Ventiljustering Volvo rödblock, vid vilka miltal?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
G-son
Forumsberoende

Ventiljustering Volvo rödblock, vid vilka miltal?

Inlägg av G-son »

Började fundera på hur lång intervall det egentligen ska vara mellan kontroll av ventilspel på dessa evighetsmaskiner, och Google gav inga svar. Någon här som vet?

Nej, jag har ingen rödblocksmotor som ska få följa serviceschemat slaviskt, jag vill bara ha en siffra att jämföra med de kinesiska fyrtaktarna som sitter i alla möjliga sorters små tvåhjulingar nu och behöver ventiljustering ungefär vartannat varv runt byn. 8) 400 mil tror jag att det står i schemat för mopparna, plus att det givetvis ska göras första gången redan efter 30 mil.
Enok
Forumsberoende

Re: Ventiljustering Volvo rödblock, vid vilka miltal?

Inlägg av Enok »

Första kontrollen är lagom att göra när bilen är på väg till skroten.
Jag har helt ärligt aldrig varit med om att spelet behövts justeras (på original motorer).
Peter Olson
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Inlägg av ace_of_cloves »

jo på tvåhjulingar överlag så skall det ju justeras hela tiden tycker jag, men som tidigare skribent skrev så behöver man aldrig kolla det på en rödblock(eller aldrig är ett så stort ord i samanhanget)
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Nä, rödblock verkar som sagt vara rena evighetsmaskiner som aldrig har ventilbekymmer. Men jag funderar mest över hur ofta Volvo ville att det skulle kontrolleras när dom en gång i tiden bestämde hur mycket jobb som skulle göras på olika servicetillfällen.
OMRT
Lite mer laddtryck

Inlägg av OMRT »

Enligt Haynes rephandbok till 240. Ska Ventilerna justeras var 50 000km eller var 24e månad
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Vad är en serviceintervall egentligen? Ett sätt att avsäga sig ansvaret kanske? :thumbright:

Honda tycker ju att man ska byta kolv, kolvringar, motor och växellådsolja var 15:e timme.
Samtidigt kontrollera ventilspelet, har spelet minskat 0.05 ska man byta ventiler.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

G-son skrev:Började fundera på hur lång intervall det egentligen ska vara mellan kontroll av ventilspel på dessa evighetsmaskiner, och Google gav inga svar. Någon här som vet?

Nej, jag har ingen rödblocksmotor som ska få följa serviceschemat slaviskt, jag vill bara ha en siffra att jämföra med de kinesiska fyrtaktarna som sitter i alla möjliga sorters små tvåhjulingar nu och behöver ventiljustering ungefär vartannat varv runt byn. 8) 400 mil tror jag att det står i schemat för mopparna, plus att det givetvis ska göras första gången redan efter 30 mil.

jag vet att de stod med på volvos servicepapper när jag jobbade där men kommer inte ihåg miltalen. men Om de inte lät illa så lyfte man inte på locket å kollade heller. vissa bytte packningen i alla fall så de skulle se bra ut :P
Jens Hedlund.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

ventiljustering på rødblock; slik ja har sett dette... er det vældi lenge siden, bør kammen å løftere taes ut, å den lille gummidæmperen bør bortplokkes( hård som sten) sen bør ventilene ha liite mere klaring enn det som står i volvos service bøker...0.05. da ventilene inte er tett på nåt vis ( vært skøy å målt tetthet på en gammel jævel +200000km), sen bør en kansje sette inn nye gummidæmpere under løftere..., om dom er nødvendi i det hele tatt
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar