Tomgång obefintlig med Nira på en B230
Postat: lör apr 21, 2012 12:56 am
Tjena
Har bytt till Nira på 940'n och gjorde en grundmapp.
Bilen startade direkt och gick jättefint i början.
Rapp på gasen och jämn tomgång.
Hade inget vatten i den så jag stängde ner efter 20 sek ca.
Tog med datorn in och lekte med enginge simulator en sväng & autotune för skojs skull.
Råkade därefter spara mappen och numera är bilen helt omöjlig.
Även fast jag har lagt in default först & sen lagt in en ren wizard-grundmapp så går bilen inte på tomgång längre.
Den startar och håller på 1500-2000 varv i ca en sekund, sen dör den.
Pumpar jag lite försiktigt så kan den gå några sekunder till.
Blir lite bättre efter ett tag och "bara" pendlar från 400-2000 rpm i 1-sekunds intervaller
Har testat tomgångsmotorn och den verkar funka som den ska och vakuumet i motorn är bra, från -0,8 till 0 bar beroende på varvtal & spjällvinkel.
Setupen är :
B230FK balanserad och honat i maskin
H Profilare från motornord
16T turbo med 3" hela vägen ut inkl kat
530 topp portad och matchad
V kam
Originalinsug matchportat och 960 spjällhus
65lb/683cc/h spridare delphi
3" tryckrör & 4" intercooler
850 tändspole
850 boostcontroller
Autogauge bredbandslambda med Bosch LSU4,9 sensor
Autogauge avgastempmätare (istället för EGR)
Nira I3+
Kör semisequenciellt på spridarna (1-4 & 2-3 seriekopplade)
Original vevsensor
Original vattentempgivare
Original fuelrail & slangar
Snart walbro i tanken...
Har pratat med LG Speed om mappning men det är bättre för både han & mej om bilen iallafall är grundmappad !
Nån som har nåt tips på vad som kan ha hänt ?
Har bytt till Nira på 940'n och gjorde en grundmapp.
Bilen startade direkt och gick jättefint i början.
Rapp på gasen och jämn tomgång.
Hade inget vatten i den så jag stängde ner efter 20 sek ca.
Tog med datorn in och lekte med enginge simulator en sväng & autotune för skojs skull.
Råkade därefter spara mappen och numera är bilen helt omöjlig.
Även fast jag har lagt in default först & sen lagt in en ren wizard-grundmapp så går bilen inte på tomgång längre.
Den startar och håller på 1500-2000 varv i ca en sekund, sen dör den.
Pumpar jag lite försiktigt så kan den gå några sekunder till.
Blir lite bättre efter ett tag och "bara" pendlar från 400-2000 rpm i 1-sekunds intervaller
Har testat tomgångsmotorn och den verkar funka som den ska och vakuumet i motorn är bra, från -0,8 till 0 bar beroende på varvtal & spjällvinkel.
Setupen är :
B230FK balanserad och honat i maskin
H Profilare från motornord
16T turbo med 3" hela vägen ut inkl kat
530 topp portad och matchad
V kam
Originalinsug matchportat och 960 spjällhus
65lb/683cc/h spridare delphi
3" tryckrör & 4" intercooler
850 tändspole
850 boostcontroller
Autogauge bredbandslambda med Bosch LSU4,9 sensor
Autogauge avgastempmätare (istället för EGR)
Nira I3+
Kör semisequenciellt på spridarna (1-4 & 2-3 seriekopplade)
Original vevsensor
Original vattentempgivare
Original fuelrail & slangar
Snart walbro i tanken...
Har pratat med LG Speed om mappning men det är bättre för både han & mej om bilen iallafall är grundmappad !
Nån som har nåt tips på vad som kan ha hänt ?