Motorn död efter att hjulen "bromsats fast" - Nira i3+

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Cannonball
För lite laddtryck

Motorn död efter att hjulen "bromsats fast" - Nira i3+

Inlägg av Cannonball »

Hej!

Vi har ett bekymmer med en Saab 9-3 Turbo -99 (Rallybil) som åker Nira i3+.

När man behöver bromsa hårt så att hjulen låser sig och sedan släpper bromsen för att ge på gas så är bilen helt död (växel i hela tiden).
Den baktänder några gånger men ger inte det minsta tecken på att fortsätta gå.

För att starta den igen behöver man slå på och av tändningen, då startar den.
Det är samma symptom oavsett om responsen är aktiv eller ej.

Har ni något tips om vad som kan ställa till detta?

Då det inte är min bil vet jag inte ännu om bränslepumpen styrs via sprutet eller original, kan det vara den som ej går?

Mvh. Erik
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Re: Motorn död efter att hjulen "bromsats fast" - Nira i3+

Inlägg av super7 »

Är det plockat ut nån logg då detta händer?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
LG
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av LG »

Detta är ett tråkigt problem när man kör ION-control.
Jag har löst det på en annan rally 9-3a med att köra VAG tändspolar kopplade wastefire.

Du kan ringa mig på 070-586 00 05 eller mail lg@lgspeed.se om du behöver mer info
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Det låter som det skulle vara så att motorn inte vet vilket kamaxelvarv den skall tända på - när ventilerna är öppna eller när de är stängda. Tror ION-kontroll fungerar på samma sätt som när du har kamsensor. Dvs NIRA mäter enbart under "cranking" och under 600 rpm. Utan fungerande mätning har systemet bara 50% chans att starta på rätt varv. Det innebär att motorn bör starta varannan gång i snitt.
När du slår av o på tändningen så har du aktiverat mätfunktionen o då startar motorn varje gång.

Enda receptet jag kan se är att sluta använda ION och istället köra wasted spark (eller byta ut NIRAt).
Jag har samma problem på min Audi som jag kör gamla NIRAt på. Har försökt koppla om o köra wasted spark men det verkar inte funka på en 5 cyl. Försöker lura i NIRAt att motorn är 10-cylindrig men än så länge har den inte köpt det...

Tycker NIRA har en del svagheter när man använder det för tävling. Det går ju t.ex. inte heller att logga utan att ha en pc kopplad vilket åtminstone inte jag brukar ha ute en specialsträcka. Jag har allvarligt funderat på att byta ut NIRAt men tycker inte det känns vettigt ur kostnadssynpunkt.

Göran
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

ska du kränga nirat kan du dra ett pm till mig om de blir nu eller om ett halvår gör inget....

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Wigge, skall lägga det på minnet. Men det blir inte i närtid. Jag har inte tid att installera o mappa in ett nytt system nu. Blir det så blir det till hösten, efter att barmarkssäsongen är över.

Göran
Skriv svar