Sida 1 av 1
Wastegate start
Postat: mån jan 09, 2006 8:16 pm
av KackNalle
Polaren hade en lite fundering ang wastegaten. Om man skulle styra den från stillastående start exvis med tryckluft så att den är öppen vid en vid ex 5000rpm. Så att sen i sista ögonblicket släppa trycket så att wgn stänger och plattan i mattan. Hur skulle det kunna funka på strippen exvis?
Postat: mån jan 09, 2006 8:18 pm
av Eric Wiklund
förstår inte hur du menar?
när du står på startlinjen ska wastegaten va öppen då??? sen just när du sticker iväg ska den stängas eller?
Re: Wastegate start
Postat: mån jan 09, 2006 8:39 pm
av marmander
KackNalle skrev:Polaren hade en lite fundering ang wastegaten. Om man skulle styra den från stillastående start exvis med tryckluft så att den är öppen vid en vid ex 5000rpm. Så att sen i sista ögonblicket släppa trycket så att wgn stänger och plattan i mattan. Hur skulle det kunna funka på strippen exvis?
Man vill ju i så fall att den skall vara helt stängd, så att du kan få upp laddet så fort som möjligt, med ALS eller dylikt
Postat: mån jan 09, 2006 8:57 pm
av KackNalle
Ja precis vid startögonblicket så släpper man trycket så den stängs igen. Tänkte om det kunde bli en "chock" Tryckstöt som kan få upp laddet?
Postat: mån jan 09, 2006 9:14 pm
av Eric Wiklund
det blir nog väldigt väldigt kasst om du låter wastegaten bara va öppen då blir det ju ingen snurr alls på turbon
Ända chansen att det blir bra med öppen wastegate är om du bygger laddtryck stillastående så att den öppnar av insugstrycket.
Då startar du med fullt laddtryck

Postat: mån jan 09, 2006 9:41 pm
av KackNalle
Förstår att det inte blir några högre varv med öppen wg. Det var bara en fundering på vad som skulle tänkas hända när man klappar igen ventilen med dom motorvarven. Borde bli en större tryckstöt tycker man.
Postat: mån jan 09, 2006 9:54 pm
av mattias
Det är ju rotation på turbon och laddtryck i insuget du vill ha.. den där teorin går inte hem.
Det är ju en sak att man kanske inte vill bygga så fruktansvärt med laddtryck på startplattan.. men det styr man kanske hellre på andra sätt. Kan bli rätt komplicerade system..
Många stora och dyra aggregate har gått i omloppsbana innan man kom på att man kanske vill styra en blow-off eller dump när man kliver av så den styr ut det tryck motorn inte sväljer första metrarna.