Sida 1 av 2

Dumpventil, ja eller nej?

Postat: lör nov 05, 2011 8:50 am
av JohanK
Har funderat lite på det här med dump, många tuffa Suprapojkar i USA kör helt utan dump, om det beror på det tuffa ljudet eller en prestandaökning vet jag dock inte.

Med en dump så släpper man ju ut i stort sett allt vad övertryck innebär från IC och tryckrör efter gassläpp, men hur funkar det utan dump?
Trycket motarbetar impellern i turbon, men hur pass mycket övertryck finns kvar till nästa växel?
Är det så att det lilla tryck som finns kvar övervinner förlusterna när turbon spoolar ner när man kör utan dump?
Eller flödar allt övertryck tillbaka ut genom turbon?

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: lör nov 05, 2011 11:13 am
av Daniel Bjälevik
Trycket inte bara motarbetar imprellern, det skapas en skaplig backpuls när du stänger spjället som slår tillbaka mot turbinen och bromsar upp den, det är det ljudet som hörs när luften studsar tillbaka ock träffar imprellern,det kan i värsta fall slå av axeln på turbon,knäcka imprellern lr på annat sätt skada turbon. oavsett så bromsar du ju upp turbon som måste varva upp på nytt när du går på gasen igen. har du dumpventil håller turbon kvar varvtalet och kan snabbt bygga tryck igen, återledande dum till turbininloppet e kanske inte så dumt i stället för o dumpa luften rätt ut?
Alternativet är ett sprut med Flatshift så behöver du aldrig stänga spjället

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: tis nov 22, 2011 9:19 pm
av 7aan
tycker detta är ett mycket intressant ämne har haft många funderingar över dethär men ingen som lagt ner nån vidade energi på och svara på detta..

som du säger så bromsar den upp impellen men då du endå växlar på högvarv så lär du knappast märka på spooluppen om du åker utan dump eller om du har en öppen dump?

sen till slitaget? vad säger att det ska bli mer slitaga bara för den måste bromsa lite laddtryck? kan förstå att det sliter om man åker på höga ladd länge men är det nån som provat?

jag får väll försöka döda mitt t04e agg med att köra utan dump så får svart på vitt..


hoppas fler personer här har fakta ang dett intressanta ämne :D

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: tis nov 22, 2011 9:36 pm
av thedriftking
Bästa är väl att köra återcirkulerande dump, eller rätt inställd öppen dumpventil.

En trimmare från Usa, sa att en vettig inställd dump ger bättre respons m.m , alltså som jag förstod det så menade han att den inte dumpade ut allt direkt, utan bara släppte trycket lite, så när man gav gas snabbt igen (t.ex efter växling) så fanns laddtryck fortfarande kvar i tryckrören, vilket leder till att det blir ladd snabbare. utan dump åker ju luften mot turbon, och vad jag fattar det som, saktar ner imprellen (stavning!) = segare spool

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: tis nov 22, 2011 9:52 pm
av 7aan
men känns som att om man även åker helt utan dump och växlar fort så hinner det ju knappt sakta ner impellern då du endå har det du laddar i tryckrören så borde det ju bli så minimal skillnad så man knappt märker det?

någong som kört av en impeller axel pga att man kört utan dump?

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: tis nov 22, 2011 10:01 pm
av JohanK
Grejen ska väl vara tryckstöten som uppstår när flödet helt plötsligt stöter på patrull i form av gasspjället vilket gör att trycket ska slå tillbaka på impellern i "fel" riktning..
Men det känns som att man växlar såpass snabbt att det mesta trycket borde stanna kvar mellan turbo och spjällhus vilket gör att turbon slipper bygga upp trycket i IC och tryckrör från 0 igen?

En återcirk känns rätt meningslöst då den dumpar luften mellan luftfilter och turbons insug, känns inte som att turbon har någon glädje av det minimala övertryck som då uppstår där, minst lika mycket tryck åker ju ut genom luftfiltret som vidare in i snurran.
Sen är det nog svårt att hitta återcirkulerande dumpar som kan hantera den luftmängd som te.x en sexa på 700 kusar producerar.

Postat: tis nov 22, 2011 10:34 pm
av Big Al
-

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: tis nov 22, 2011 10:35 pm
av thedriftking
Man får köra med två eller flera återcirkulerande dumpar om det skulle va så,
Men bäst är nog att köra med vettig öppen alt. återcirkulerande, då det skonar turbon vid normal körning, inte alltid man ligger och pressar och växlar fort som man gör vi race :)

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: tis nov 22, 2011 11:13 pm
av Xuri
med min gamla turbo kunde jag köra å ligga me turbon i surge i ett 5-10 sekunder. de bara "floffade" om den typ, laddmätarn hoppade å studsade dock inte och den turbon körde jag i alla fall 1300mil med å den var i fin i lagrena när ajg sålde den

tror inte att man stoppar upp axeln så jävla mycke.
den har sitt moment å så mycke motstånd tror jag inte luften ger
och motorn fortsätter ju å flåsa luft, driva turbinen.

dålig liknelse men inte ens en vattempump tvärstannar om man drar ut kontakten samtidigt som man stänger kulventilen. å då är de mer motstånd i vattnet...

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: ons nov 23, 2011 7:28 am
av JohanK
Jag har iaf aldrig hört talas om nån som knäckt turbon på detta vis, men så är det ju inte så vanligt att köra utan dump heller.

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: ons nov 23, 2011 7:36 am
av E34 RRT
har ju en fördel att köra utan dump......det putsar ju luft filtret

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: fre nov 25, 2011 9:25 pm
av dsimila
Finns tydligen dom som sätter gaspjället rakt på turbons utlopp.
Kanske fungerar bättre utan dumpventil då. Hm...
Bild
Fler bilder här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=62118

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: sön nov 27, 2011 6:56 pm
av ogge
kört både med och utan och märker ingen skillnad på spool eller slitage.

man gör som man vill.

ha i åtanke om man laddar 3 bar och sen stänge gasspjället helt.
hur mycket luft går det inte åt å ladda 3 bar å säg 800hk.
det blir mycket som skall ta vägen någon stans

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: mån nov 28, 2011 7:57 am
av kolle__
Jag körde utan dump på en 740 turbo med ett 15 g aggregat! Körde av axeln på turbon och skapade en duktig rökridå på motorvägen ;) så lite slitage kan man nog ändå säga att det blir!

Re: Dumpventil, ja eller nej?

Postat: mån nov 28, 2011 8:02 am
av JohanK
Jo men så är ju axeln lika grov som ett strå spaghetti på ett sånt agg :)