Singelkonvertera 300zx motor
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Singelkonvertera 300zx motor
Hej
Har en 300zx motor (ej i en 300a) och tänkter sätta dit en singel turbo.
Har mer plats framför motorn än på sidorna. Orginal får plats men det går inte att växa.
Tänkte hamna runt 500hk och har tittat lite på en Holset HX40 men vilken av alla modeller ska man välja, största frågan är väl val av avgashus.
Så har ni erfarenhet av dessa så skriv gärna ner några rader här.
Mvh Robban
Har en 300zx motor (ej i en 300a) och tänkter sätta dit en singel turbo.
Har mer plats framför motorn än på sidorna. Orginal får plats men det går inte att växa.
Tänkte hamna runt 500hk och har tittat lite på en Holset HX40 men vilken av alla modeller ska man välja, största frågan är väl val av avgashus.
Så har ni erfarenhet av dessa så skriv gärna ner några rader här.
Mvh Robban
Mustang 68 HT 477BB C6
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Singelkonvertera 300zx motor
Lägger till lite mer information om motorn så kanske det hjälper till.
3.0l
Slag 83mm
Borr 87mm
Grund komp 8.5
Kamdata
8.5mm lyft
Duration IN EX 248 grader
204 grader vid 0.5
Insugskamarna är ställbara med en typ av vtec.
Funderar på en hx40 60/65 men vet ej vilken storlek man ska välja på avgashuset.
Vad kan vara lämpligt på denna motor?
3.0l
Slag 83mm
Borr 87mm
Grund komp 8.5
Kamdata
8.5mm lyft
Duration IN EX 248 grader
204 grader vid 0.5
Insugskamarna är ställbara med en typ av vtec.
Funderar på en hx40 60/65 men vet ej vilken storlek man ska välja på avgashuset.
Vad kan vara lämpligt på denna motor?
Mustang 68 HT 477BB C6
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Singelkonvertera 300zx motor
En typ av VANOS. vtec ändrar lyftet också, Nissan vct gör inte det. Den förskuter bara kamtiderna.Robban76 skrev:Insugskamarna är ställbara med en typ av vtec.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Singelkonvertera 300zx motor
Tack för rättningen bara kamtider som ändras.
Finns det ingen som har koll på Holset turbos här som kan dela med sig av sin kundskap?
Ifall det är någon mer information ni önskar så ger jag er det ni behöver.
Har läst/sökt en hel del här på Sävar och Holset verkar vara ett ganska så vanligt agg här.
Byggs inte som en strip bil utan en rolig gatbil.
Man växellåda.
Ska besiktigas som ombyggt fordon (årsmodell 68)
Mvh Robban
Finns det ingen som har koll på Holset turbos här som kan dela med sig av sin kundskap?
Ifall det är någon mer information ni önskar så ger jag er det ni behöver.
Har läst/sökt en hel del här på Sävar och Holset verkar vara ett ganska så vanligt agg här.
Byggs inte som en strip bil utan en rolig gatbil.
Man växellåda.
Ska besiktigas som ombyggt fordon (årsmodell 68)
Mvh Robban
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: Singelkonvertera 300zx motor
Andra aggregat fungerar, bara att välja något som är ca 60 in och 60-65 ut. Schwitzer/B&W har ju grejer som fungerar dom också, är väl bara en fråga om pris och tillgänglighet.
Största HX40 du kan hitta blir bra på din motor om den ska trivas på 500 hk, den med 60 (61?) mm kompressor inducer. Du behöver inte ha största avgashuset, 14 eller 16 cm² verkar finnas tillgängliga och är lämpliga - finns några som har aggregat i säljes-avdelningen. Svårt att hitta utan inbyggd wastegate däremot men den är lätt att plugga, eller med lite kreativitet ta bort helt och hållet och kanske få ett mer kompakt hus.
Största HX40 du kan hitta blir bra på din motor om den ska trivas på 500 hk, den med 60 (61?) mm kompressor inducer. Du behöver inte ha största avgashuset, 14 eller 16 cm² verkar finnas tillgängliga och är lämpliga - finns några som har aggregat i säljes-avdelningen. Svårt att hitta utan inbyggd wastegate däremot men den är lätt att plugga, eller med lite kreativitet ta bort helt och hållet och kanske få ett mer kompakt hus.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Singelkonvertera 300zx motor
jag kan fixa hem nya orginal holset super Hx 40 med valfritt avgashus för en rimlig peng om du inte vill renovera ett gammalt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Singelkonvertera 300zx motor
Tack för svaret då vet jag vad ja ska leta efter, det var det där med avgashusen på Holset som jag inte blev klok på.mattias skrev:Andra aggregat fungerar, bara att välja något som är ca 60 in och 60-65 ut. Schwitzer/B&W har ju grejer som fungerar dom också, är väl bara en fråga om pris och tillgänglighet.
Största HX40 du kan hitta blir bra på din motor om den ska trivas på 500 hk, den med 60 (61?) mm kompressor inducer. Du behöver inte ha största avgashuset, 14 eller 16 cm² verkar finnas tillgängliga och är lämpliga - finns några som har aggregat i säljes-avdelningen. Svårt att hitta utan inbyggd wastegate däremot men den är lätt att plugga, eller med lite kreativitet ta bort helt och hållet och kanske få ett mer kompakt hus.
Kommer även bli ett vems i bilen, har bra support nära till hands (Emil Micke Jonas)
Mvh Robban
Mustang 68 HT 477BB C6
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Singelkonvertera 300zx motor
Är troligen förmycket pengar för mig just nu, renovera hus, bygga bil och tillökning i familjen kommer tära på bilpengarnaJens Gustavsson skrev:jag kan fixa hem nya orginal holset super Hx 40 med valfritt avgashus för en rimlig peng om du inte vill renovera ett gammalt?
Mvh Robban
Mustang 68 HT 477BB C6
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Singelkonvertera 300zx motor
Har hittat en GT40 till bra pris och bra skick.
58mm in A/R 0,70
64mm ut A/R 1.18
T4 Fläns
Skulle denna passa mig? avgashuset för stort? klarar den effekten?
Tacksam för svar.
//Robban
58mm in A/R 0,70
64mm ut A/R 1.18
T4 Fläns
Skulle denna passa mig? avgashuset för stort? klarar den effekten?
Tacksam för svar.
//Robban
Mustang 68 HT 477BB C6