Sida 1 av 1
Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: tis jul 31, 2012 10:35 am
av Älgavröl
Av vilken anledning svarvar man synkringarna i en växellåda? Håller det bättre? Svårare att missa växlarna? Har en folkracebil med detta och när man lägger i ettan klingar det till så där gött som om det vore rakskurna drev

. Någon som kan något om detta?
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: tor aug 02, 2012 10:23 pm
av Hedlund
Är det inte så att man tar bort varannan kugg på synkringarna för att göra en "fattigmansdogbox"? Håller bättre gör det knappast i längden.

Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: fre aug 03, 2012 5:46 pm
av Rasmus Annander
de är bättre o ta bort dom helt.. hade så i min 2150rc bil. de fungerar kanon.. samma mostånd på varje växel
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: fre aug 03, 2012 8:46 pm
av Älgavröl
Tack för svaren. Annander<<Är det avsevärt kortare livslängd på en låda utan jämfört med synkringar???
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: lör aug 04, 2012 11:17 am
av Hedlund
Blir det mer lättväxlat när man tar bort dem? Kanske vore något att testa på isbilen.
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: lör aug 04, 2012 12:37 pm
av Älgavröl
Jag upplever det som att det är svårare att missa en växel men att man får växla brutalare

.
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: lör aug 04, 2012 9:42 pm
av Rasmus Annander
livslängden vet jag inte.. fick tipset av jerry på vide bilservice han gick igenom en låda åt mig o tog bort synkringarna..
jag tycker de blir mer lätt växlat.. bara man växlar bestämt.. med förstärkt kuliss riktiga sellholms bussningar till spakställ o spak o stålspak då är de mumma =)
bussningarna kostar inte mycket löst hos sellholm de gör susen mot orginal som glappar cm vis..
största skillnaden som jag ser de att de är alltid samma motstånd när man växlar.. med slitna synkringar kan de motståndet variera och synkringarna kan spricka o gå sönder så växeln inte går i..
de blir helt enkelt mindre saker som kan gå sönder i lådan.. funkar grymt bra i en tävlings bil.. men till gatbil vet jag inte..
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: lör aug 04, 2012 10:05 pm
av Dennis Öhman
Någon som sitter på en sprängskiss till m45 eller har en länk?=
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: lör aug 04, 2012 10:05 pm
av Dennis Öhman
Någon som sitter på en sprängskiss till m45 eller har en länk?=
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: fre aug 10, 2012 11:32 am
av MantaTIC
Man tar bort synkarna och sedan tar bort varannan tand på växeldreven samt i växelhylsan (den runda som går över drevet) då har man en sk crash box. Lättare att få i växlarna vid snabba växlingar.
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: tor aug 16, 2012 1:39 pm
av j björk
Vad kan man vänta sig för livslängd på drev och synkhylsor i en crashbox?
(är det något som kan vara id'e att göra på en dyrare låda)
Kör man med dålig synkring så det skrapar tar det ju inga tider att köra ner grejerna menar jag..
Men det kanske blir helt annorlunda om man tar bort varannan tand.
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: tor aug 16, 2012 2:37 pm
av jonas landin
Hur blir det vid motorbroms/pådrag med varannan tand borta?
Borde ju glappa fram o tillbaks med hårda slag som följd???
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Postat: tor aug 16, 2012 3:41 pm
av fredde_vit_pv
ja,det blir frigång i lådan om man tar bort varannan kugge! men en liten varning,
det finns synknav med ojämt antal kuggar då blir det inte så bra!
/F