Sida 1 av 2
Cooperring Packning Problem
Postat: mån maj 28, 2012 10:53 pm
av volvo_mannen1
Köpte en cooperring packning, monterade o var helnöjd...
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...
Någon annan som har haft problem?
Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin
Mycket tacksam för svar.
Mvh Martin
Fly By Racing
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tis maj 29, 2012 12:16 pm
av erikjakan
Vilket håll vände du ringarna?
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tis maj 29, 2012 2:08 pm
av volvo_mannen1
Ringarna sitter så de 3 spåren skär in i toppen.
2,11mm är både ringar o packning (totalhöjd) o de ska pressas ihop 0,2mm enligt han jag köpte ifrån.
Är det lagom? Någon som har koll?
Är det någon här som vet om det är någon som kör med cooperring? O det funkar bra?
Tacksam för svar
Mvh Martin
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tis maj 29, 2012 8:18 pm
av Tommy Luhr
är det inte en vanlig packning som det är klämt ut stålringarna ur?
Jag har en cooperring på min m50 bmw och packningen såg ut som vilken som hellst.
Dock fungerar min mycket bra.
Men std packningarna är 1,2mm till volvo
Cooperring Packning Problem
Postat: tis maj 29, 2012 10:04 pm
av PiLlEvAN
Skulle inte stressa Volvo blocket och dra topp bultarna till 130nm.
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: ons maj 30, 2012 10:25 am
av volvo_mannen1
Nej, det är en packning just för att köra med ringar.
Är 130nm för mycke, vad är max/lagom?
Kan mitt block vara sprucket? eller topp?
Tycker det borde trycka ut komp i kylkanalerna men kan inte se några spår av det,
skulle det läcka någonstans så borde ju oljan hitta till vattnet om det skulle vara dåligt tryck på packingen. Eller?
Mvh Martin
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: ons maj 30, 2012 3:45 pm
av norrback
volvo_mannen1 skrev:Köpte en cooperring packning, monterade o var helnöjd...
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...
Någon annan som har haft problem?
Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin
Mycket tacksam för svar.
Mvh Martin
Fly By Racing
Är det en Athena också kallad "Cooperring" packning från ppf?
/Andre'
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: ons maj 30, 2012 4:15 pm
av volvo_mannen1
Ja
Martin
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: ons maj 30, 2012 7:37 pm
av knotan
jag tycker det verkar mycket märkligt att både packningmaterialet och ringarna håller samma mått när det är löst.
jag har för mej jag läst på PPf att sjöälva skärkanten på ringarna är 0.15-0.20 höga.
det innebär att man bara drar ihop packningsmaterialet knappt 2 tioendlear,
har man sen 1.5 kilo tryck på vattnet och 5-6 kilo på oljan så tycker iallafal jag att risken är stor att det börjar krypa mellan.
jag skulle vilja ha minst 0.5-1 mm man drar ihop grafitpackningen innnan man bottnar toppen i ringarna
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: ons maj 30, 2012 7:46 pm
av Andreas Arthursson
Man drar inte ihop en orig packning mer än 0.2 mm. Har sålt 15st och bara denna som hört av sig. Block eller topp kanske är sprucken? Man lär se på packningen om det läckt olja till vattenkanal ifall man river!
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tor maj 31, 2012 8:31 am
av volvo_mannen1
Motorn är mappad upp ca 1.5kg med orginal packning, körtid ca 2tim utan några problem innan packningen monterades...
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tor maj 31, 2012 12:42 pm
av Toffe
Är alla delar Plana då?
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tor maj 31, 2012 2:12 pm
av Andreas Arthursson
volvo_mannen1 skrev:Motorn är mappad upp ca 1.5kg med orginal packning, körtid ca 2tim utan några problem innan packningen monterades...
Varför böts det packning?
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tor maj 31, 2012 6:45 pm
av RTM
du har inte vänt packningen åt fel håll ?
enda sättet o hitta felet är ju o riva isär det
Re: Cooperring Packning Problem
Postat: tor maj 31, 2012 9:16 pm
av volvo_mannen1
Delarna ska vara plana, skulle de inte vara det skulle det komma ut komp i kylarvattnet i första hand tycker ja...
För att den första packningen gav vika vid 1.7kg, bytte till en ny packning (för att veta att allt är ok), o bytte olja tills allt såg bra ut, innan jag monterade cooperring
Nej, satt rätt,
Lyfte toppen o tog bort cooperring packningen o kollade, kan inte se några problem (Tyvärr)
Ringarna hadde tättat o packningsmatrialet var ihoptrycket på ett sätt som såg bra ut...
Monterade orginal packning o bytte olja igen o ut o provade,
o vattnet i burken försvinner fortfarande. Ca 0,5L på 45min körning o 1kg
Spricka i topp eller block?
Som sagt kört 2tim o mappat utan problem, 1kg.
sen höjdes ladd till 1,5kg pikar mot 1,7kg packningen brast, var det här det hände något allvarligt tro? ny orginal packning, funkar igen, sedan cooperring o vatten i oljan syns...
Mvh Martin