Sida 1 av 4
Vattenbromsbänk bygge
Postat: tis nov 22, 2011 9:23 am
av troy240
Har nu tagit tag i ider och funderingar om att bygga en broms.
Mycket tack vare primers bygge här, som visar att det går.
Tyvär kommer det att ta tid för med husrenovering, barn, jobb, sambo, som tar tid.
Men tids planen är att kuna prova med en b21a i slutet av vintern.
Har svarvat fram rörett som rotorn ska gå i, det blir skruvade lock på båda sidorna.

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: tor nov 24, 2011 8:54 am
av troy240
Har byggt lite på bänken som motor och broms ska sita på,

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: tor nov 24, 2011 7:48 pm
av T Landholm
Byggt bänken av vattenpass?
Syftar på dom gula profilerna med hål i, ser precis ut som långpasset i garaget!
Fint bygge annars, skall följas

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: fre nov 25, 2011 9:28 pm
av troy240
det är profil från ställage som blivit över
Svarvat lite Lagerlägen till sidorna av bromsen som ska svetsas fast,
Det ska borras hål melan lager och tätning för att se om tätningen läcker och lagrena inte dör.
kommer andvända standard tätningar för det är biligast att bytta lite oftare, än dyra special.

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: lör nov 26, 2011 4:04 pm
av primer
ser bra ut! bygg gavlarna i kraftigt material de har en tendens till att svikta när du får in lite vattentryck i den.
det blir stora krafter som man inte tänker sig
min första broms gav sig ena gaveln med sig ca 2-3mm utåt när jag hade 4.5kg vattentryck från pumpen och då hade jag 5mm gavlar som senare förstärktes till 15mm
Hur stor blir diam på rotor och hur bred?
ser ganska bred ut på röret som du ska använda!
ska du bygga så stator och rotor har samma bredd?
Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: lör nov 26, 2011 9:18 pm
av troy240
gavlarna blir 10mm sen är den 260mm inermåt 145mm bred melan gavlarna.
Jag tror på lika stora stator och rotor,
Men behöver man inte mer än 20mm höga vingar, som din högsta så
kan det nog bli till att montera en vingplata för att kuna prova sig fram med (skis)
Den blå är utbytbar lite rörig men hopas du förstår

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: sön nov 27, 2011 12:06 pm
av tobmag
Hittade lite bilder på hur bromsen i växellådan ser ut. ytterdia på rotorn är ca 400mm.
Bromsar 1500Nm!!
Anledningen till att Stuska och Land&Sea inte vinklar vingarna är att deras bromsar ska gå att köra åt båda hållen!
//Tobmag
Stator i genomskärning
Stator
Rotor
Broms i genomskärning

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: sön nov 27, 2011 2:14 pm
av primer
bromskraften ökar nog överlägset med vingar vinklade mot varandra! vilket vartal arbetar den bromsen med? är det atf olja som vätska?
mvh
Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: sön nov 27, 2011 5:06 pm
av tobmag
Japp ATF olja, max varv ligger väl runt 3000rpm...
//Tobmag
Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: sön nov 27, 2011 10:41 pm
av troy240
Intresanta bilder.
Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: tor dec 01, 2011 12:18 pm
av troy240
Byggt vidare lite.
motorfäste, dom ska sruvas på en 100x100 plata som är svetsad på bänken, blir lite enkelspårigt med bara volvo röd motor

Spåret till o-ringen i loket, syns lite dåligt bara.

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: sön dec 18, 2011 2:57 pm
av primer
hur går det här då?
Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: mån dec 19, 2011 12:04 pm
av troy240
Det går inte bra har varit sjuk och sen sjuka barn
Sen har har jag sakerna på jobbet och där är mycket att göra nu.
Sen har jag köpt en hx35 till bilen som jag mekar med
Men jag ska bätra mig ska väl få lite tid över nu i jul
mer bilder på hemsidan
Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: lör mar 24, 2012 8:08 pm
av troy240
Har nu äntligen gort lite.
Hur det ser utt inuti

yterdel provmoterad

bytbara yter vinar på g

Re: Vattenbromsbänk bygge
Postat: sön apr 22, 2012 11:04 pm
av troy240