Sida 1 av 1
Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: ons feb 08, 2012 6:52 pm
av mog1
Hej har som säkert alla andra b230 turbo åkare bekymmer med Oljereturen i blocket.
Nu har jag dock rivit ur motorn och byggt smidd botten osv och nu tänkte jag att jag skulle eliminera detta problem. Är ju självklart intresserad av hur ni har gjort och hur det funkar för er. Med hopp om goda svar kanske denna tråd kan hjälpa väldigt många andra som har samma bekymmer
Mvh Morgan
Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: ons feb 08, 2012 7:58 pm
av MGP
Gjänga up med 3/4" rör gjängor med overgang tils typ AN10, 3/4" rör tappen går direkt i hållet, behövs inte borra up.
bild

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: ons feb 08, 2012 8:24 pm
av 900hasse
Skärringskoppling
Mvh Hans
Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: ons feb 08, 2012 10:56 pm
av NightMaaN
jag brukar svarva till en plugg med presspassning i orginalhålet och kanckar i den typ... med typ 16mm slanganslutning som jag drar fast returslangen med en slangklämma på bara. ex-rated på forumet kan säkert posta en bild då han har mitt senaste block nuförtiden...
Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: lör feb 11, 2012 2:21 pm
av load3d_
3/4 R gängtapp tro ja pass direkt å gänga me om du ha turboblocket
Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: sön feb 12, 2012 4:32 pm
av Magistern
tosk skrev:Gjänga up med 3/4" rör gjängor med overgang tils typ AN10, 3/4" rör tappen går direkt i hållet, behövs inte borra up.
+1 Gjorde likadant. Blev skitbra.
Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: tor feb 16, 2012 10:30 pm
av Patrik Johansson
Jag krympte dit en AN12-anslutning.

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: fre feb 17, 2012 5:18 pm
av Deztallica
Jag gjorde snikvarianten. Finns väl ingen som helst anledning att göra så om du har motorn isärplockad, men jag svarvade en R20-bussning (rörgänga) lite lagom och slog dit med VVS-tätning. Den kommer aldrig lossna, knappt ens när jag vill.

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: fre feb 17, 2012 8:21 pm
av Xuri
jag kör som deztallica
Fast nersvarvad rörhylsa från hydroscand, svarvat ner 1 mm å doppat i loctite fastsättning.
funkar prima
Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.
Postat: tor mar 15, 2012 2:24 pm
av troy240
Min lösning siter med x-ring ner i blocket.
