Sida 1 av 1
blå rykande motor intemitent
Postat: ons maj 23, 2012 2:59 pm
av zlobo
tänkte kolla med er om ett problem ja har. innan ja börjar riva ner motorn
ja har en en audi 5:a 2,2 20vt som börjat blå rycka, motorn har rullat 450mil sen den sattes ihop.
Nyligen mappades den o bromsades.
för en tid sen började den blå rycka intimitent.
Nu rycker den svagt blått när den blir varm (det kan variera den kan rycka ganska mkt med om man kört en runda)
Det har även hänt att det slutat rycka.
Gjorde en komp test när den var varm den vidade 1050-1075kpa.
Gjorde även en när den var kall den var runt 975kpa.
Igår grorde ja en leakdown på en varm motor, den visade 1: 13-14% 2:12-13% 3:10% 4:15 5:11-12%
Vet inte om felet kan bero på att man råkart över fylla olja vid ett tillfälle,
Kompisen tittade ner på kolvarna o han tyckte det såg ut som bränd olja på dom.
hör att den pyser lite via vevhus venten,
när motorn står på tomgång eller frivarvars venilerar den inte mer normalt.
Ja har tittat på turbons kompressor sida så där ifrån kommer inte oljan ifrån.
Någon som har någon ide om vad det kan va?
Eller om någon har ett tipps vad ja skall kolla?
Tack,
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 8:33 am
av DreRacing@
inget glapp i turbon?
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 10:00 am
av zlobo
Rev bort turbon, det har nog kommit lite olja här i från.
frågan är om man tryckt axial tätningen via vevhus ventilationen?
Set fans ett axialt glapp axiellt skall ta o mäta upp det.
Frågan är om man skall riva bottendelen nu?
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 10:33 am
av Kadett4wd
Om du har större glapp än spec axiellt på turbon så kan bakre tätningen blivit utsliten också.
som du skrev, mät glappet och kolla innan du överväger riva underdelen, ser hittils ingen anledning för dig att göra det.
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 11:48 am
av wiell
jag har ju lite samma problem på min. min oljeryker på tomgång men inte när jag kör eller laddar på.
har olja i avgashuset med.
ska byta tätningarna i snurran i helgen, tror jag har tryckt dom med för högt oljetryck eller dålig vevhusvent.
vad har du för snurra?
min ska ha en 1,6mm oljerestriktor, satt en 2mm innan.
Är ju ganska högt oljetryck på audi 5:an
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 12:00 pm
av Johan Lindberg
Rev och satte i nya tätringar och lager nyligen min turbo, det är ingen tätning man kan "trycka/skjuta" det är som en kolvring som sitter i ett spår på axeln å tätar i lagerhuset, möjligtvis kan väll högt tryck belasta ringen hårdare i sidled och öka slitage men det känns som det tar tid, störst är sannolikheten att ringen har koksat fast vilket min hade gjort, ibland släppte det och den rykte inte, sen nöp den fast igen å pissa olja ur avgashuset. Kanske har nån skaplig bild på det hemma.
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 12:53 pm
av Kadett4wd
har sett ringen bli utsliten axiellt i flera turbos.
Blir de det så är axiallagringen ofta kass.
Bättre kontroll på detta får man om man skruvar fast axiallagringen istället för den dumma 'fjädern' bakom kompresorgaveln.
Hur stor oljeretur har du Zlobo?
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 2:37 pm
av zlobo
mätte upp det axiala spelet på lunchen, 0,13mm låter inte mkt.
fick rekomendation o gå ner i restriktor till 0,5mm låter mkt lite men då det är en compturbo med triplex lagrad historia så kan det väl stämma.
kör med 18mm flexibel ptfe slang anslutningen mot turbon är ca 13-14mm invändigt, första biten faller rakt ner från turbon sista biden faller med 45grader
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tor maj 24, 2012 9:30 pm
av caterpillar
oljetettningen på varm side sitter fast; er en liten "kolvring" i en busssning... derfor ryker motorn; kjøpte lagersats på ebay.com = 600nkr for 2 dobble satser!!!!
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: fre maj 25, 2012 5:06 pm
av Johan Lindberg
Du verkar ju ha koll men för framtida sökare så ser en turbo ut så här invändigt

Som man kan se har det koksat bak mot turbinsidan, mörk bild men man ser spåret bak där tätringen sitter.
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: fre maj 25, 2012 8:46 pm
av wiell
hur länge hade den gått för att det skulle bli så illa?
lite offtopic men, någon som vet hur man ska dra muttern på axeln? ska plocka isär min och byta tätningar nu. vill gärna veta hur hårt jag ska dra den.
är en t04e steg3 axel om det hjälper
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: fre maj 25, 2012 9:17 pm
av Johan Lindberg
Den är gammal å använd men koksningen var i vintras när jag nollade tändningen efter fel markering å åkte 10grader mer backat än vad jag trodde så allting blev glödrött direkt. Holset har service litteratur helt öppet å på min var momentet 14nm men hade ingen momentnyckel som gick baklänges så drog på känn, momentet beror säkert mycket på storleken på mutter å gängstigning.
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: fre maj 25, 2012 10:23 pm
av wiell
ok, är det någon som vet momentet för t04e så hojta till
Re: blå rykande motor intemitent
Postat: tis maj 29, 2012 3:25 pm
av zlobo
någon som har pejl på var man köper tätningar? förutom på ebay.