Två twin entry turbos på 4:a?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Erland Cox »

Hur skulle det fungera att köra med dubbla twin entry turbos på en 4:a?
1 cylinder per ingång. Jag såg att Mats Ivarsson korde dubbla agg på sin Volvo, förmodligen då single entry.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det funkar väl.
Men kräver nog jäkligt litet A/R på avgashuset.
Finns riktigt små i Schwitzer serien.(tror jag det var iaf)
Om du kikade både en och två ggr på Mats installation så ser du att han har utjämningsrör mellan turbona på grenrörssidan.
Anledningen till det är väl kanske att det är svårt att få aggregaten att gå exakt lika antar jag?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Ante Karlsson »

Jag tror att Mats byggde så för att köra pulsladdning på lägre varv. Och utjämna mellan aggregaten på högre varv/laddtryck för att få jämnare drift på dem.

/Ante
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Kristoffer Helle »

mitsu har små twinentry agg tror jag. jag hadde et sånt hemma. från en liten diesel
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Kadett4wd »

Ante Karlsson skrev:Jag tror att Mats byggde så för att köra pulsladdning på lägre varv. Och utjämna mellan aggregaten på högre varv/laddtryck för att få jämnare drift på dem.

/Ante
jo precis... men jag ser inget 'spjäll' nånstans på utjämningsröret?

Bild
Bild

Därav är det väl lite av 'blandad' funktion?
Vad jag menar med det är att det är inte 100% pulssplittat, men det ger ändå en liten effekt av pulssplit då gaserna helst inte vill vända.
Utan då avgashuset är 'chokat' så kan pulserna vända upp i kollektorn och gå över i andra turbon.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av J.Lundin »

Lennarth Zander har tagit upp det du frågar om i hans senaste bok, sid 125-126. För att det skall fungera bra kokar det som vanligt i slutändan ner till att få tag i rätt storlek på aggregaten dvs. tillräckligt små för att ge bra respons samt tillräckligt stora för att ge den luftmängd man är ute efter.

Araben från Västerås körde en gång i tiden med 4st aggregat på en stor V8, där varje aggregat var kopplade till var sina två cylindrar. Det både såg underligt ut och lät konstigt, men bilen gick trots detta ganska fort :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Erland Cox »

Det handlar om plats och pengar. Jag kan eventuellt få tag i två aggregat till rätt kurs.
Känns som om det hade varit en kul grej att prova.
Utjämningsröret känns som om Mats inte riktigt trodde på att 2 aggregat skulle fungera med bara 2 cylindrar vardera.
Jag skulle köra 1-4 och 2-3 med så korta rör som möjligt och utan utjämning.

Erland
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av jajsen »

Td04 från Volvo s/v40 har delat avgashus dock inte en "rak" skiljevägg så flänsarna kan bli knepiga att tillverka. Vet att bensinarna har det iaf.

Vad finns det för andra små agg med twin entry hus?

Mycket intressant projekt!

Mvh Erik
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Erland Cox »

Pro-Mille på forumet har några jag funderar på att köpa, såhär ser dom ut:


Bild



Och här är specen:
Garrett TA3106 turbo
43mm in
50mm ut
A/R 1.06


Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har byggt grenrör till en 240 turbo med två mitsu agg som jag tror var i 12-13 storlek. Ingen twinentry.
Bilen gick hur jävla bra som hellst (jag mappade den).
Var en grym prestanda och laddade jävligt fort och gav bra med drag.
Jag byggde egentligen grenröret till två små diesel agg med pulssplit men sedan bytte ägaren till vanliga mitsu snurror om jag inte missminner mig helt.

Det var en på tpc som gjorde likadant med två originalsnurror till 240 det fungerade med har jag för mig.

Så det är bara att bygga Erland:)

Edit: kollade byggbilder på grenröret jag hade gjort. det var byggt med singelentryflänsar till några hemliga turboaggregat med tre bultar som fäste.
Dom hade en gemensam wastegate
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Mats Ivarson »

I första versionen satt det en wastegate mellan turbinerna, tanken var att det skulle hållas separat tills laddtryck nåtts. Hade problem med högre mottryck i ena turbinen och trodde wg trycktes upp åt ena hållet (aggregatet kopplat underifrån tryckte upp ventilen var teorin) men det blev inte direkt bättre utan. Tror idag att det antingen var mätfel (uttagsplacering) eller att de gick olika ändå.
Senaste grenröret, det rostfria, byggdes så kompakt som möjligt.
Med separation och 2 litersmotor led motorn mycket av surge. Ojämn hastighet på kompressorhjulet var inte bra sa teorin, utjämningsrör borde förbättra.
Med utjämningsrör var responsen eventuellt lite sämre, men liten skillnad. Bättre drag på höga varvtal.
Senaste motorn, 2.65 liter med 16v topp av Christer Johansson, är Bilsports testchaufför Gullabos nya favorit. Se nummer 3 2012 som finns i affären kommande vecka.

Du bör kika i kompressormapparna att du inte kommer hamna i surge. Först med stor motorvolym slapp jag helt problemet och det berodde på att aggregaten gick på 95% redan på 1.2 bar. Gav 620hk (538rwhp) på 1.24 bar @7150rpm. Hygglig gasväxling. Mitsu 16t turbos. Gigantiskt mottryck, 1 bar högre än laddtryck. Varvade glatt 8000rpm ändå. Testade att jaga på mer tryck, max blev 575rwhp @7400rpm och 1.47bar. Mer gick inte att få. Rätt högt effektuttag ur dessa aggregat ändå, runt 320hk styck. Det ligger i överkant av vad andra lyckats med, å andra sidan delar de på motorn friktionsförluster.
Gav 500rwhp eller mer i spannet 6500-8000rpm med strax över 1.2bars laddtryck.

Med mindre slagvolym fick laddtrycket följa motorvarvtalet och max efter ca 6000rpm.

Mats
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har inte lyckats hitta några kompressormappar. Har du några tips på var jag kan söka?

mvh. Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av John Rönnbäck »

Jag håller på att bygga en Escort MKII med M42B18 (Senare B21 med dieselvev är tanken) med dubbla mitsu T12 twinentry från s40. återkommer med restultat till sommaren :)
Bild
Fd GOLiO
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Två twin entry turbos på 4:a?

Inlägg av Erland Cox »

Big Al skrev:Erland: Kolla på T03 med trim 50, vill minnas att det är samma kompressor.

edit: http://majesticturbo.com/images/20268-lr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack för tipset.
Skriv svar