Sida 1 av 1

Motorsimulatorer

Postat: mån mar 05, 2012 10:54 pm
av Strittan
Hejsan. Sitter och leker lite med att försöka bygga en Volvosnurra i Dyno2003. Är nyfiken på hur bra programmet stämmer överens med verkligheten men det är lite svårt när man oerfaren av att trimma motorer och inte har alla specifikationer. Finns det någon som har bromsat sin motor och kanske har tid/lust att dela med sig av receptet?

Har inte kommit längre än att göra ett block (stämmer väl någorlunda med ett original B230-block?)

Bild

/Strittan

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: tis mar 06, 2012 8:38 am
av Kadett4wd
De siffror du får i slutänden kan vara ena riktiga fantasisiffror.
Men,, jag tycker programmet är bra för att visa ved olika saker ändrar.

Till exempel, vad händer om jag vrider kamaxeln, hur blir effektkurvan att ändras?
osv osv.

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: tis mar 06, 2012 4:34 pm
av Strittan
Okej, misstänkte nästan det.

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: tis mar 06, 2012 6:52 pm
av Erland Cox
Det ser ut som en enklare form av Dynomation?
Är det så?


Erland

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: tis mar 06, 2012 7:07 pm
av Strittan
Erland Cox skrev:Det ser ut som en enklare form av Dynomation?
Är det så?


Erland
Samma företag som ligger bakom programmen så det är mycket möjligt.

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: ons mar 07, 2012 3:54 am
av Erland Cox
Jag har senaste Dynomation och jag får definitivt inte ut fantasisiffror om jag bara ger datorn rätt uppgifter.

Erland

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: ons mar 07, 2012 7:00 am
av Kadett4wd
desktop dyno 2000 var da rena skiten.
som exempel sa hade det funktionen att exportera till nat spel.
sager mig att det var en leksak.
annat exempel. om man hojde kompressionen pa en 2liters maskin fran 11-1 till 13-1 sa kunde man fa typ 50hk
och klickade man i metanol och gav 15-1 i komp sa var man uppe nara 300hk i en maskin som fran borjan gett ca 200hk.

Edit:Skrivet från mobiltelefon,, har inge åäö i den
Sen en sak till, det verkar ha noll koll på friktionen, effektkurvan bara drar vidare upp över 10k med ännu högre effektsiffror som följd av detta.
Sen kanske 2003 är bättre,, det kan jag inte uttala mig om. jag har det i datorn iaf.. och tyckte mig se att det var lika fantasifullt det med.

Re: Dyno2003 Advanced Engine Simulation

Postat: tor mar 08, 2012 2:16 am
av Strittan
Gjorde en fyra på 2,4 liter (94mm borr och 88mm slag). 46mm/38mm ventiler, 12.00:1 i komp och rullkam med 14mm lyft.

250hp @ 7500rpm
276nm @ 5500rpm

Låter väl ganska rimligt?

Re: Motorsimulatorer

Postat: lör mar 10, 2012 5:32 pm
av Fransson
Bara att bygga ihop en motor efter ditt recept/program.
far å bromsa den, se jämför mellan praktiken å teorin(programmet) :thumbright:

Känns som en bra grej med olika program mm, speciellt när man provar nya idéer/motorer.
Men Fastna inte allt för mycket i div program/ uträkningar (tid)
För att bygga en 2400 motor opel, volvo på ca 250hk i ett program känns som att försöka uppfinna hjulet på nytt.
Finns ju 100tals sådana motorer att kopiera rakt av samt så finns det bromspapper så du ser direkt om om motorn passar
ditt ändamål.

Re: Motorsimulatorer

Postat: ons mar 14, 2012 7:14 pm
av Erland Cox
Men det finns något i de motorerna som gör att de inte ger mer effekt och vad som behöver ändras
för mer effekt är lättare att hitta med en simulation än genom att testa massor i verkligheten.
Sen måste man givetvis verifiera simulationen i bänk.

mvh. Erland