Sida 1 av 22
5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 5:55 am
av Erland Cox
Vi var och bromsade en Volvo 5:a hos Martin Lundkvist igår kväll.
Mycket duktig och trevlig kille som varmt kan rekommenderas.
Vi har haft många problem med denna motor men det börjar se ljusare ut.
Vi har några små problem att lösa, bla. vill turbon börja skenladda över 8600 varv.
Det är en twin entry Precision med dubbla 46mm wastegates.
Jag ska kolla hur rören till wastegatsen går ikväll men det känns som om luften
inte hinner vända ut till wastegaten när gashastigheten går upp.
Att hjälpa luften hitta rätt borde hjälpa med detta problem.
Det finns ett problem till och det är tändspolarna, vanliga VAG coil on plug.
Hur mycket effekt klarar dom med metanol?
Det verkar som om motorn börjar misstända på höga varv och höga laddtryck.
Vi höll vid 975 hästar vid 8600 eller 8800 med 3,6 bars laddtryck totalt eftersom
vi vill kunna styra laddtrycket vilket inte gick över detta varv.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 8:24 am
av Kadett4wd
Är inte så enkelt att det är misständningarna som orsakar det skenande laddtrycket?
Det blir juh oförbränd bränsle i grenröret som då tar eld nånstans i just grenröret och orsakar en ogynnsam effekt likt en pulsturbinmotor.
3.6bar totalt tryck eller 2.6bar i 'folkmun'?
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 8:37 am
av Jens Gustavsson
inte effekten som behränsar hur långt de räcker mer lamda och cylindertryck mm... jag kan inte mycket om sånna spolar men det är nog inte riktigt lämpade för såna metanol motorer men grundreglerna som gäller alla tändsystem är att kolla så det finns ordäntlig kabel aria och att man gärna ligger på lite extra volt i systemet ca 14.5-16v då räcker de så långt som möjligt. uppladningstiden är den justerar bar eller?
hur fett lamda värde kör ni på?
jag hade nog byggt på amerikanska muskel burkar och fördelare än om jag erkänner att de inte är av alldra bästa kvalite nuförtiden msd grejorna tillexempel.
berätta gärna mer om motorn och bromsningen om ni inte har munkavel du och martin av ägaren

Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 10:36 am
av calle Bengtsson
vag tändspolar skall klara enheldel enligt killarna på nira ,man skall dra ordentliga plus matningar minst 2,5kvadrat till spolarna sa dom Allt det här ni kanske koll på. kul projekt

vilken sorts femma är RN eller RNC vevaxlarna är jue kraftiga 21-25kg smidstål beroende på version
hur är grenröret draget när ni kör twinentry? kör hårt och hoppas allt löser enklaste väg!
MVH Calle
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 3:43 pm
av Andreas Arthursson
Du glömde säga att det är Metanol. Och det är svårt att tända. Jag vet vilka spolar man ska ha och det berättade väl Martin?
Jag är impad att VAG funkade såpass långt!
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 5:38 pm
av Mattz Larsson
Och vilka spolar är det?
Mattz
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 6:46 pm
av Andreas Arthursson
Mototron tillverkar dem. Inbygga tändsteg och de drar upp till 20A st så man lär ha generator.
Kostar 900kr inkl moms och kommer finnas på lager. Jag har testat dem med metanol och jag kommer ha lika på min maskin!
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 8:21 pm
av Erland Cox
Det finns inga hemligheter alls kring denna motorn, det kommer massor av bilder och info framöver.
Martin skaffar fram spolar som vi ska prova med och jag ska åka iväg och titta på grenröret nu.
Att höja tändningen gav massor av pulver men frågan är hur högt man vågar gå?
Ett singelbränsle som metanol knackar ju rejält när det väl gör det.
Med bensin så är det först nån av ingredienserna så man kan se det med knacksensor.
Nira sprutet orkade inte driva de lågohmiga spridarna trots ett drivsteg så högohmiga fick monteras.
Vi körde 3 cylindrar in i ett entry och 2 idet andra men hur jag räknade på det kommer jag inte ihåg längre.
Den laddar på så tidigt att man kan få surge men från 4500 och upp fungerar det bra och jag tror att den
kan kladda fullt från 5000 varv nånstans.
12mm lyft in med 34mm:s ventil räcker till 8600 varv och orkar väl lite varv till med turbo.
12mm är minimum valve lift vid 9300 varv så mycket mer ska det nog inte varvas.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 8:50 pm
av calle Bengtsson
tackar för intressant info, om grenrör och topp. går det i en 34mm ventil i orginal sätet eller har du du bytt dom?
MVH Calle
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 9:19 pm
av Kökarmicke
kommer ihåg att vi fick min motor att surgea med bw71mm turbon vid 4000rpm när vi låste upp den i dynapacken hos motornord, men när man körde svep förbi de varvtalet funkade det bra

