Sida 1 av 12
Volvo 142 Turbo 12.16@190km/h
Postat: lör jan 21, 2006 8:33 pm
av Lundblad
Lägger upp en liten fin tråd på mitt bygge då!
En volvo 760 Tic -84 som inhandlades som orginal förra vintern, lackades då om men blev ett sådär resultat som någon gång ska göras om, motor hant inte byggas så mycke då utan såg ut såhär nånting
Gammalt recept:
B23ET nyrenoverat
m90 låda, orginal m90 lamell, tryckplatta från 850 T5R
405-topp något portat och kompsänkt, K-kam
standard ventiler
968: or från s60r
Öppet filter, 3"
Detta styrdes av ett Megasquirt ´n Spark
Nytt Recept:
B23ET nyrenoverat
Sinterlamell byggd på M90 centrum,
850T5R tryckplatta,
b21 svänghjul lättat och balancerat,
ny bultcirkel för nya tryckplattan.
405-Topp med 44/40 ventiler,
maxportad, omgjorda förbränningsrum
dubbla ventilfjädrar
K-kam
Turbo Holset HX50, eget grenrör
Eget insug i Alu, högglanspolerat
Stora spridare, större spjällhus från 850 (troligen)
Alu intercooler
3,5" downpipe
+mycke annat som jag säkert glömt!

Postat: lör jan 21, 2006 8:53 pm
av mattsvart
Ser mycket trevligt ut!
Mvh // Crl
Postat: sön jan 22, 2006 11:27 am
av Lundblad
Tackar tackar!
Ska åka ner till garaget nu o fortsätta med toppen som ska skickas iväg, kanske svetsa lite grenrör också!
Mvh Micke
Postat: mån jan 23, 2006 5:44 pm
av Lundblad
Började montera dit oljekylaren igår som nu hamnar under kylare
och intercoolern, sen har jag måttat in längden
på slangarna nu så imorrn efter jobbet
ska jag ställa mig o göra ett par stålomspunna slangar!
Mvh Micke
Postat: mån jan 23, 2006 8:31 pm
av Lången
Ser bra ut..d här projektet ska jag följa.
Postat: mån jan 23, 2006 10:04 pm
av peppe
Spännande projekt, snyggt grenrör och insuget för den delen också.
Postat: ons jan 25, 2006 7:49 pm
av Lundblad
Tackar tackar!
Tanken va att vi skulle börja svetsa insug idag men de verkar de inte bli nått med,
så jag gjorde mig bägge slangarna till oljekylaren idag, blev kanon fick dock gänga om orginal uttagen vid oljefiltret till 3/8" R-gänga för att kunna få dig dom 90* krökarna som jag ville ha också, men tillslut blev de kanon, gjordes i ståhlomspunnen lågtrycks slang vilket duger gott till de, hyresvärden va grymmt imponerad, till helgen ska förhoppningsvis grenröret bli klart, ska lämnas iväg på blästring in - ut vändigt.
Någon som har goda tips på svetsning av grenrör så tar jag gärna råd från er, har märkt att de inte är det lättaste att få svetsarna bra, svårt att avgöra vilken effekt man måste hålla, vissa ställen har jag fått fylla igen lite och då kan man inte hålla max direkt.
Mvh Micke
Postat: fre jan 27, 2006 10:47 pm
av Lundblad
Nu har jag börjat ta tag i allt ordentligt och de börjar gå bra också,
elsystemet har modifierats, onödiga kablar har tagits bort och MS-systemet har putsats till ytterligare så nu är de inte mycke kablar som kommer vara synliga vilket är väldigt skönt,
två stora stålomspunna slangar har dragits till oljekylaren som placerats under kylare och intercoolern,
toppen är snart iväg på bearbetning tyvärr är de lite väntetid där men då fårj ag tid till lite annat också,
grenrörsbygget har stannat av lite nu få jag funderar på att bygga ett nytt hehe, insuget är också stilla på,
en intercooler har att lånats av en polare som hade en alu liggandes som ej används tills jag själv får en summa över till en, nu ska allt bara monteras sen är de ut o mappa hehe, ungefär kanske lite överdrivet hehe
Bakvagnen ska förstärkas en del, inredningen ska ur så man får ner vikten, bagagen ska rensas, diverse ej bärande plåtar ska kapas bort och bromsarna ska byggas om lite
Trevlig mek helg!
Postat: mån jan 30, 2006 6:28 pm
av Lundblad
Postat: tis jan 31, 2006 6:22 pm
av Lundblad
Åkte förbi den lokala legosvetsaren idag dock utan resultat, han hade gott för dagen, tänkte diskuterat lite alusvetsning med honom då min jobbar kolega aldrig får tummen ur så harj ag tröttnat på att vänta.
Ska slå en signal till honom imorgon så får vi se vad han säger, klurar lite på hur jag ska lyckas få dit tryckröret från turbon då låne-intercoolern inte har så bra gavlar så blir de tajt,
Trevlig kväll på er snickrare!
Mvh Micke
Postat: tis jan 31, 2006 6:43 pm
av JAS
har inte sett hur det ser ut i verkligheten, men du kan inte bara sno upp-och-ner på ic'n och på så vis få lite enklare tryckrör. lite längre dock...
var bara en tanke, vet som sagt inte om den är genomförbar.
mvh jas
Postat: tis jan 31, 2006 8:01 pm
av Lundblad
Tjena! de går tyvärr inte då en är smalare vid gavlarna längre ner
Annars hade de varit smidigt!!
Ska försöka klura ut de, e inte jätte sugen på att bygga om grenröret igen hehe
Mvh Micke
Postat: tis jan 31, 2006 10:44 pm
av accobra
snyggt bygge!
Postat: ons feb 01, 2006 4:13 pm
av Lundblad
Tackar tackar!
Ingen som har en sinterlamell för m90 låda liggandes? går bra med uppsliten också då jag har lösa klackar liggandes
Mvh Micke
Postat: ons feb 01, 2006 7:38 pm
av peppe
Insuget blev ju riktigt trevligt.