Sida 1 av 3

Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 12:01 pm
av NikkO
Idag blir det uppstart, hoppas att förgasarna fungerar som dom ska, med dubbla accpumpar bör dom leverera soppa vid påslag iaf.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 1:18 pm
av Rasmus Annander
fint! lär gå bra med dom.. 41mm?

har du byggt de själv?

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 4:26 pm
av NikkO
Tack.

Japp, satt ihop dom igår och har startat nu, går tokfett men ryter fint.

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 6:34 pm
av NikkO
Bild

Bild

Bild

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 8:26 pm
av caterpillar
flott istallasjon...så frækkt ut

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 9:11 pm
av NikkO
tackar

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön nov 27, 2011 11:09 pm
av T Landholm
Ser asballt ut, film med lite bröl..? :thumbright:

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: mån nov 28, 2011 6:00 pm
av Jens Gustavsson
vad har du för grund bestyckning och har du en bb lamda?

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: mån nov 28, 2011 7:54 pm
av NikkO
Det sitter 42 i lågfart och 138 i högfart, dock så gick den väldigt fett. Om det berodde på läckade nålventiler, fel flottörnivå eller för stort lågfartsmunstycke vet jag ej. Ska byta nålventiler till nya, sänka flottörnivån en aning och starta upp sen igen.

Ja jag kommer att bestycka in dom med hjälp av bbl, pga av att den gick så fett nu så ville jag inte ens skruva i sonden med risk för att den tar stryk...

Eftersom trottelaxeln endast är lagrad i dom yttre förgasarna så linear dom mittre in helt 100, och filtringarna håller inte tätt så dom drar även tjuvluft där. Löser detta genom att sätta i nållager i alla förgasare och byte från filttätning till riktiga packboxar.


Gjorde snabbt en portad 530 med std ventiler och H-kam, ska endast använda denna topp och bestycka in förgasarna lite grovt sen blir det värre topp.

Kan justera längden mellan förgasare och insug 30 mm, ska bli intressant om det är märkbar skillnad däremellan.


Film kommer sen när den går som den ska

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: mån nov 28, 2011 8:23 pm
av NikkO
Finns även mindre nålmunstycken, kollade nu och jag har 2.0 mm i förgasarna, 1.5 och 1.8 finns, hur mycket vågar man gå ner i storlek utan risk för att dom inte räcker till på fullgas?

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: tis nov 29, 2011 11:26 am
av Jens Gustavsson
jämför totala arian mot weber så är du nog ganska nära.

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: ons nov 30, 2011 6:00 pm
av NikkO
Eftersom jag knappt skruvat med weber så är jag ganska osäker, är det bara en nålventil per förgasare där?

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: ons nov 30, 2011 7:33 pm
av moeller
sålänge du har större nålventil än munstycke så borde det ju va lugnt, eller?

weber har en st/gasare..

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: tor dec 01, 2011 8:19 pm
av NikkO
Det har du nog rätt i, märks ju annars :thumbright:

Re: Keihin FCR för volvo, som det ska se ut

Postat: sön dec 18, 2011 8:34 pm
av NikkO
Nu är det provkört och bestyckat med bredbandslambda, gick riktigt jävla bra med tanke på att det är en 530 topp med stdventiler och H-kam. Ny topp ska dit snart som sagt.

Lambda 1.00-1.10 på tomgång, 0.80-0.85 vid 4000 rpm och 0.95 vid 6000 rpm.

Film på körning kommer imorgon, dock så har det kommit snö så det blir väl lite slirigt.