Singelkonvertera 300zx motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Robban76 »

Hej

Har en 300zx motor (ej i en 300a) och tänkter sätta dit en singel turbo.
Har mer plats framför motorn än på sidorna. Orginal får plats men det går inte att växa.
Tänkte hamna runt 500hk och har tittat lite på en Holset HX40 men vilken av alla modeller ska man välja, största frågan är väl val av avgashus.
Så har ni erfarenhet av dessa så skriv gärna ner några rader här.

Mvh Robban

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Robban76 »

Lägger till lite mer information om motorn så kanske det hjälper till.

3.0l
Slag 83mm
Borr 87mm
Grund komp 8.5

Kamdata
8.5mm lyft
Duration IN EX 248 grader
204 grader vid 0.5
Insugskamarna är ställbara med en typ av vtec.

Funderar på en hx40 60/65 men vet ej vilken storlek man ska välja på avgashuset.
Vad kan vara lämpligt på denna motor?

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Hjorleifsson »

Robban76 skrev:Insugskamarna är ställbara med en typ av vtec.
En typ av VANOS. vtec ändrar lyftet också, Nissan vct gör inte det. Den förskuter bara kamtiderna.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Robban76 »

Tack för rättningen bara kamtider som ändras.

Finns det ingen som har koll på Holset turbos här som kan dela med sig av sin kundskap?
Ifall det är någon mer information ni önskar så ger jag er det ni behöver.

Har läst/sökt en hel del här på Sävar och Holset verkar vara ett ganska så vanligt agg här.

Byggs inte som en strip bil utan en rolig gatbil.
Man växellåda.
Ska besiktigas som ombyggt fordon (årsmodell 68)

Mvh Robban

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av mattias »

Andra aggregat fungerar, bara att välja något som är ca 60 in och 60-65 ut. Schwitzer/B&W har ju grejer som fungerar dom också, är väl bara en fråga om pris och tillgänglighet.
Största HX40 du kan hitta blir bra på din motor om den ska trivas på 500 hk, den med 60 (61?) mm kompressor inducer. Du behöver inte ha största avgashuset, 14 eller 16 cm² verkar finnas tillgängliga och är lämpliga - finns några som har aggregat i säljes-avdelningen. Svårt att hitta utan inbyggd wastegate däremot men den är lätt att plugga, eller med lite kreativitet ta bort helt och hållet och kanske få ett mer kompakt hus.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan fixa hem nya orginal holset super Hx 40 med valfritt avgashus för en rimlig peng om du inte vill renovera ett gammalt?
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Robban76 »

mattias skrev:Andra aggregat fungerar, bara att välja något som är ca 60 in och 60-65 ut. Schwitzer/B&W har ju grejer som fungerar dom också, är väl bara en fråga om pris och tillgänglighet.
Största HX40 du kan hitta blir bra på din motor om den ska trivas på 500 hk, den med 60 (61?) mm kompressor inducer. Du behöver inte ha största avgashuset, 14 eller 16 cm² verkar finnas tillgängliga och är lämpliga - finns några som har aggregat i säljes-avdelningen. Svårt att hitta utan inbyggd wastegate däremot men den är lätt att plugga, eller med lite kreativitet ta bort helt och hållet och kanske få ett mer kompakt hus.
Tack för svaret då vet jag vad ja ska leta efter, det var det där med avgashusen på Holset som jag inte blev klok på.
Kommer även bli ett vems i bilen, har bra support nära till hands (Emil Micke Jonas)

Mvh Robban

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Robban76 »

Jens Gustavsson skrev:jag kan fixa hem nya orginal holset super Hx 40 med valfritt avgashus för en rimlig peng om du inte vill renovera ett gammalt?
Är troligen förmycket pengar för mig just nu, renovera hus, bygga bil och tillökning i familjen kommer tära på bilpengarna :)

Mvh Robban

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Singelkonvertera 300zx motor

Inlägg av Robban76 »

Har hittat en GT40 till bra pris och bra skick.

58mm in A/R 0,70
64mm ut A/R 1.18
T4 Fläns

Skulle denna passa mig? avgashuset för stort? klarar den effekten?

Tacksam för svar.

//Robban

Mustang 68 HT 477BB C6
Skriv svar