Sida 1 av 1
farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: fre jul 27, 2012 6:32 pm
av Vovlo_power_norway
hei har en b230fk 96 med 16V topp og turbo, bremset 495hk,, men har slitt med oljetrykk men fant endelig feilen:) men nå har jeg med 5/40 olje så har jeg 3,5 bar ved 2000rpm. og 7bar ved 5500rpm, og over det så har jeg 8-9 bars trykk,, er dette farlig? eller er det greit,,, dette er med ca 80 graders oljetemp, ved kald motor har jeg 6,5 bar ved 2500rpm, men er en bane bil så den blir altid god varm før den blir tatt i bruk,
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: fre jul 27, 2012 11:21 pm
av Toffe
Är filtret ett av orginal typ?
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: lör jul 28, 2012 9:31 am
av j björk
Som toffe är inne på, stor risk att skjuta oljefiltret. Har du hydraliska lyftare kvar, så trycker de hårdare på fjädrarna. (mao. lättare ventilsläpp) Om det är b230 underdel, med org. typ av oljepump vill nog gärna tätningen vid röret mellan pump och block glida av.
På b234 med org. pump ökar nog risken för haveri på bult eller drev el dyl. på pumpen.
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: lör jul 28, 2012 10:38 am
av caterpillar
va litt høyt oljetrykk; men er oljetrykket så høyt; er målern korrekt??
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: lör jul 28, 2012 11:01 am
av hauge
i effekt och temperaturhänseende vill man inte ha för högt oljetryck.
Alltså ram/vevlager går trögare och utvecklar mer värme... det resulterar i minskad effekt och kanske problem med oljetemperatur
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: lör jul 28, 2012 11:32 am
av Vovlo_power_norway
er b230 under del og 16V topp med mekaniske trykkere,, måleren ska vise sånn ca riktig,, har en mekanisk måler ved turbo og den viser ca 4bar når jeg har 6 bar inne,, ska se og få på en mekanisk måler på blokka og, for og sjekke ut,, men hva synes folket, ska en ta ut pumpa og få ned trykket eller ska en bare prøve og se,, eventuelt fylle tynnere olje? 5-30 foreksempel? sist bane kjøring så holdt olje tempen seg rolig ved 90-100 grader,,, plagan maks hele tiden:)
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: lör jul 28, 2012 11:58 am
av G-son
hauge skrev:i effekt och temperaturhänseende vill man inte ha för högt oljetryck.
Alltså ram/vevlager går trögare och utvecklar mer värme... det resulterar i minskad effekt och kanske problem med oljetemperatur
Och att pumpen drar mer effekt för att pumpa med högre tryck är ju en annan detalj.
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: lör jul 28, 2012 2:37 pm
av Vovlo_power_norway
ser at i volvo boka så står det også i oljetrykk spec, at det ska være 3-6kilo maks ved 2000 eller 3000rpm, men hvordan er oljetrykket i en fk orginalt?. står den jamt på si 4 helt opp i toppregisteret eller øker trykket gradevis? hva har folket på en b230fk ved 5000rpm foreksempel?
Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT
Postat: tor aug 23, 2012 9:30 pm
av Ventilsallad
Toffe skrev:Är filtret ett av orginal typ?
vid de värdena är det lika med livsfarligt att varva på lite med kall motor om det är ett sketet "orginalfilter" dom ger sig i pressningen och du har olja på golvet/ motorrummet
