Sida 1 av 2
24v volvo 164 med bilder
Postat: tor jun 28, 2012 11:26 am
av Liljan800
nu kände jag att de va dags att ta tag i volvon om man vill åka.. så jag hängde på en bil trailer och for ner i skövde och köpte en -91:ans 960 3,0 på lördag och for hem,på söndag åkte b30 och lådan ur 164:an och ut me den in med 960 och ur med go pjäsen två dagar senare med ett himla tempo sitter b6304 med automat låda på plats i 164:an. problemet blev att motorn hamnade väldigt långt ner för att få plats så insuget tar i styrservon

motgångar gillar inte jag.. men insuget är inlämnat hos en firma som tog på sig att bygga om och flytta två av insugskanalerna för att de ska få plats

och sånt gillar jag. de som är kvar att göra är dra ut kabel härvan från kupen, koppla in C2 kontakten i lag med 164:an,göra servo slangar och fixa avgassystemet.. bilder kommer på bygget men har inte haft någon kamera med mej under själva motor monteringen..
Re: 24v volvo 164
Postat: tor jun 28, 2012 11:47 am
av Nicklas Eriksson
Bilder!
Hur har du gjort med kylningen till automatlådan?
Re: 24v volvo 164
Postat: tor jun 28, 2012 11:50 am
av Liljan800
Ja bilder kommer.. kylningen till automat lådan ilag med kylningen motorn har jag en volvo 240 aut kylare som passar 960 kylaren va för bred..
Re: 24v volvo 164
Postat: tor jun 28, 2012 2:39 pm
av Nicklas Eriksson
aw30-43 lådan, har fått en del kritik för att vara dålig/klen men den funkar bra i andra bilmärken (toyota supra m.fl).
min teori efter en del forskning på nätet är att kylningen är dåligt dimensionerad, så jag har satt separat oljekylare till min låda.
Re: 24v volvo 164
Postat: tor jun 28, 2012 9:43 pm
av S Iwarson
Vad är anledningen till motorbytet?
Känns som B30in är en minst lika sprängsäker stomme att bygga på.
960 sexan är väl en lösfodermotor?
Men lättare är den ju förstås..
Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 2:49 pm
av effe
en fråga b30a komplett med start grenrör förg generator mm är viktad till 190 kilo ca hur mycket väger en komplett 960 motor nån som vet
Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 3:30 pm
av benkoilovikka
Helt rätt att välja en 6a igen! Du moderniserar bara lite

Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 4:25 pm
av Micke K
Volvos alu 6:a väger 180kg enligt uppgift men om det är med generator,startmotor och annat vet jag inte.

Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 6:55 pm
av Liljan800
anledningen till bytet är tillgång till delar till b30 blir bara sämre och sämre och dyrare.. och på köpet får man en 6:a med en underbar gång.. och att en b30 bara väger 190kg har jag svårt att tro vikten på dom måste va större en i alu och en i gjutjärn b30 är gristung..

...
Fick tillbaka insuget idag ska ner till garaget till veckan igen och fota och skruva. har även idag kopplat in alla relän och dylikt på c2 kontakten till insprutet sen ska de bara in i bilen

Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 8:17 pm
av The
Räknar man på vikten på en b20 så bör en b30 väga 210-225kg
Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 8:48 pm
av Cpt Tuttle
Hade B30 varit överlägsen på alla sätt och vis så hade nog Volvo fortsatt använda den i 960.

Re: 24v volvo 164
Postat: fre jun 29, 2012 11:43 pm
av S Iwarson
Hur ser utbudet på kamaxlar/ämnen ut för en sådan där motor?
Re: 24v volvo 164
Postat: ons jul 11, 2012 12:07 am
av Liljan800
Nu lever 6:an igen

lite grejor kvar sen e de provtur
Re: 24v volvo 164
Postat: ons jul 11, 2012 9:06 am
av Liljan800
Re: 24v volvo 164 med bilder
Postat: ons jul 11, 2012 2:31 pm
av j0jje
Blir fränt det där

Men du! klistra in img-koden på bilderna istället så får du de direkt i inlägget istället för länkar, bara ett tips ser lite roligare ut i tråden.