Dodge Dart -74 Blivande turbo V8 (renovering)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Dodge Dart -74 Blivande turbo V8 (renovering)

Inlägg av Rogge »

Ja, då får man väl lägga upp en tråd, länge sen jag hade en tråd men men..

Det hela började väl 2011 när polaren skulle ner till Helsingborg och köpa ett bromsservo till sin Duster. säljaren hade en -74 Dart Swinger 2dr HT ståendes som jag föll för, jag höll just då på med en fortsatt renovering av min Volvo 145a. men lusten fanns inte riktigt samt att jag hade året innan köpt mig min C10a o kände att jänkejärn är MYCKET fränare än volvo.

sagt o gjort, volvon såldes av i delar och Darten införskaffades, kördes hem och skulle in i garaget, fick inte plats riktigt, så lite ombyggnad och renovering blev nödvändigt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen saknade vid inköp spindlar fram så att skruva på framhjul blev svårt, en tripp till Sösdalaskroten löste det dock. råkade även köpa en kraftigare bakaxel, från en Dodge Aspen, en 8 1/4 med diff. så gamla 7 1/4 axeln åkte ut.

Bild

Problem infanns dock när jag skulle flytta in bladfjädrarna för att göra plats för mer hjul, rambalkarna såg ut som kriget, lappade och murkna, så det blev bygga nytt.

Bild
främre bladfjäderfäste
Bild

råkade även kapa itu hjulhusen och bredda dom inåt.

Bild
Bild

verkar bli bra plats, måttar på bilden under med en 295a som ligger an mot rambalken.
Bild

sen dess har det mest flytit på i lagom takt, fick fatt i 17" fälgar som mäter 10" bak och 8,5" fram. som ska lackas mattsvarta. spacer plattor fick jag fatt i med, men lite fel spec på dom så de är på svarvning i skrivande stund tillsammans med fälgarna pga fel centrumhål.
Bild
Bild
Bild

hittade lite kex i ena bakskärmen som blev lagat
Bild
Bild
Bild

dörrsidor har byggts
Bild

motorn undrar kanske en del över, tja, inget märkvärdigt egentligen, det blir en mopar 318 med magnumtoppar och annat godis som sedermera kommer överladdas med en lagom stor turbo. (HX60 på bilderna, har införskaffat en HX50 som kommer provas först)
Bild
Bild

bilen i sin helhet ser ut såhär.
Bild
Bild

planen är att lacka den mattgrå och mattsvart, ha 2 säten och bur i den med lagom spartansk inredning. blir lite customisering för helhetens skull som inflyttade kofångare och igenlagda sidomarkeringar.

snabb inledning, köpte bilen i maj 2011 och jobbar på lite lagom när lusten infaller sig. förhoppningsvis om ekonomin tillåter (har ju en bil till att hålla i trafik) och om tiden/orken räcker till så kanske det kan bli körbart till hösten (önsketänkande?)

Kommentarer mottages tacksamt!
Senast redigerad av Rogge den sön feb 02, 2014 8:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
GPD
Lite mer laddtryck

Re: Dodge Dart -74 Blivande turbo V8

Inlägg av GPD »

Kommer bli sjukt bra detta! :)
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

:headbang:
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende

Inlägg av Moparboy440 »

Vad blir det för insprutning? Eller har du tänkt trycka genom förgasarn?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Moparboy, jag vet faktiskt inte än vad det blir, jag kommer byta till insprutning på min C10a till hösten är det tänkt, o då har jag en holley 600 DP som jag ska flytta till darten, men om det blir åka överladdat med den fuggen vet jag inte, kanske megasquirt?
Perka
För mycket laddtryck

Inlägg av Perka »

Angående bakaxeln... kan det vara så att jag har en likadan axel på min aspen? Den känns liksom svets diffad men ändå inte. Tror det va 8 eller 10 bultar på kåpan baktill, räknade bara ena dan men kommer fan inte ihåg exakt nu.

Vet du om det satt såna diff axlar på dom här?
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Tror det är väldigt olika från bil till bil, letade upp min på sösdalaskroten så hade ren tur att den va diffad, kunde lika gärna vart rasad.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

dagens arbete på några timmar resulterade i

kofångare bak
Bild
Krockbalk bak
Bild
kapad krockbalk
Bild
avsmalnad kofångare, ca 10-15 mm per sida (hur bred är normal eltejp?)
Bild

anledningen till att krockbalken fick bli utsatt för kapen är för att den väger bly! aningen lättare nu :)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

det har hänt lite grejer i garaget nu.

fått dit HT rutan vänster bak, ett jävla länkage att få till
Bild

hämtade mina fälgar och spacerplattor o provmonterade, hamnar lite långt ut så det måste fräsas o donas lite. kommer nog få rulla kanterna lite ändå..
Bild
Bild

hämtade ut mitt insug som jag fyndat, o slängde på magnumtopparna på mitt block.
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Bild

Bild
Nya stolar! Trevligt!

Bild
Töbeoo

Bild
Kunde inte låta bli så vi började slita lite i fronten för att prova intercoolern :cool:

Bild
köpte lite mätare i samband med PBM i västerås :) fick även en MSD blaster spole och ett linelock :)

va ju tvungen att se hur de nya mätarna blev på plats. så fick rota fram instrumentbrädan o kasta i den.
Bild
varv o laddtryck uppe på, oljetryck o temp undertill, seriöst fastsatta med eltejp :D

Bild
otroligt sexig orginal instrumentering, får se vad man hittar på med den. troligtvis mattsvart lack bara. hatar träimitation

Bild
helheten

Bild
va ju tvungen att tillverka fästen för förarstolen med så man kunde torrbryta lite, och hänga dit bältena med, matchar väldigt bra med blåa säten och rött 4-punkt på förarsidan.. :P

förarstolen är högre, för den är justerbar, passagerarstolen är skruvad rakt ner i golvet :)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

lite som hänt, golvet i skuffen på väg ihop :)
Bild

när jag bytte rambalkarna bakåt, så skar jag dom rakt av och svetsade nytt med gammalt kant i kant, efter lite funderingar kändes det klent, så jag skar till förstärkningar o brände på plats idag.
Bild

började sen med högersidan av golvet, knackade till förstärkningar i den plåten, aldrig gjort innan, blev ganska bra. har inte gjort det i den på vänstersidan då det ska skäras upp ett hål i den och batterilådan ska sänkas ner en bit där.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Bara väller in kommentarer här, underbart! är det så ointressant?

dagens jobb.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

har även beställt lite rör till buren och mätt upp hur lådan för tanken ska se ut, ska se om plåtslagarn kan knäcka ihop en sån lite snabbt till mig.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Det är intressant, men man är ju för lat för att skriva...skulle helst finnas en gilla-knapp som på FB ;)

Visst känns det lite roligare att hålla på med en RIKTIG bil än en gamm-volvo? :wink:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Bra jobbat. Blir oftast bara att man tittar utan att skriva nått. Men är allt inne o kollar titt som tätt för o se om det har hänt nått.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jo jag känner igen det där, "finns ju andra som skriver kommentarer" :)

Steve: Ja, sån otrolig skillnad! jag har ju tur att jag har en till att köra med dock under tiden, den sporrar mig till att jobba med denna :)

(http://www.garaget.org/?car=188809)
Skriv svar