Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor sep 24, 2009 3:23 pm
Ort: Munkfors

Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av lechen_volvo »

Var ute och körde på isen idag med den nybyggda motorn, körde några varv sen var min hembyggda vevhusburk helt full med olja (ca 1L)

Motorn är byggd på s4 med 7a topp/ventilkåpa. Totalrenoverad. Kört massa fullgasrepor utan att få en droppe olja i burken så antar att det är för att de gick för brett på isen så oljan åkte upp mot vevhusventilationen?

Hur ska jag bygga om/göra för att motverka att vevhusburken blir full direkt?

Mvh Lechen
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av caterpillar »

monter vevhus burken noe høyere i motorummet... kansje 20cm...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av Finkel »

Plugga original vevhusventilation och gör en ny i ventilkåpan.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av hauge »

vet inte om det är aktuellt på din motor, men ett std-fel på sugisarna är en krök i gummi till vevhusventen som sugs ihop o blir platt och sen inte släpper igenom nån ventilation sen
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor sep 24, 2009 3:23 pm
Ort: Munkfors

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av lechen_volvo »

Vevhusbuken har jag monterat så nära huven som möjligt så den kan jag inte få högre, med slangen som suger ihop sig kan de heller inte va då jag har rör dragna. Kan man verkligen bara köra med vevhusventilation igenom ventilkåpan? Orkar det verkligen bli ett nog högt flöde ur ventilkåpan(tror org hålet i ventilkåpan är 6-8mm?)

Tacksam för svar om vilka lösningar ni själv har gjort.

Mvh Lechen
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av Finkel »

Du får svetsa dit en grövre anslutning på 7a kåpan, sätt en i framkant högt upp på tråget också.
På kåpan till separata tändspolar använder du den främre anslutningen på turbosidan, pluggar den bakre och borar massa hål i röret i kåpan.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av Kadett4wd »

Ventilera i tråget så långt fram du kan.
Givetvis då ovanför oljenivån.
Sen kan man borra i en grov koppling i bakkant på toppen, nedanför kamaxlarna i ventilgalleriet. och låta den slangen gå ned i tråget.

Ventileringen i tråget rekomenderar jag riktigt grov, runt 45-50mm.
det är MYCKET gaser som ska ut, håll upp diam så går det saktare och oljedimman som följer med har en chans att rinna ned igen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor sep 24, 2009 3:23 pm
Ort: Munkfors

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av lechen_volvo »

Okej, det va många bra förslag. I vilket fall så kan man inte enbart ha en grov vevhusventilation enbart ut ifrån ventilkåpan?

Om jag bygger en grov vevhusventilation i framkant på oljetråget, sen drar jag en vevhusslang ifrån original ventilationen i ventilkåpan som jag kan leda ner tillbaka till original vevhusanslutning i blocket?

Sen förstod ja inte var jag skulle borra massa hål i nått rör?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av Kadett4wd »

Jo klart du kan ha det.
men tänk på vars gaserna kommer från..

De kommer från blowby förbi ringarna.
Och blåser det hårt i oljeevakueringskanalerna i toppen(där oljan ska rinna ned i tråget) så vill inte oljan ned tillbaka till tråget.
Och är enda ventilationen i ventilkåpan så kommer du fylla toppen med olja, som till slut kommer ut i form av en kallsup.

Ventilera längre ned i maskin så kan oljan rinna lungt och fint ned i tråget igen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor sep 24, 2009 3:23 pm
Ort: Munkfors

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av lechen_volvo »

Okej, tack för alla svar, helt enkelt bara att riva ner tråget och bygga om :)
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av Niklassandstrom »

jag har kört den stora anslutningen ifrån blocket med snusdosan kvar till vevhusventilations tanken.
sedan den andra till ventilkåpan. har pluggat slangen till insugsröret och kör ett filter på ventilations tanken.

har aldrig haft något problem med att den slungar ut olja i tanken.
vet dock andra som har fått problem med detta då dem fyllt på för mycket olja i motorn.
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor sep 24, 2009 3:23 pm
Ort: Munkfors

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av lechen_volvo »

Jag har antagligen underdimensionerat vevhusslangen ifrån blocket, har använt originalanslutningen som sitter på dom ifrån första början vilket bli för tok för smått, håller på och bygger om nu så det ska nog lösa sig. Tack för svaret.
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor sep 24, 2009 3:23 pm
Ort: Munkfors

Re: Vevhusventilation audi 5a 2.2t

Inlägg av lechen_volvo »

Har nu dragit riktigt grova slangar och flyttat vevhusburken så långt ifrån motorn som möjligt och de funka perfekt! Tack för alla tips.
Skriv svar