Sida 1 av 2
Hydrauliskt urtrampningslager
Postat: ons jan 11, 2006 10:53 pm
av Jonas T
Tänkte jag skulle bygga om för hydraulisk slavcylinder istället för wire (i samband med nytt pedalställ) Om ni kikar på bilden så kan man se ett urtrampningslager som är integrerat i slavcylindern (Volvo grupp A grejor) Har kikat på ett lager från saab 9000 men det har alldeles för liten diam invändigt. Någon här som har tips på ett bra lager som kan vara användbart till BMW-Getrag.
MVH Jonas

Postat: tor jan 12, 2006 12:27 am
av Gustav
Är du helt säker på att saab-grunkan har för liten innerdiameter?
Vet en kille söderut som har saab-cylinder på en T56 låda, och rent spontant så känns det som att axeln är grövre än på en volvo..
Men jag kan ju mycket väl ha fel
Här kan du läsa lite, han har visst svarvat ur sin cylinder...
http://transam.luminasweden.com/drive_line/clutch.html
Postat: tor jan 12, 2006 8:47 am
av Finnsebbe
Har för mig att Dannej på forumet har en Saab cylinder, kolla med honom.
Postat: tor jan 12, 2006 8:50 am
av Jonas T
Nu trillade pengen ner.....

.... Klart man tar bort den biten som orginallagret löper på (38mm i diam), inte som jag tänkte från början att man trär hudraulik & lager utanpå. Utgående Getragaxeln är annars 29mm vilket är ungefär som T56:an
Då borde det gå att få till, tackar för tipsen
Postat: tor feb 02, 2006 4:51 pm
av Jonas T
Tänkte bara visa hur det blev..........

Postat: tor feb 02, 2006 5:36 pm
av vince
blev ju kanon,och det blev väl lite billigare än ett tilton lager,hehe

Postat: tor feb 02, 2006 6:53 pm
av marmander
Jadu Jonas, nu är vi minst 3st på forumet som har denna setup med saabs slavcylinder, ser bra ut
Vi får höras när bilarna börjar bli klara!
MVH/
Simon
Postat: fre feb 03, 2006 2:21 pm
av Gustav
Snyggt!
Hehe, jaha.. det är lätt att man tänker lite lustigt ibland
Såhär ser det ut i min bil iaf.
Ett tips är att köpa dyr bromsvätska som har hög kokpunkt.
Jag hade lite problem i sommras med att det kokade vilket gör att pedalen bara faller ner i botten...
Ska testa nu i sommar med en väre bromsvätska!

Postat: mån feb 20, 2006 11:34 pm
av tor
hur mycket svarvning blev det?
Postat: tis feb 21, 2006 10:30 am
av Jonas T
Tor: Fick öka inner diam från 28mm till 30mm
Postat: mån aug 28, 2006 10:17 pm
av Gustav
Drar upp den här gamla tråden igen med lite nya frågor
Eller en fråga iaf..
Ni som åker med saab slavcylinder, hur grov oljeledning har ni mellan huvudcylinder och slav?
Jag har nån ganska smal, gissar att innerdiametern inte är mer än 4mm, kanske trängre i nipplarna...
För min koppling slirar när jag växlar...
Den slirar aldrig när jag kör "normalt" eller om jag håller full gas på femman och sparkar till kopplingen..
Men när man verkligen snyter ur skiten och smaskar i nästa växel på typ 0.01 sekund så hugger inte motorn ner i varv utan mjäkar sig ner på några tiondels sekunder...
Funderar på om det kan vara så att oljeledningen är lite för klen så den inte orkar trycka tillbaka oljan så fort som man hade velat..
Nåja, det här är väl inget stort problem men, det vore kul att veta varför kopplingen beter sig som den gör
Annars är det ny lamell och en Sachs sport tryckplatta (motorn är orginal på typ 200nm)
Postat: lör dec 30, 2006 3:17 pm
av Rogge
lyfter denna tråden..
jag har fått tag i en m46 med b20 kåpa som jag ska ha i amazonen min, o den har hydralisk koppling, o jag vill inte bygga om SÅ mycket, så jag vill ha kvar huvudcylindern från aman.
så jag tänkte köra med saab 9000 urtrampninglager, o försöka få ihop det med orginal huvudcylinder, vad jag förstått så måste man bygga ett fäste för lagret.
hur luftar man det kopplingen?
famlar i mörkret på detta nu så kom med tips o allt!
sen så funkar inte bilderna Som jonas T lagt, nån som har dom o kan skicka?
/Rogge
Postat: tis jan 02, 2007 1:17 pm
av Love
Rogge skrev:
hur luftar man det kopplingen?
famlar i mörkret på detta nu så kom med tips o allt!
sen så funkar inte bilderna Som jonas T lagt, nån som har dom o kan skicka?
/Rogge
Om du tittar på bilden som Gustav lagt in så ser du att luftnippeln(troligtvis det vänstra röret) är förlängd och går utanför kopplingskåpan,och jag förmodar att det slutar strax utanför kåpan med en luftnippel där.
Postat: sön dec 30, 2007 3:51 pm
av j björk
Gustav, löste det sig med den slirande kopplingen sedan?
Behövde man grövre ledningar?
Sitter med samma sak nu, men jag har ett 900 lager, men det verkar inte gå.
Ska skaffa fram ett 9000 istället och jämföra.
Postat: lör jan 19, 2008 1:02 pm
av j björk
Gustav skrev:Drar upp den här gamla tråden igen med lite nya frågor
Eller en fråga iaf..
Ni som åker med saab slavcylinder, hur grov oljeledning har ni mellan huvudcylinder och slav?
Jag har nån ganska smal, gissar att innerdiametern inte är mer än 4mm, kanske trängre i nipplarna...
För min koppling slirar när jag växlar...
Den slirar aldrig när jag kör "normalt" eller om jag håller full gas på femman och sparkar till kopplingen..
Men när man verkligen snyter ur skiten och smaskar i nästa växel på typ 0.01 sekund så hugger inte motorn ner i varv utan mjäkar sig ner på några tiondels sekunder...
Funderar på om det kan vara så att oljeledningen är lite för klen så den inte orkar trycka tillbaka oljan så fort som man hade velat..
Nåja, det här är väl inget stort problem men, det vore kul att veta varför kopplingen beter sig som den gör
Annars är det ny lamell och en Sachs sport tryckplatta (motorn är orginal på typ 200nm)
Jag lyfter igen, och upprepar frågan om slirande koppling.
Hade det med dia. på röret att göra?
Ni andra med samma lösning, har ni haft problem?
Eller kan man lungt köra med vanligt bromsrör?
Nu till den viktigaste frågan, hur mycket spel bör man ha mellan lagret och solfjäden när cylindern är i botten?
Alltså hur mycket bör man ha kvar för att solfjädern kommer närmare lagret när kopplingen slits, för att det inte ska ligga på?