Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Post Reply
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Trycksätta Stromberg

Post by henkeboi »

Pga många frågor om strombergförgasare så tänker jag nu försöka beskriva lite vad som behövs göras med förgasaren för att få den funka med turbo.

Lägger in lite bilder, hoppas man kan räta ut några frågetecken..

Image

Man tar helt enkelt en stromberg förgasare... :roll: Inte den med justerskruv i botten, då blir det problem med bensinläckage.

Image

Börja med att skruva bort chokehuset.

Image

Lägg igen alla hål med Epoxy/Kemisk metall.

Image

Sen öppnar vi flottörhuset


Ta bort nålventilen


Image

Köper du inte en större nålventil, så går det bra att borra orginalventilen själv. Jag valde 2mm nålventil och borrade lite med en 2.5mm borr ;) Det är så mjukt material att man inte behöver en borrmaskin, här behöver man vara försiktig.



Skruva tillbaka nålventilen



Skruva tillbaka flottörhuset

------------------------------------------------------------------------------------


Image

Ta bort trotteln, Slipa nålen med sandpapper eller nåt, nålen till höger i bild är omslipad. Den ska vara smal i spetsen och så kort som det bara går. Slipa den inte för kort bara! Då hoppar den ur när trotteln går i topp.

Image

Hålen i bild skall vara mot spjället (mot motorn)

Image

Sånna här spjäll vill vi inte höra talas om. Byt till vanligt spjäll. Och det lilla röret i förgasaren kan man ta bort för att gynna flödet.


Image



Image

Alla hålen måste få laddtryck.

Image

En tryckbox är inget måste med det är jäkligt smidigt att ansluta tryckröret till bl.a

Du kommer behöva ett elbränslesystem och en justerbar bränsletrycksregulator för förgasarturbo för att det ska funka. (finns att köpa på KLRACING bland annat) Och om jag minns rätt så ska strombergförgasaren ha 0,35bar i bränsletryck på tomgång. Lycka till!

Fråga gärna om ni har några frågor.
/ Henke




*Notera att jag inte tar något som helst ansvar för ev motorskador som kan tänkas förekomma i samband mer er turbotrimning
Last edited by henkeboi on Fri Aug 12, 2016 10:33 am, edited 5 times in total.
User avatar
142 TiXeR
Forumsberoende
Posts: 537
Joined: Sat Jan 24, 2004 12:12 am
Location: Luleå
Contact:

Post by 142 TiXeR »

för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen :revs: :)
Johannes Selberg
Ford F100
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21657
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

bra jobbat! :) om du orkar får du gärna förklara hur man bygger ett enkelt bränslesystem också, så hjälper du många nybörjare.

visst klistrar vi detta inlägg :?:
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Post by henkeboi »

142 TiXeR wrote:för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen :revs: :)
Har inte modifierat den för nån speciell motor...men jag tänkte använda denna på en B23 med turbo. Nålen lär man knappast slipa rätt på första försöket, och om nålventilen inte orkar leverera så märker man väl det :wink: ...blir till att prova sig fram som vanligt med motorer. förresten misabs turbonålar skiljer sig knappt synbart mot en original nål. så de är inte att rekommendera, dessutom är dom dyra, mkt bättre att prova sig fram själv...nån sa iofs att dom inte längre sålde turbonålar till b20/b21. är väl tur det då.
User avatar
Glufsen
Forumsberoende
Posts: 769
Joined: Sat Jul 30, 2005 3:58 pm
Location: Uppsala

Post by Glufsen »

Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?
User avatar
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Posts: 2273
Joined: Sun Dec 07, 2003 4:38 pm
Location: yttertavle/umeå

Post by fredde_vit_pv »

en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)

fredde
svecke
För mycket laddtryck
Posts: 156
Joined: Fri Nov 11, 2005 4:45 pm
Location: sundsvall

Post by svecke »

Tack och bock! mycket bra guide må ja säga.
142 Turbo
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Post by henkeboi »

Glufsen wrote:Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?
Jo klart utformningen spelar roll. Tror mig hört om bättre respons med större plenumkammare...och man brukar väl räkna cylindervolymen x 2 för att få ut volymen på tryckboxen har jag för mig.. resten får du fråga andra turbo teoretiker på detta forum :D
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Post by henkeboi »

fredde_vit_pv wrote:en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)

fredde
Jo! jag märkte det när jag monterade nålen på bilden! den är faktiskt för kort och ja då blir det trottelhäng!. men några mm går att korta den dock. märker man ju när man monterat den o trycker upp trotteln maximalt. klart den ska va smal oxå, jag ska göra flera olika och testa med på b23a turbo sen..som jag skrev, man lär inte göra nålen perfekt på första försöket...
User avatar
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Posts: 2273
Joined: Sun Dec 07, 2003 4:38 pm
Location: yttertavle/umeå

Post by fredde_vit_pv »

vet inte om det finns grövre nålar? men det skulle nog behövas för hålet i
orginalfuggen räcker inte långt! med stor t3:a o trimkam på b20 räckte det bara till ca 0.4 ladd för mig,fick köra med magnetventil som öppnade
1.6mm konstantsprut i insuget då räckte det till 1.5bar ladd(rätt skum övergång i mellanregistret) bytte sen till nåra beggade 45or då halverades
bränsleförbrukningen och sägert 50hp extra
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Post by henkeboi »

kanske får tillverka en nål o borra upp munstycket?
tros-kaffe
Ganska mycket laddtryck
Posts: 51
Joined: Thu Dec 04, 2003 2:00 am

Post by tros-kaffe »

sju stycken bilder som inte funkar för mig??? nr: 6,7,8 & 17,18,19,20
Minimoppe
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Post by henkeboi »

såg det förrut..just nu funkar inte 6,7,8 för mig..kanske är lite strul på imagehack
Toad
För lite laddtryck
Posts: 5
Joined: Thu Sep 15, 2005 4:37 pm
Location: Burträsk

Post by Toad »

vore även bra om du visar hur du monterar tryckboxen på förgasaren dära.. kan vara bra och veta..
/ Volvo 142 -71 Blå-met.
User avatar
henkeboi
Forumsberoende
Posts: 1217
Joined: Wed Aug 25, 2004 1:37 pm
Location: Nyköping

Post by henkeboi »

den skruvas fast invändigt bara. inga klurigheter..
Post Reply