Kamaxeln i min buss med pannkaksmotor har gått av och nockarna på avgassidan ser ut på detta viset.
Varför? Har inte heller hittat ngn direkt orsak till brottet...
Jag har en komplett reservdelsmotor med en kam i nyskick (skymtas till höger på bild) som jag tänkter plocka lyftare och stötstänger ifrån också.
Kanske var lite luddig i min frågeställning?!
Funderar på orsaken till varför endast avgasnockarna är nötta på detta vis och insug ser helt ok ut?
Vet inte så mkt om buss eller motor men mätaren står på +80.000 mil och om man förutsätter att även motorn gått så långt kanske det är att betrakta som normal nötning?
ville sjekket ventilstyrninger i topplokk; att dom inte er havarert/skuret... kan være mer skadat enn en trur... sen finnes det sikkert nå servicemld ang kamslittasje hos volvo, var nåt med dom gamle f16 motorene åsså, der rulleløfterne tok slutt...
Skulle gissa på att den gått med för stort ventilspel. Bussar går ju som regel mååånga mil. Och det är inte helt ovanligt att det "glöms" att justera ventiler imellanåt.
En sådan motor går lätt över 100000mil, om det sköts på rätt sätt. Jobbar som Volvo bussmek, och har sett både jätte fina långmilare, och ruttna lågmilare. Och väldigt ofta beror det på hur väl service är utfört.
Under motorn finns luckor där du kommer åt att se lyftare och stötstänger. Kolla så att allt löper lätt, och att stötstängerna är raka och fina.
Japp! Skall öppna luckorna och byta ut alla lyftare och stötstänger tänkte jag så "nya" kammen får sina egna lyftare
Allt verkar då löpa lätt för jag kunde snurra kammen lätt med bara fingrarna när jag plockade ut den.
Har 3 krokiga stötstänger pga kolvarna slagit i ventilerna men enl. uppgift skall stötstängerna ta smällen och ventilerna klarar sig?!
Lite fler bilder på haveriet...
Senast redigerad av biomech den lör jun 30, 2012 4:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kanon!
Ja då kan jag säga utan att ha mätt spelet att det mest troligt vart åt skogen för stort spel! Vipporna glappade säkert 1mm på de ventiler som var stängda när jag skruvade lös dem!
Tur jag köpte bussen i detta skick så jag slipper ta på mig själv det eftersatta underhållet