Sida 1 av 1
Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 7:39 pm
av Hastings
Hej!
har en 142a med en b20 i och jag håller på få något fel på elen i denna bil!
Jag vrider på nyckeln, och då brinner brytarna upp,
har bytt hela motorn,men händer likadant på den här med,
har köpt ny tändspole, fördelarlock,rotor,tändkablar, brytare,och tändstift,
Till frågan,
Hur i H****tet ska man koppla från fördelaren och tändspolen?
Det kanske går någon kabel till tändningslåset med ?
Tacksam för svar!
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 8:09 pm
av Steve
Du har nog skiftat kablarna på tändspolen
Kabeln från fördelaren ska sitta på 1 på tändspolen
Tändström(+12v ska sitta på 15
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 8:16 pm
av Hastings
kabeln från fördelaren( kondingen ) ska den gå till + alltså?
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 8:48 pm
av bodawirre
Fördelaren på minus på spolen, har du en spole från ett brytarlöst system så brinner brytarna oxå.
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 8:51 pm
av Hastings
Köpte spolen på mekonomen så det ska vara rätt iaf.
Ja den är på minus på spolen, har provat massa olika och har fått haft ungefär 5 brytare hemma på lager när jag gör mina försök ^^
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 9:26 pm
av Husse1
Den spolen du har köpt ska troligen vara kopplad via ett förkopplingsmotstånd på pluspolen.
Eller så ska den kopplas på en matning från T-låset som har ett inbyggt motstånd så den bara får ca 9 Volt.
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: tis dec 06, 2011 9:28 pm
av Hastings
vart får man tag i ett sådant motstånd ?:)
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: ons dec 28, 2011 5:21 am
av Ståhl
Brinner brytarna är det förkopplingsmotståndet som är trasigt, eller fattas helt.
Sån kan du plocka på skroten eller så köper du ett på vilken bildelsbutik som helst.
Re: Hur kopplar jag elen från fördelarn?
Postat: ons dec 28, 2011 10:50 am
av Guson
Inte brinner brytarna upp direkt för att man saknar förkopplingsmotstånd. När man kör på startmotorn kopplas förkopplingsmotståndet förbi för bättre gnista. Om denna förbikoppling görs till minussidan på spolen får man batteriplus över brytarna och det är inget vidare. Jag föreslår att du kollar riktigt noga att kabeln mellan brytare och spolens minus bara är en kabel utan förgreningar i någon av ändarna.
Guson