Två twin entry turbos på 4:a?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Två twin entry turbos på 4:a?
Hur skulle det fungera att köra med dubbla twin entry turbos på en 4:a?
1 cylinder per ingång. Jag såg att Mats Ivarsson korde dubbla agg på sin Volvo, förmodligen då single entry.
Erland
1 cylinder per ingång. Jag såg att Mats Ivarsson korde dubbla agg på sin Volvo, förmodligen då single entry.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Ja det funkar väl.
Men kräver nog jäkligt litet A/R på avgashuset.
Finns riktigt små i Schwitzer serien.(tror jag det var iaf)
Om du kikade både en och två ggr på Mats installation så ser du att han har utjämningsrör mellan turbona på grenrörssidan.
Anledningen till det är väl kanske att det är svårt att få aggregaten att gå exakt lika antar jag?
Men kräver nog jäkligt litet A/R på avgashuset.
Finns riktigt små i Schwitzer serien.(tror jag det var iaf)
Om du kikade både en och två ggr på Mats installation så ser du att han har utjämningsrör mellan turbona på grenrörssidan.
Anledningen till det är väl kanske att det är svårt att få aggregaten att gå exakt lika antar jag?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Två twin entry turbos på 4:a?
Jag tror att Mats byggde så för att köra pulsladdning på lägre varv. Och utjämna mellan aggregaten på högre varv/laddtryck för att få jämnare drift på dem.
/Ante
/Ante
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
mitsu har små twinentry agg tror jag. jag hadde et sånt hemma. från en liten diesel
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
jo precis... men jag ser inget 'spjäll' nånstans på utjämningsröret?Ante Karlsson skrev:Jag tror att Mats byggde så för att köra pulsladdning på lägre varv. Och utjämna mellan aggregaten på högre varv/laddtryck för att få jämnare drift på dem.
/Ante
Därav är det väl lite av 'blandad' funktion?
Vad jag menar med det är att det är inte 100% pulssplittat, men det ger ändå en liten effekt av pulssplit då gaserna helst inte vill vända.
Utan då avgashuset är 'chokat' så kan pulserna vända upp i kollektorn och gå över i andra turbon.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Lennarth Zander har tagit upp det du frågar om i hans senaste bok, sid 125-126. För att det skall fungera bra kokar det som vanligt i slutändan ner till att få tag i rätt storlek på aggregaten dvs. tillräckligt små för att ge bra respons samt tillräckligt stora för att ge den luftmängd man är ute efter.
Araben från Västerås körde en gång i tiden med 4st aggregat på en stor V8, där varje aggregat var kopplade till var sina två cylindrar. Det både såg underligt ut och lät konstigt, men bilen gick trots detta ganska fort
Araben från Västerås körde en gång i tiden med 4st aggregat på en stor V8, där varje aggregat var kopplade till var sina två cylindrar. Det både såg underligt ut och lät konstigt, men bilen gick trots detta ganska fort
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Det handlar om plats och pengar. Jag kan eventuellt få tag i två aggregat till rätt kurs.
Känns som om det hade varit en kul grej att prova.
Utjämningsröret känns som om Mats inte riktigt trodde på att 2 aggregat skulle fungera med bara 2 cylindrar vardera.
Jag skulle köra 1-4 och 2-3 med så korta rör som möjligt och utan utjämning.
Erland
Känns som om det hade varit en kul grej att prova.
Utjämningsröret känns som om Mats inte riktigt trodde på att 2 aggregat skulle fungera med bara 2 cylindrar vardera.
Jag skulle köra 1-4 och 2-3 med så korta rör som möjligt och utan utjämning.
Erland
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Td04 från Volvo s/v40 har delat avgashus dock inte en "rak" skiljevägg så flänsarna kan bli knepiga att tillverka. Vet att bensinarna har det iaf.
Vad finns det för andra små agg med twin entry hus?
Mycket intressant projekt!
Mvh Erik
Vad finns det för andra små agg med twin entry hus?
Mycket intressant projekt!
Mvh Erik
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Pro-Mille på forumet har några jag funderar på att köpa, såhär ser dom ut:
Och här är specen:
Garrett TA3106 turbo
43mm in
50mm ut
A/R 1.06
Erland
Och här är specen:
Garrett TA3106 turbo
43mm in
50mm ut
A/R 1.06
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Jag har byggt grenrör till en 240 turbo med två mitsu agg som jag tror var i 12-13 storlek. Ingen twinentry.
Bilen gick hur jävla bra som hellst (jag mappade den).
Var en grym prestanda och laddade jävligt fort och gav bra med drag.
Jag byggde egentligen grenröret till två små diesel agg med pulssplit men sedan bytte ägaren till vanliga mitsu snurror om jag inte missminner mig helt.
Det var en på tpc som gjorde likadant med två originalsnurror till 240 det fungerade med har jag för mig.
