Amazon -68 aka ticazon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Då vart det även min tur att lägga upp en tråd här om mitt bygge.

Har tjuvstarta lite på bygget så det har fått lite fix innan denna tråd kom upp. Har övertagit bygget från en som fick en P1800 på halsen.

Motor: B230ft original förutom Ajden pulssplit grenrör och en td0363(osäker på turbon)
Tror det var 3-tums hela vägen bak förutom en simonsdämpare bak innan dieselkrök
Annan ic och oljekylare
Original sprut

Bränsle: Original tank med eftermonterad elpump

Vxllåda: M46 med od

Bromsar: 240 ventilerade fram med 4-kolvs ok på tror jag 140 nav, 1030 axel bak med skivor även 240.
Handbroms blir 240 vajer än så länge
240 huvudbromscylinder på nissan micra bromsservo

Chassi: Vparts väghållnings kit med dämpare och fjädrar

Interiör: Original bruna stolar med hemma byggda mattor med vissa extra mätare

Exteriör: Så gott som original förutom rostfria ögonlock och fälgar

Däck/ fälgar: Eiker 5 ekrade 7.5*17" med 205/40-17 nankang sport

Övrigt: Bakflyttat batteri

Framtid:

Gatlaglig
Nytt pedalställ
Kanske ny lack
G-keps
Stereo
Mer mos

Bild

Bild

Bild
Lars Schödén
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av T Landholm »

Riktigt snyggt bygge det där, mer bilder :thumbright:
Tommy Landholm
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Ska fota lite mer senare och då kommer de upp mer bilder.:D

Ska lacka om motorrummet mm.

Glömde ju att framvagnen är nermonterad, blästrad och lackad och sen ihop monterad.

Den har tyvärr än original amazon bakaxeln men en 1030 med omsvetsade fästen för att passa amazonen ligger vid sidan av. Håller på att fixa till den med handbroms och nya belägg mm.
Lars Schödén
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Husse1 »

Mycket snygga fälgar, passade kanon på bilen.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Nu är bakaxel konverteringen i full gång. Måste vara klar till 5/6 då den ska in på efterkontroll och reg.bes. ska försöka få dem att tro att det är en b230fk som sitter i den så man kanske får lite längre tid att fixa alla barnsjukdomar innan Gustaf får kolla på den och man gör Sfro-bes.

När jag hissa upp bilen och började snurra däcket hörde jag ett skumt knaster från klumpen.. får öppna och kolla vad det kan bero på sen.:D

Original axeln är iaf nere på garage-golvet och den andra ligger bakom klar för att åka in å upp.
Bild
Måste bara få till handbromsvajern på nått vettigt sätt men det löser sig nog.:D

Sen har ett od-relä in handlats och kablar skall dras till den och till backljuset. Sen har jag en kabel till som inte har någon matning så saknar en del funktioner. Måste kollas upp.

I övrigt var jag till biltema i lördags på key town och fick ganska mycket bra respons av bilen. Vilket alltid är lika roligt. Sen som vanligt kunde man inte hålla sig från att dra ut den lite och leka å vips så fick en -05 eller nyare mustang smisk.:D Tror killarna i den vart gode impade då en amazon med hakebakelit ratt drog dem.:D
Lars Schödén
KimBoman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jun 08, 2011 10:34 pm
Ort: Skellefteå

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av KimBoman »

Visst var den där i luleå och körde i helgen eller är jag helt ute och cyklar? :P
Vissa faller för grupptryck jag faller för laddtryck!
Marxus
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 08, 2012 7:00 pm

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Marxus »

Hedningen skrev:Måste vara klar till 5/6 då den ska in på efterkontroll och reg.bes. ska försöka få dem att tro att det är en b230fk som sitter i den så man kanske får lite längre tid att fixa alla barnsjukdomar innan Gustaf får kolla på den och man gör Sfro-bes.
Det är väl ändå kört med en B230FK för den har för högt vridmoment än vad som tillåts i amazonen?
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

KimBoman skrev:Visst var den där i luleå och körde i helgen eller är jag helt ute och cyklar? :P
Stämmer mycket väl.
Lars Schödén
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Marxus skrev:
Hedningen skrev:Måste vara klar till 5/6 då den ska in på efterkontroll och reg.bes. ska försöka få dem att tro att det är en b230fk som sitter i den så man kanske får lite längre tid att fixa alla barnsjukdomar innan Gustaf får kolla på den och man gör Sfro-bes.
Det är väl ändå kört med en B230FK för den har för högt vridmoment än vad som tillåts i amazonen?

Det är jag osäker på för den har ju iaf 136 hk som är under de 150 man får ha med skivbromsar på amazonen.

Annars har jag ju 165 om vad följer vad en b230ft ska ge.

Någon som kan bekräfta?
Lars Schödén
Marxus
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 08, 2012 7:00 pm

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Marxus »

Här kan du läsa vilket vridmoment som tillåts i en amazon:

http://sfro.com/images/stories/dok/andr ... l_v1_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dvs 196 Nm, en B230FK har väl 230 Nm eller något sådant original.
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Du verkar ha så rätt.:S Får se vad de säger.
Lars Schödén
KimBoman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jun 08, 2011 10:34 pm
Ort: Skellefteå

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av KimBoman »

Hedningen skrev:
KimBoman skrev:Visst var den där i luleå och körde i helgen eller är jag helt ute och cyklar? :P
Stämmer mycket väl.
okejokej då såg jag då er åkte en grå 745a med en sverigeflagga på taket :)
Vissa faller för grupptryck jag faller för laddtryck!
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Damp skit bromsslangar som ska gå sönder när allt har stängt.:S Jaja.. då blir det ingen amazon ikväll/helgen.

Jaja bakaxeln är på plats iaf.

Men kommer nog köra med 5 mm spacers för att inte riskera fälgarnas insida mot karossen.
Lars Schödén
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Håller på att smida nya fästen till bakaxeln utifall man ramlar över en 1031 med diff eller att 1030in rasar.:D

Bild

Bild

Ska bara hitta någon som kan dra ut dem i en plåt för en billig slant.
Lars Schödén
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Håller på att rita upp och kollar för att bygga bättre "4-link" om man nu kan kalla amazonens upphängning för det.

Bild

Bild

Har gjort stegen med rätt radie för att slippa ändra om stag längderna om man skulle vilja ha aggressivare inställning för bakvagnen. Har även rita med stag längd på 450 mellan centrum på bultarna. Höfta med en tumstock längden.

En fundering här. Är det nått speciellt man ska tänka på när man gör stegen i framkant? Vart ska man sikta på att ha mötes punkten för undre- och övrelänk?

Mvh Lars
Lars Schödén
Skriv svar