plymouth valiant 72, smallblock... Eller?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

plymouth valiant 72, smallblock... Eller?

Inlägg av BakAxel »

Ta bort tråden, har skrotat planerna på sexa med turbo, smallblock med vems...kör 318/904/8.75 nu, blir 440/727 till våren och sen ev manuell låda och sprut+bakmonterad turbo i framtiden.
Senast redigerad av BakAxel den lör nov 10, 2012 3:21 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
moparman426
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön mar 27, 2011 8:59 pm
Ort: Docksta

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av moparman426 »

Turboladda "snesexan".... http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... 4Kl9MBr15o" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=Z97y2Zb3 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Jo, har funderat på 265hemi också... Men blir billigast om man ser till vad man får för pengarna med v8, och nu glömde jag starta datorn såklart, nån som vet hur man lägger upp bilder från mobilen?
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

moparman426 skrev:Turboladda "snesexan".... http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... 4Kl9MBr15o" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=Z97y2Zb3 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inne på samma spår faktiskt, för få i sverige som testat.. Sen har väl slantsexan sina begränsningar. Men man skulle nog kunna ta en del b20 flödes erfarenheter och flytta över. Den ser ju faktiskt lite ut som en bakvänd b20 med 6 cylindrar :hey:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Haha jo, men isf måste jag byta kolvar, ringar och få tag i ett kickdownstag...(har en kolv/cylinder som har 5-6kilo komp när alla andra har runt 9) Och säkert borra osv. Så det skulle vara både fränt och intressant, men jag går som sagt skola och jag får in 4100kronor/mån minus hyra på2000 och mat +tanka vallen som ju drar mellan 0,9-2,5 liter milen, så då blir det billigare för mig att köpa en van som fungerar och ta motor och låda där... Och sen till sommaen om man får sommarjobb trimma lite smått och försöka ta det steg för steg :)
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jan 12, 2004 3:25 am
Ort: X-Län

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Tudor »

...eller BMW 6:a (och låda)? :hey:
Bild
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Ingen som tycker jag ska köra 318 verkar det som... Det har ju faktist suttit 318 osv förut, sen var det nån som tog motor, låda och bakaxel. Och stoppade ner 225/904 å 7 1/4 (eller vad den heter) men det sitter ventilerade skivor med fyrkolvsok fram och v8 k-balk på den. :thumbright:

Mja, har ju en m30b28 med 4växlad zf men jag vill ha v8 ;)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Husse1 »

Kör 318 du, den är ju i vilket fall större än 5liter så det är ju direkt ingen liten motor.
Behöver du en ny bakaxel till den, så har jag en lamelldiffad Mopar axel tillsalu här på forumet.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

Snesexan är tydligen en tung klump också :/ Så kör du på mopar smallblock :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Ekstam »

sexan skall vara klent byggd också sägs det, kör på 318 går å få bra knuff i dom :thumbright:
MVH Ekstam
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Jo,letar för fullt efter en dodge van med bra motor å låda och jättedålig kaross... Eller om nån har en motor/låda som går bra och inte behöver renoveras.


Lite ot men Ekstam, såg att du va från forshaga, utanför karlstad eller? Isf, kände du lennart larsson (hade en orange cheva apache -57 med cummins diesel för några år sedan)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av fugazi »

360" med insprutning....
å en turbo på det sen! 8)
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

...eller 426 wedge ;) nä men kanske blir 360 senare om man hittar nån i usa billigt, här kommer nå bilder iaf

Bild
En mulen torsdags eftermiddag i burträsk, motorvärmare är trevligt.

Bild
tidigare i höst, lådan renoverad och påväg upp i bilen igen.

Bild
Nån vecka efter att lådan for... stod och skämdes i regnet i en dryg månad innan lådan var i bilen igen


den var slipad och spacklad på några ställen när jag köpte den, men inga bucklor eller rost utan bara okynnes-spackling av äldre herre som jag slipade och penslade nån liknande grönfärg på, hoppas pengarna räcker till lack i sommar, kommer dock prioritera motor och drivlina : )
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Jonathan_ »

Kommer bli finfint det där!

En van-motor tror jag funkar alldeles finfint till en början. Sen kostar det inte halva armen om man skulle skjuta den heller.
Ska du köra förgasare eller insprutning?

Prioritera att ha god koll på tuning när du kommer till den biten. Bredbandslambda/avgastemp osv.
Då kan du få en skrotmotor att hålla relativt bra än att krana på tryck och hoppas att det håller.

Lycka till! :thumbright:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Ekstam »

BakAxel skrev:Jo,letar för fullt efter en dodge van med bra motor å låda och jättedålig kaross... Eller om nån har en motor/låda som går bra och inte behöver renoveras.


Lite ot men Ekstam, såg att du va från forshaga, utanför karlstad eller? Isf, kände du lennart larsson (hade en orange cheva apache -57 med cummins diesel för några år sedan)
Japp från forshaga men bor i östersund nu :wink: känner han inte men har sett pickisen, riktigt fränt med cummins :!: jag har ju för övrigt också en valle :thumbright: fina bilar :D Din valle såg ju inte så dum ut heller :thumbright: har alltid gillat den fronten :D
MVH Ekstam
Skriv svar