Men jag misstänker denna motor är mycket mycket vassare än min

Min gav 917 på hjulen vid 2.5bar ladd sist vi bromsa den.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 11:06 pm
av Daniel 850
blir intressant med mer info å bilder på hur de ser ut!
lycka till de blir nog en hel del pulver när den lämnar bänken;)
Mvh Wigge
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 11:26 pm
av Erland Cox
calle Bengtsson skrev:tackar för intressant info, om grenrör och topp. går det i en 34mm ventil i orginal sätet eller har du du bytt dom?
MVH Calle
Min dator pajade hårddisken men Ulf har massor med bilder som vi kommer att lägga upp.
34mm:s ventilerna passade rakt i originalsätena.
Jag är nästan 100 på att det är 34-27,5mm:s ventiler i den.
Tyvärr funkade inte billet kammarna ihop med tryckarna så det blev det lyft som gick att få med S60R ämnen.
Vi hade 13mm innan på insug och nu bara 12mm - spel och det är för lite.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons jan 25, 2012 11:34 pm
av Erland Cox
Kökarmicke skrev:kommer ihåg att vi fick min motor att surgea med bw71mm turbon vid 4000rpm när vi låste upp den i dynapacken hos motornord, men när man körde svep förbi de varvtalet funkade det bra

Men jag misstänker denna motor är mycket mycket vassare än min

Min gav 917 på hjulen vid 2.5bar ladd sist vi bromsa den.
Har du en tråd om din motor och bil? Det är alltid lärorikt att läsa.
Kommer du ihåg vad ni kunde köra för tändning? Tror inte att vi har mer än 17 grader nu.
Turbon har en 84mm:s impeller. Vi ska göra om wastegate anslutningarna och om Ulf
hinner även göra ett grenrör som är en dimension grövre i rören.
Utlopp på topparna är motsvaraande 44mm och inlopp i turbon bara lite mindre.
Av någon anledning är rören bara 38mm invändigt och jag håller hellre samma dimension hela vägen.
Det hade varit kul att se i bänken om det blir någon skillnad mellan olika diametrar på grenröret.
Det är så länge sen vi började på detta så jag kommer inte ihåg varför det blev som det blev.
Plenumet ska också ändras lite eftersom cylinder nummer 5 går 100 grader kallare och tydligen får mindre luft.
De andra cylindrarna ligger jämnt.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: tor jan 26, 2012 1:43 am
av Erland Cox
Lite bilder från bromsningen.
Martin ser glad ut för att motorn går rent efter byte till spridare med högre Ohmtal.
Min utsikt från bromsrummet i en skön stol.
Martins Insprutningsexpert, var det Johan? Ser så här glad ut för att han älskar det Amerikanska måttsystemet.
Martin kollar stift.
Ulf andas ut eftersom motorn fortfarande är hel.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: tor jan 26, 2012 5:55 am
av Kökarmicke
Mitt bygge. Martins gamla kärra
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=28444
Kommer inte ihåg vad tändningen blev, var Ärtan som mappade den sist. 16-17gr kanske?

Han va rädd för å bromsa den iaf, höll instruktionskurser på brandsläckarna när vi börja närma oss 900whp
Kör på E85, tänker byta till aspens e85 nu till i år istället för macksoppa och så hade vi 2bar mottryck i kollektorn vid 2.5bars ladd så de borde gå att klämma lite liite till ur den om man vill