Komp b23A
Komp b23A
Hej, b23an hade 13bar i komp innan renovering)50.000mil) och nu efter+2mm planad topp borde det bli högre, finns det risk att den kan spika eller nått?
Tänkte ha v-kam ist för a-kam, och större förgasare, extraktor,lättare svänghjul, portad lite lätt.
Mvh
Tänkte ha v-kam ist för a-kam, och större förgasare, extraktor,lättare svänghjul, portad lite lätt.
Mvh
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 781
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Komp b23A
så länge tändningen står rätt så ska den ju inte spika kanske?
Re: Komp b23A
då kvittar de om kompet hammnar på 15-16bar..spikar den lättare om man har mer eller mindre förtändning?, om jag justerar några grader mer, före eller efter, hur blir motorns karraktär? är något att föredra eller ska man sikta på å ställa tändningen på org?
Mvh
Mvh
Re: Komp b23A
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Komp b23A
ska du ha snäll orginal kam så ska du inte plana toppen på en B23a det är kompa så det räcker.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Komp b23A
håller med föregående talare... mitt minne säger att de vill ha 98 oktan i original
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Komp b23A
Tack för svar!
Det är det jag suttit å grundat på, är var ju 13bar innan ja bytte ringar och hona. är nog något mer nu, annars har jag en 530(samma som min 398?) liggnas som är planad 2mm, men då struntar jag i den då.
Tänkte köra med v-kam som alt till a-kam.
Det är det jag suttit å grundat på, är var ju 13bar innan ja bytte ringar och hona. är nog något mer nu, annars har jag en 530(samma som min 398?) liggnas som är planad 2mm, men då struntar jag i den då.
Tänkte köra med v-kam som alt till a-kam.
Komp b23A
Ja åker 398 som är planad 3mm.. Å toppdeckat block 0,5 .. .. Iof ganska mycket urgröpta fbrum.. Men spikar gör den inte.. Månen 7 kam sitter där också..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Komp b23A
en måne 7 kam (ca 270grsder vid 1.25mm) sänker fyllnads graden väldigt mycket på lägre varv då måste man kompensera med mer kompa förhålande annars blir den sten död under 5000rpm.
med en original kam eller med en lite snällare kam typ STS 247 så behöver man inte lika mycket kompa den går bra ändå.
med en original kam eller med en lite snällare kam typ STS 247 så behöver man inte lika mycket kompa den går bra ändå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/