtan..
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av Andreas Arthursson »

Stämmer bra det! Billiga och dåliga fjädrar. Fränt med LS:)
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av cossie_demon »

Ja, billiga var dom. Får hålla ett öga på dom.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av Andreas Arthursson »

Mina hade 50% spänst kvar efter 20 st repor på strippen. Katastrof! Sen man köpte PAC fjädrar har de varit exakt som nya hela tiden. Billigare att köpa bra fjädrar än att bygga ny motor när en ventil gått av.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av cossie_demon »

Förvisso.. Får beställa en uppsättning till från pac eller liknande. Men ska gå igenom kam val mm innan dess..
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av sikko »

Fränt med fler renodlade drag bilar. Men byt ut mls packningarna till cooperring eller pyramidringar de håller bara några svängar med 1000hp mina läkte som soll trots maskinbearbetade ytor..
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av cossie_demon »

Skumt.. jänkarna åker ju en jäkla massa mos med MLS... iof med 6 bults konfigurationer.. men har sett en hel del 1000++ maskiner med 4-bult som åker mls utan större problem. vissa trycker lite vatten. Hur många lager hade du i dina mls packningar? 3, 5, 7 ?
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av Andreas Arthursson »

Runt 1000 hk så kommer du få tryck i kylsystemet. Jag har aldrig fått tryck inte ens när jag kört över 2.5 bar med cooper på min. Men bygger du stort kärl så den kan trycka ur vatten så funkar det med mls.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Rörhögen 454ss

Inlägg av cossie_demon »

Men du kör väl 6-bults toppar?
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Skriv svar