svårt val av bil

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
kristian-nilsson
Ganska mycket laddtryck

svårt val av bil

Inlägg av kristian-nilsson »

hejsan har varit borta härifrån lite kommer att få hem två bilar en av dom ska säljas vidare
nu undrar jag vilken som den vettigaste att trimma på

bil 1 audi 100 turboquattro 165hk 1990 års modell

bil 2 volvo 945 turbo 165hk 1994 års modell

båda bilarna är frächa och det är kombi bilar pga vi har hundar
men vilken som får stanna vet jag inte

lite hjälp tack mvh kristian
Gud som håller Volvo kär,
se till mig som gasglad är.
Vart jag mig i världen vänder,
skall ja lämna svarta ränder.
Motorn jobbar, mätarn går
volvon den ska lämna svarta spår.

bilar: volvo 145 b20b 1972 *såld*
mercedes 190e 1991(ska få volvo motor *skrot*
ford ranger v6 2,9 4x4 1989 *snart klar*
bmw 730ia 1989a ska turbo matas
volvo 945 turbo 1994
Cassius
Forumsberoende

Re: svårt val av bil

Inlägg av Cassius »

Nu bor du ju i Skåne så då kan jag förstå om det är svårare att välja :) Personligen skulle jag aldrig välja nått annat än fyrhjulsdrivet som bruksbil om jag hade möjligheten! Helt oslagbart vintertid! Men i södra sverige är de ju inte så mycke till vinter som i norr (även om dom senaste åren bjudit på vinter även på sveriges sydspets)

Båda bilarna är ju byggda från fabrik med säkerhet i fokus. Så säkerhetsmässigt borde dom vara relativt likvärdiga.

Volvon är ju en Volvo med allt vad det innebär. Billiga delar, lättfunna delar, rätt okej andrahandsvärde, allmänt tråkig att köra m.m. :)

Audin å sin sida är i mina ögon inte riktigt lika strikt bruksbetonad som Volvon, det finns ganska gott om delar även om dom ibland är betydligt dyrare (bakre dämpare kostar typ 1500st till en Quattro på Meca/Mekonomen t ex) Den har väl fortfarande k-jet 1990? Vilket kanske inte alla gånger är så hippt och problem fritt. Däremot så är den stabilare på vägen och roligare om trimmad än Volvon enligt mig! Kraftfull 4wd kommer alltid slå kraftfull 2wd vad gäller skojfaktor ;)

Jag hade valt Audin för att jag tror jag hade haft roligare med den, vilket är en egenskap som jag värdesätter! Audin har ju även sämre bagage för hundar med väldigt sluttande bakruta.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
kristian-nilsson
Ganska mycket laddtryck

det går ju att plocka ut lite hästar ur en audi sen håller jag med om att jag tror audin är roligare som bil sen är ju volvo en volvo som tål en del med deras turbo motorer och m90 lådan

volvo 945 turbo 1994
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

en 90:a audi skall normalt set ha k-jet... dock med lite extra elektronik....KE III jetronic tror jag den heter, fast VAG kallar det CIS (III ?)

potentiometer som mäter luftmängsmätarens position .. en elektronisk finjusteringskrets för bränsleblandning, lufttryckskompensation, riktig tomgångsmotor o nån eller fler småsaker. Man kan se det som ett k-jet som är styrt av en centralinsprutningsbox
Efter vad jag förstått kan man skrämma upp motorn i 220-230 kusar innan k-jeten blir en begränsning/ett problem. Sen får man trixa på klassiskt manèr.. annat/gnistat bränslehuvud; tilläggssprut o sånt. k-jet är ingen större hit o trimma mycket med.

Vad jag tycker då:
Vill man ha sexigt: audin... en överladdad femma är sexig, go på vägen.
Vill man hålla nere problems/bök/kostnader och ha driftsäkerhet: volvon
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Denniz »

Audi 100an är ju den bil med mest potential ifrån början. Jag skulle ha valt audin alla dagar i veckan, sen så håller jag själv på med ett sånt projekt av just den anledningen.

Något att tillägga är nog att grenröret är väldigt, väldigt dåligt gjort ifrån början.... Vilket medför ett högt mottryck vid trimmning och då kan toppen få små sprickor. Jag personligen skulle aldrig vilja höja laddtryck till över 1 bar med orginal grenrör
Användarvisningsbild
kristian-nilsson
Ganska mycket laddtryck

jag är väldigt tacksam men audin blev stulen så man är lite irriterad så nu får man spinna vidare med volvon tillsden andra kommer hem och i vilket skick vet jag ej

volvo 945 turbo 1994
David164
För mycket laddtryck

Inlägg av David164 »

hur är växellådan och drivaxlar i audin vid lite "inspirerad" körning ?
0706235746
Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Denniz »

Kristian: Väldigt tråkigt att höra, hoppas den återfinns i ett bra skick.

David164: Vad jag vet och läst mig till ska växellådan hålla bra och drivaxlarna fram håller, bak brukar dom kunna gå av om man trimmar friskt. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av det än och sen beror det jämt på hur man hanterar grejerna också.
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

David164: Det beror på. Vintertid med 400+hk är det nog inga som helst bekymmer ;) Sommartid håller det nog hyffsat, jag vet faktiskt inte säkert vad C3'an har för knutar, om den har dom större eller ej.. Hur som så funkar de rätt okej med hyffsad effekt bara man inte idiot startar eller ska göra donut's hela tiden.

Finns ju dom som fårr Audis originalgrejer att hålla för 500++hk så :) Bl a Leif Backlund. (om än dock i en väldigt lätt bil)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Soppa
För mycket laddtryck

Inlägg av Soppa »

David164 skrev:hur är växellådan och drivaxlar i audin vid lite "inspirerad" körning ?

de går helfint. ja började skjuta drivaxlar när ja kom up i 600whp i min s2a och då med slickas på preppad bana.
fick även byta till 6vxl s4 låda efter 600 på hjulen men innan de funkar de skit bra.
mellandiffen lär man svetsa om man ska köra starter för den ger sig.
Skriv svar