Vettenbroms bygge

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
German
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 26, 2012 3:18 pm

Vettenbroms bygge

Inlägg av German »

Först vill jag tacka Primer för inspiration till detta bygge!!!

Tänkte bygga en liknande broms och har börjat lite. Det kommer garanterat att uppstå diverse frågor och funderingar på vägen som jag hoppas man kan ventilera här.

Tanken är att kunna bromsa i första hand motorcyklar och lite enklare bilmotorer men mc blir första steget.

Här kommer lite bilder.

Bild

Gavel Utsidan
Bild

Gavel Insidan
Bild

Rotor
Bild

Dags för lite svets
Bild
German
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 26, 2012 3:18 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av German »

En fundering jag har som jag inte har blivit helt klok på är vattentillförseln / ventilationen i bromsen.
Om jag har förstått det rätt så är ena anslutningen i gaveln på stuska bromsen vatten in och den andra ventilation. Sedan finns det dom som borrar hål igenom rotorn för att snabbare få över vattnet till den andra sidan för att öka responsen.

Borde det inte vara en bra ide att köra in vatten på båda sidor om rotorn och ventilera kanske bredvid med ett rör upp i taket så det inte trycker ut vatten eller blir det ett för högt tryck i bromsen för den lösningen tro. Eller behövs det ens en ventilation?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av primer »

hej kul attfler bygger! ser skrämmande lik min den här :) vad har du för diam på rotorn ?

jag har tryckt in vatten från båda håll i min men då har jag haft en hemmabyggd backventil med en kula i som tätar av vattentrycket och släppet in luft när bromsen evakuerar vatten
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
German
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 26, 2012 3:18 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av German »

Ja den blev nog rätt lik din, hoppas det är ok?!
Dock har jag valt att göra "bladen" lika långa på både gavel och rotor får se hur det funkar.

Rotorn är ca 240 i diameter och vingarna 15 höga, fick tag på ett bra ämnesrör så det är anledningen varför det blev så.

Här lite nya fast gamla bilder, det börjar ta sig nu. Det mesta till själva bromsen är nästan klart.

Lite provmontering för att mäta in lagerhusen:
Bild

Rotor och hus:
Bild

En fin gammal manometer som går att plocka isär och klistra på en ny mätartavla på.
Bild

Själva konstruktionen:
Bild





Har inte riktigt bestämmt mig hur jag ska göra med vattentillförseln till bromsen men jag tror jag satsar på att köra in vatten på båda sidor känns som om det blir jämnare belastning på det hela då också. Sen blir det nog avluftning mellan nästa vingpar.

De är väl bara att prova sig fram det går ju alltid att borra nya hål och plugga dom gamla.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av primer »

det är helt ok :) ska bli kul och se hur det funkar när den blir klar!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av troy240 »

Vad ska KM mutrana dra på den högra sidan?
Sen är smörjnipeln till lagret eller tätningen?
Snyga ritningar du har :thumbright:
Mycket skoj med nån mer som byger broms, får ta tag i min med.
German
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 26, 2012 3:18 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av German »

Nu har jag inte så mycket nytt att visa, har hållit på och byggt ett elskåp till bänken, har även fått tag på en lastcell och ett mätkort med analogutgång som jag håller på att koppla till min vems round.

Har även inhandlat en del prylar på skroten, en startmotor och en flexplatta med startkrans som jag tänkte montera på bromsen samt en kraftig drivaxel.

KM muttrarna eller muttern som det blir på den riktiga bromsen ska hålla ihop rotorn och innerringarna på 3 utav lagrerna, sen även flänsen till flexplattan som kommer hamna där hylsan närmast muttrarna på ritningen sitter.
Höger sida på bilden kommer lagrerna att sitta fast monterade men på vänster sida kan det inre lagret flyta i huset och det yttre kan röra sig på axeln pga att det sitter med en speciell "låsring".

Smörjnipplarna leder in mitt emellan lager och tätning så tanken är att den ska smörja båda delarna. Sen har jag även fräst ur ett spår i gavlarna så när det börjar läcka borde vattnet komma ut där istället för att fylla lagrena.

Ska ordna lite bilder på elen och pumperiet till nästa gång.
German
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 26, 2012 3:18 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av German »

Här kommer en lite update iaf. Går lite trögt nu när det är så fint väder men snart kommer väl regnet så då kanske man kommer igång igen.

Här är elskåpet som i stort sätt är klart, börjar bli lite trångt :doh:
Bild

Och här lite provmontering av lager
Bild
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av Pettersson »

Vad gör kretskortet du har nere i högra hörnet i elskåpet?
Saab power!
German
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 26, 2012 3:18 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av German »

Det kortet gör om signalen ifrån lastcellen till en ±10V signal som ska in på vems mätaren. Håller på och klura ut ett till litet kretskort som ska göra om den signalen till en 0-5V signal. Nu är ju inte elektronik min starka sida men jag har en ide som jag ska prova.
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av HenrikGM »

How do you fix the rotor to the shaft?
It looks like you have a smooth bore sleeve welded in as the center of the rotor.

Very nice build BTW.
Grusse
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 08, 2014 7:46 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av Grusse »

Jag går just nu i tankarna om att bygga en motorbromsbänk för att bromsa min Husaberg 650 crosskartmotor, och skulle bli väldigt tacksam om någon med erfarenhet av ett sådant bygga kan dela lite info. Gärna lite mått/alt. ritning på vattenbromsen till att börja med? :lol:

Hur mycket effekt beräknas denna broms klara av?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av primer »

Min gammla broms jag byggde var runt 240 mm med samma konstruktion som denna oc den bromsade jag 668hp och 800nm med!
Så Crosskartmotorn fixar denna lätt :-)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Grusse
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 08, 2014 7:46 pm

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av Grusse »

Ok, ja det fixar den med råge issåfall. :hihi: Jag har läst i lite olika trådar och fått en del mått på hur bromsen ska tillverkas, bl a. radial/axialspel mellan stator och rotor, samt vingdjup. Men jag har inte sett något mått på var tilloppet ska sitta, men det kanske inte har så stor betydelse förutom att det ska vara relativt nära centrum samt 180º från utloppet?

Vad använder ni för tätningar vid lager/axel?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vettenbroms bygge

Inlägg av The »

Om du inte ska bromsa monstereffekter går det ju att bygga en broms med en converter/momentomvandlare
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar