dubbelturbo cheva 350

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

dubbelturbo cheva 350

Inlägg av Jim Johansson »

hoj, har en cheva motor hemma som jag har tänkt att skrämma upp ett par hästar till. Och jag är lite inne på detta med dubbelturbo kitiet från kina, finns på ebay och såna sidor. är de någon som ha provat detta? siktar på 400hk med litet ladd. ska bara ha motorn över sommaren och köra lite gatrace med. är de någon som har koll på detta om de funka någonlunda bra för dom pengarna?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av jonas landin »

En länk till kittet kan nog vara bra!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av caterpillar »

http://bankspower.com/twin-turbo-products.cfm" onclick="window.open(this.href);return false; kan bli vanskeli å fixa BARE 400hp med dubbelturbo... heller 600++
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av cossie_demon »

Antar att det är detta..
http://www.ebay.com/itm/CHEVY-SBC-283-4 ... 1e698c9a92" onclick="window.open(this.href);return false;

Min erfarenhet av kina grenrör är att de konstant spricker. Bättre med ett par shorty headers, leda ihop dem med 2,5" rör och köra singelturbo.. En Hx55, gt47 eller liknande.
Om du ska köra förgasare så har du en bra "bygg" länk här:
http://www.hangar18fabrication.com/blowthru.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av caterpillar »

http://bankspower.com/products/show/267/85" onclick="window.open(this.href);return false; ??? film
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av Jim Johansson »

http://www.ebay.com/itm/CHEVY-SBC-283-4" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1e698c9a92 jaa precis det var denna länken jag tänkte på,

tanken är ju den att jag vill bara ha en bra motor över sommaren som går bra och är driftsäker för till vintern sen så bli de bygga på en ls1 istället. Blev ganska nyfiken när jag hittade detta kitet för dom pengarna. min tanke är ju att köra med så orginala saker i motorn som möjligt förutom kammen då, det bli ju kanske lite problem med kompressionen men om man bara ladda 0.5 så borde de hålla. Och ladda man inte så hårt och inte varva allt för jävligt så kanske detta kan funka? jag har ingen tankte på att detta ska vara någon värsting motor men man ska ju kunna börna utan att skämmas ;) själv har jag inte så jätte stor efarenhet av turbo motorer men är det värt att prova kitiet för dom pengarna i min situation?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av David Herbertsson »

Det kan säkert va värt pengarna. Nu va det borta när jag klickade på länken, men det blir runt 10-11 000:- med frakt och tull va? Du skriver ju inte vad det är för bil du ska ha det i? Det som är mest intressant är hur du ska lösa bränslet, insprut eller förgasare? För 10-11 000 kan du ju turbomata motorn om du bygger grejerna själv. Iofs så tar det en del tid och blir gärna dyrare..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av Jim Johansson »

ja jag hoppas att de kan vara värt att, har räknat lite på de och de kostar 7400kr. bilen är en volvo 265 och jag ska köra med förgasare är tanken :) för att lösa de med förgasarn så får man bygga någon liten"burk" och tryck sätta föggen så det är riktigt tätt. ska ha en helmekaniskt förgasare så de bli nog en holley 4150.
jaa de går ju bygga de själv de är ju faktiskt inte så jätte komplicerat och då får man de som man själv vill ha att men de är just tiden som inte alltid finns.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av David Herbertsson »

Skit i att bygga en burk runt förgasaren, köp en sådan här eller bygg en själv. http://www.superiorairflow.com/carb-hats/" onclick="window.open(this.href);return false; Sätt i plastflottörer i din holley och tryck genom den. http://www.hangar18fabrication.com/blowthru.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.turbomustangs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av jonas landin »

Jag personligen hade nog inte köpt kinagrejer för 10000:- för en sommar, sen tillkommer ju som sagt bränsle, tändning, IC, mm.
Verkar då vettigare med adapterrör från "shorty headers" lr orginalgrenrören, en HX55a, extern WG, och lägga pengarna på ett vettigt sprut som du kan ha till LS1an sen!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av Jim Johansson »

David Herbertsson skrev:Skit i att bygga en burk runt förgasaren, köp en sådan här eller bygg en själv. http://www.superiorairflow.com/carb-hats/" onclick="window.open(this.href);return false; Sätt i plastflottörer i din holley och tryck genom den. http://www.hangar18fabrication.com/blowthru.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.turbomustangs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
jaa precis de var något i den stilen jag hade tänkt, antingen bygger man en för dom är inte helt gratis, eller så betäller man en sån från ebay samtidigt som turbokitet så bli att lite billigare :)
Jim Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 31, 2010 9:33 pm
Ort: Ronneby

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av Jim Johansson »

jonas landin skrev:Jag personligen hade nog inte köpt kinagrejer för 10000:- för en sommar, sen tillkommer ju som sagt bränsle, tändning, IC, mm.
Verkar då vettigare med adapterrör från "shorty headers" lr orginalgrenrören, en HX55a, extern WG, och lägga pengarna på ett vettigt sprut som du kan ha till LS1an sen!
jaa du har en poäng i de du säger :) men om kitet nu skulle vara så dåligt att rörer spricker och dålig kvalitet på turbona så känns de som man ha kastat pengarna i sjön men jag har kollat runt på nätet och de finns delade meningar med detta, för ska du köpa en riktig turbo i sverige så få du nästan slänga ut lika mycket som hela detta kitiet kostar om du ska ha en ny då, men jag kan inte hitta någon som verkligen ha provat kitet på en cheva 350 så de bli väl att hoppas på de bästa, men de kan ju också vara så att man få vad man betalar för :? men de är sånt man märker när man stå där :thumbright:
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: dubbelturbo cheva 350

Inlägg av hauge »

när man monterar en sån huva på gasaren så brukar det rekommenderas att man trycksätter spjälllagringarna också så att man inte trycker ut bränsle den vägen.
Inget konstigt: Man borrar små hål underifrån förgasarfoten upp till spjällaxeln och monterar gasaren på en platta som man har gjort tryck-kanaler i. Då läcker det bara ut laddluft via spjällaxeln och inte bränsleblandning.

Men det funkar säkert bra ändå om man kan stå ut med lite bensindoft när man har laddtryck
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar