Sida 1 av 11

Audi S2 Coupé quattro -91 - 564wHp / 699wNm

Postat: sön jul 15, 2012 10:12 am
av Niklas_S2
Hej!

Har länge tänkt att skapa en egen tråd om mitt projekt som snart hållt på i ca 2 år...
Så det är väl på tiden att jag gör det! :)

Bilen är en Audi S2 Coupé -91 som jag köpte i slutet av Juli 2009!
Den var då i princip helt original på 220hk, det enda som var gjort med den var ett öppet filter :P

Efter ett litet tag började lite delar att trilla in och små förändringar utfördes när plånboken tillät :P

Dagen efter köp!
Bild

Bild

Helröda bakljus ifrån en S2:a med ABY-motorn monterades innan Vallåkra 2009.
Bild

Sen inhandlades nya emblem till grillen och lite annat smått.
Bild

Jag inhandlade MTM 295hk chip och 250kPa mapsensor, så efter några timmars småpill och lite lödtenn så hade bilen fått några fler pollar :)
Blev även lite rostfria delar till ett avgas i 3" som http://www.garaget.org/noffa" på garaget la fina svetsfogar på! :)

Lite snabb polering av tryckrör och allmän tillsnyggning under huven gjordes...
Bild

I väntan på sommaren så kunde jag inte hålla mig utan köpte en uppsättning fulldubb :)
Bild

Därefter fick bilen bekänna lite färg på sjöarna! ;)
Bild

Bild

Bild


Efter den säsongen så kändes det som att man börjat vänja sig vid bilen och blev mer och mer sugen på förändring...
Det blev en nedlackering av bilen och ett par fälgar inhandlades :)

BBS LeMans-kopior!
Bild

BBS LeMans-kopior!
Bild

Köpte fälgarna med ET45 och fick köra med 20mm spacers på varje sida!
Bild

Bilen fick en sänkning! :)
Här är några bilder från olika fototillfällen under säsongen!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Brorsans Urquattro fastnade på några bilder med! http://www.urquattro.nu"
Bild

Bild

Bild

Sen inhandlades projektorlyktor från RS2!
Bild

Bild

Bild

Fick tag i ett par skinsäten :)
Bild

Bild


Sen började väl egentligen det "riktiga" projektet vintern 2010/2011...

Det var tänkt att lyfta ur motorn för tillsnyggning och allmän översyn men det spårade sakta men säkert ur och blev istället totalgenomgång av motorn och förhoppning på en hel del mer effekt!

Motorn lyftes ur!
Bild

En oljig och klabbig 3b-motor med längtan att få bli fräsch!
Bild

Även växellådan lyftes ur för allmän översyn och uppfräschning
Bild

Ett par timmar och lite färg senare ser det ut såhär!
Bild

Delar till bottendelen
Bild

Och här är bottendelen färdig med lite annat krimskrams.
Har bytt alla lager, packboxar, stakar, kolvringar och honat blocket m.m....
Bild

I väntan på lite motordelar så kom jag över ett par treserlyktor :)
Bild

En 7A-topp beställdes från England, kittad så att den passar med 3b:s vattengrenrör och ditsvetsat fäste för hallgivarn till kamdrevet.
Bild

Toppen skickades senare till Arvika http://www.overboostracing.se" för portning, riktplaning, mirafräsning och ventilstyrningsbyte!
När den återvänt så var det dags att ge den hårdare ventilfjädrar och nya ventiltätningar :)

1st mirafräst ventil
Bild

Insugssidan
Bild

Kvällen var då räddad! ;)
Bild

Bild

Dessa delarna kom senare på posten, därefter kunde motor och växellåda lyftas tillbaka i bilen :)
60/2 trigger, Hallgivare, Kamdrev, urtrampningslager m.m...
Bild

Bild

Med originalturbo och grenrör inför kommande besiktning...
Bild

Bild

Bild


Det är väl ungefär såhär långt jag kommit idag och närmast till hands så är det väl det nya styrsystemet som ska finna sin plats i bilen....
Blev ett Megasquirt v3x!
Bild



Detta är väl den egentliga setupen som körs och en ungefärlig bild av vad jag har kvar:

3B-motorn på 2,2L

#H-profilsstakar (Klart)
#Balanserad bottendel (kolvar, stakar, vev, svänghjul, koppling och remhjul) (Klart)
#Toppdeckat/honat block (Klart)
#ARP-bultar till svänghjul, vev och topp (Klart)
#Skvalpskydd i tråget (Klart)
#7A Kamaxlar (Klart)
#Tommi´s Billet ställbart kamdrev (Klart)
#Hallgivare från ABY/AAN (Klart)
#Ståldrev till veven (Klart)
#VAG 60-2 trigger på veven (Klart)
#Portad topp (overboostracing.se) (Klart)
#Mirafrästa ventiler/säten (overboostracing.se) (Klart)
#Nya ventilstyrningar på avgas (overboostracing.se) (Klart)
#Riktplanad topp (overboostracing.se) (Klart)
#Nya ventiltätningar (Klart)
#Hårdare ventilfjädrar (Klart)
#Bussningar i delrin till motor/V-låda och diff (Klart)
#Bosch 1700cc spridare (Klart)
#E85
#Sachs 707 Tryckplatta (Klart)
#Sachs 4-puckad fjädrad sinter (Klart)
#Omvänt insug (Klart)
#Bränslepump? (Ska beställas)
#3" rostfritt från turbon, 3.5" downpipe ska byggas (Påbörjat)
#Stålomspunna bränsleledningar AN8 (Klart)
#Megasquirt v3x (Nästan klart)
#Precision SC6262 (Ska beställas)
#VAG 115R-spolar (Klart)
*7A-ventilkåpa (Under ombyggnad)
#Cp-service grenrör lindat med titanbandage (Påbörjat)


//Niklas

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: sön jul 15, 2012 10:34 am
av Niklas_S2
Bild på 7A-kamaxlarna :)
Bild

Och efter montering :)
Bild


Nästa steg är att svetsa om lite anslutningar i tanken och göra bränslesystemet komplett...
#Stålomspunna ledningar - AN8 & AN6
#Catchtank
#Bosch 1700cc spridare
#Fuelrail
#Lite AN-kopplingar
Bild

Delar till det omvända insuget som komma skall :)
Bild

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: sön jul 15, 2012 4:00 pm
av Xyron
Ser bra ut, ska bli kul att följa framstegen

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: sön jul 15, 2012 5:00 pm
av subw000fer
Trevlig bil blir trevligare, I like!
:thumbright:

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: sön jul 15, 2012 5:27 pm
av Se88e_K
Gött att du har hittat hit med. När är det tänkt att få ut bilen?

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: mån jul 16, 2012 7:21 am
av Niklas_S2
Xyron skrev:Ser bra ut, ska bli kul att följa framstegen
Tacktack! :)
subw000fer skrev:Trevlig bil blir trevligare, I like!
:thumbright:
Trevligt att höra! Tack! :)
Se88e_K skrev:Gött att du har hittat hit med. När är det tänkt att få ut bilen?
Ja, tänkte att det kunde vara skoj :)
Det är ingen speciell deadline, utan det blir väl när man minst anar ;)

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: mån jul 16, 2012 8:32 am
av Reaper
Fina audis :)

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: mån jul 16, 2012 9:41 am
av Tommy Luhr
Riktigt fin bil!
Kommer bli pricken över i:et med ny maskin!

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: mån jul 16, 2012 6:51 pm
av Niklas_S2
Reaper skrev:Fina audis :)
Tack å bock! :)
Tommy Luhr skrev:Riktigt fin bil!
Kommer bli pricken över i:et med ny maskin!
Tack Tommy!
Ska bli kul att se hur maskinen fungerar när den är ihop :)

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: mån jul 16, 2012 8:32 pm
av Niklas_S2
I väntan på roligare updates så kan jag visa hur en hydraulisk lyftare kan se ut :)

Några av dem kärvade så tänkte att det var bäst att plocka isär allt och få bort all gammal olja och avlagringar :)

En styck lyftare som legat och gottat sig i ett hörn ;)
Bild

En styck delad "ren" lyftare :)
Bild

Före / Efter
Bild

Sådär :)
Bild

Kommer lite roligare uppdateringar så småningom, så håll till godo ;)

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: tis jul 17, 2012 11:46 am
av RS100
Hur gjorde du det där :roll: jag har tänkt att det skulle vara bra att kunna dela på dem i flera år då min 10V äter dem till frukost :lol:

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: tis jul 17, 2012 8:20 pm
av Niklas_S2
RS100 skrev:Hur gjorde du det där :roll: jag har tänkt att det skulle vara bra att kunna dela på dem i flera år då min 10V äter dem till frukost :lol:
Du håller tryckarn med ovansidan (plana ytan som går mot kammen) mot din handflata och slår dem hårt mot en plan yta (i mitt fall en svetsbänk) tills "innerdelarna" tittar ut :)
Så gjorde jag i alla fall! :)

Postat: tis jul 17, 2012 8:53 pm
av Big Al
-

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: tis jul 17, 2012 8:58 pm
av Niklas_S2
Big Al skrev:Är det bara jag eller är dreven till kammarna väldigt slitna? eller ska de vara sådär "låga"?
Dom ska vara så! :)

Re: Audi S2 Coupé quattro -91 - Trimning m.m.

Postat: sön jul 22, 2012 12:22 pm
av Niklas_S2
Dags för en liten update igen...

Håller på att greja med bränslesystemet en del, och tänkte att jag skulle få det som jag vill ha det på en gång...
Så jag har kapat bort originalanslutningarna på tanken och kortat in tanken i ena hörnet för att kunna passera där med mina stålomspunna ledningar från catchtanken.

Bilder...

Fyllde tanken med vatten.
Bild

Kapade...
Bild

Och vips så blev det ett hål...
Bild

Bild

Skönt att få bort denna del..
Bild

I väntan på nytt hörn.
Bild

Bild

Slipa slipa slipa...
Bild

Punktade dit plåten
Bild

Helsvetsar.
Bild

Slipade och letade porer efter ett varv med svetsen
Bild

La även på ett till lager svets och jämnade till innan lack.

Färdig
Bild

Färdig
Bild


Har nu lite mer delar att beställa innan monteringen av tanken.
Men det är på G! :)