Så det är bara att bygga Erland:)
Edit: kollade byggbilder på grenröret jag hade gjort. det var byggt med singelentryflänsar till några hemliga turboaggregat med tre bultar som fäste.
Dom hade en gemensam wastegate
Bilen gick hur jävla bra som hellst (jag mappade den).
Var en grym prestanda och laddade jävligt fort och gav bra med drag.
Jag byggde egentligen grenröret till två små diesel agg med pulssplit men sedan bytte ägaren till vanliga mitsu snurror om jag inte missminner mig helt.
Det var en på tpc som gjorde likadant med två originalsnurror till 240 det fungerade med har jag för mig.
Så det är bara att bygga Erland:)
Edit: kollade byggbilder på grenröret jag hade gjort. det var byggt med singelentryflänsar till några hemliga turboaggregat med tre bultar som fäste.
Dom hade en gemensam wastegate
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
I första versionen satt det en wastegate mellan turbinerna, tanken var att det skulle hållas separat tills laddtryck nåtts. Hade problem med högre mottryck i ena turbinen och trodde wg trycktes upp åt ena hållet (aggregatet kopplat underifrån tryckte upp ventilen var teorin) men det blev inte direkt bättre utan. Tror idag att det antingen var mätfel (uttagsplacering) eller att de gick olika ändå.
Senaste grenröret, det rostfria, byggdes så kompakt som möjligt.
Med separation och 2 litersmotor led motorn mycket av surge. Ojämn hastighet på kompressorhjulet var inte bra sa teorin, utjämningsrör borde förbättra.
Med utjämningsrör var responsen eventuellt lite sämre, men liten skillnad. Bättre drag på höga varvtal.
Senaste motorn, 2.65 liter med 16v topp av Christer Johansson, är Bilsports testchaufför Gullabos nya favorit. Se nummer 3 2012 som finns i affären kommande vecka.
Du bör kika i kompressormapparna att du inte kommer hamna i surge. Först med stor motorvolym slapp jag helt problemet och det berodde på att aggregaten gick på 95% redan på 1.2 bar. Gav 620hk (538rwhp) på 1.24 bar @7150rpm. Hygglig gasväxling. Mitsu 16t turbos. Gigantiskt mottryck, 1 bar högre än laddtryck. Varvade glatt 8000rpm ändå. Testade att jaga på mer tryck, max blev 575rwhp @7400rpm och 1.47bar. Mer gick inte att få. Rätt högt effektuttag ur dessa aggregat ändå, runt 320hk styck. Det ligger i överkant av vad andra lyckats med, å andra sidan delar de på motorn friktionsförluster.
Gav 500rwhp eller mer i spannet 6500-8000rpm med strax över 1.2bars laddtryck.
Med mindre slagvolym fick laddtrycket följa motorvarvtalet och max efter ca 6000rpm.
Mats
Senaste grenröret, det rostfria, byggdes så kompakt som möjligt.
Med separation och 2 litersmotor led motorn mycket av surge. Ojämn hastighet på kompressorhjulet var inte bra sa teorin, utjämningsrör borde förbättra.
Med utjämningsrör var responsen eventuellt lite sämre, men liten skillnad. Bättre drag på höga varvtal.
Senaste motorn, 2.65 liter med 16v topp av Christer Johansson, är Bilsports testchaufför Gullabos nya favorit. Se nummer 3 2012 som finns i affären kommande vecka.
Du bör kika i kompressormapparna att du inte kommer hamna i surge. Först med stor motorvolym slapp jag helt problemet och det berodde på att aggregaten gick på 95% redan på 1.2 bar. Gav 620hk (538rwhp) på 1.24 bar @7150rpm. Hygglig gasväxling. Mitsu 16t turbos. Gigantiskt mottryck, 1 bar högre än laddtryck. Varvade glatt 8000rpm ändå. Testade att jaga på mer tryck, max blev 575rwhp @7400rpm och 1.47bar. Mer gick inte att få. Rätt högt effektuttag ur dessa aggregat ändå, runt 320hk styck. Det ligger i överkant av vad andra lyckats med, å andra sidan delar de på motorn friktionsförluster.
Gav 500rwhp eller mer i spannet 6500-8000rpm med strax över 1.2bars laddtryck.
Med mindre slagvolym fick laddtrycket följa motorvarvtalet och max efter ca 6000rpm.
Mats
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Jag har inte lyckats hitta några kompressormappar. Har du några tips på var jag kan söka?
mvh. Erland
mvh. Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Jag håller på att bygga en Escort MKII med M42B18 (Senare B21 med dieselvev är tanken) med dubbla mitsu T12 twinentry från s40. återkommer med restultat till sommaren
Fd GOLiO
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Två twin entry turbos på 4:a?
Big Al skrev:Erland: Kolla på T03 med trim 50, vill minnas att det är samma kompressor.
edit: http://majesticturbo.com/images/20268-lr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset.