Alter Racing Garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8 på väg till Sverige

Inlägg av 260Z »

Bild
Eagle H-profil och JE lågkompkolvar

Bild

Bild

Bild

Bild
Scorpion 1.6:1 rullvippor och Lunati dubbelfjädrar


Bild
Hemma i Sverige :) Tack till Nordtrafik.se som gjorde ett bra jobb med frakten.

Bild

Bild
Senast redigerad av 260Z den ons maj 29, 2013 1:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av alex b »

Bilen ser sjukt fräsch ut! Tänkte nämna att fälgarna som syntes på bilden på sidan 1 kommer from Kodiak Racing:

http://www.kodiakracingwheels.com/
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

Tack, finns lite små skavanker som inte syns på bild, men överlag jäkligt fräsch, noll rost :)
Jobbar utomlands så hinner inte få gjort så mycket på bilen just nu.
Har beställt prog.vara för att mappa originalsprutet till 2bar map, större spridare och kompressorn.
Hade tänkt få provmontera kompressorn men hann tyvärr inte få det innan jag åkte hem.

Tog i vart fall fram och tvättade av lite garagedamm
Bild
S2an fick oxå smaka vattenslang
Bild

Bild
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av c311com »

En 240-260Z har inte speciellt vridstyv kaross vilket märks om man har lite hårdare fjädrar och dämpare. Dörrlåsen var självöppnande med fullt effektpådrag om man inte låste dom. Jag fick lägga in rör i trösklar, en bur och triangelstag fram. Jag hörde från någon att den ska ha en Skyline motor. MVH/Thomas
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

Nä det är sant, den är inte så vridstyv. Men går i vart fall öppna och stänga dörrarna om man hissat upp ett hjul.
Har tänkt bygga triangelstag fram och halvbur, blir mest troligt att förstärka och förlänga ramsnokarna under golvet mot bakvagnsinfästningen också.
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av c311com »

Det gick att öppna dörrarna om man hissade upp den på hörnet i början. Problemen började när golvet och rambalkarna fram sprack. Jag la in 40x2,5 inne i trösklarna och vinklade snett upp till fjäderbenet genom innerskärmen. Glömde kolla frigång för hjulen vid fullt rattutslag så jag fick vinkla fjäderbenen framåt så det blev mer caster och 20 mm längre hjulbas. Buren skruvades i sidan av trösklarna, det finns skruvhål längst bak och i taket. Det finns skruvhål uppe i taket om man tar bort panelen som innerbelysningen sitter i. Sen strävor från huvudbågen bakåt mot fjäderbenen och ett stag mellan. Triangel i motorrummet. Alla topplagringar var ledlagrade. Bak vinklade jag upp innerkanten och flyttade ut plåten för topplagringarna för att nolla camber. Slutväxeln vred sönder bussningarna så jag monterade den stumt. Sen gick drivknutarna sönder och växellådan och så vidare till jag tröttnade och sålde den till Norge.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

Tack för tipsen :)
Vad hade du för motor och växellåda?
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av c311com »

2818cc 6:a med turbo, B&W T5 låda och den större R200 klumpen med lamelldiff. Jag har en kompis med en 260Z och GM smallblock.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

Sitter en 5,7 l LT1 smallblock i min och B&W T56 allt från -95 Camaro Z28, öppen diff från 280z med original bakvagn.
Har en shortnose R200 viscodiff+innre+yttre knutar från en -91 Infinity Q45 som ska dit(samma knutar som 300ZX tt har), saknar bara hubbar och kortare drivaxlar för kunna börja bygga dit det.
Hoppas det kommer hålla till rätt så bra med pulver.
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av c311com »

Det är tunn plåt i bottenplattan och balkar vilket ger en lätt kaross men plåten spricker om man har mycket vridmoment. Originalmotorn med låda väger ca 230 kg och diffen ca 35 kg. Det går att använda CV-drivknutar om man tar medbringare från senare 280ZX (ej USA modell) som har CV-knutar original. Det är samma splines på naven. Sen får man göra nya drivaxlar.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

Jag är lite skeptisk till orginal stub axlar, går dom av (å det gör dom ibland) så tappar man hjulet. Blir att bygga om till modernare avlastad variant där hjulnavet sitter ihop med lagerdelen som på bilden nedan och använda Q45 CV-knutarna tillsammans med nya drivaxlar.
Bild
LT1 och T56 ska väga någonstans runt 270-300kg, så den blir lite tyngre.

http://www.youtube.com/watch?v=pzO5EZBoPc4
En test repa med lågkompad sugmotor
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av c311com »

Original hjulnav bak är ganska kraftiga saker och hjulet ramlar inte av för navet är pressat i lagret. Däremot är bärarmen gjord i ganska klen plåt. Jag gjorde nya i 25 mm rör. Sen hade jag skivbromsar bak. Det enklaste är nog att använda en hel bakvagn från en annan Nissan eller varför inte från en BMW E36?
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

Bild
Vet inte om jag kallar det här kraftiga saker.
Och ja, hjulet kan ramla av om axeln går av, men har du tur sitter det kvar.
Stub axlarna är i vart fall ett ganska vanligt problem på Zorna.
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av c311com »

Materialutmattning på 40 år gamla delar eller så är lagren slut? Drivaxelknutarna brukade gå av först. Nu kommer jag inte ihåg vad det var för axeltappdiameter på Z:an men som referens har Ferrari en liknande axel med 35 mm diameter.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
260Z
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 06, 2012 11:51 pm
Ort: Altersbruk

Re: Datsun 260Z V8

Inlägg av 260Z »

dia: 1.090" ~ 27,7mm på den grövre 280z 27splines axeln. 1,020" på de tidigare med 25 splines.

Du har helt rätt att drivaxelknutarna är det som är vanligast att de ryker.
Men ska jag då ändå byta till CV-knutar går jag lika gärna hela vägen med moderna lager och yttre knutar :) Inte så mycket extra jobb med det.
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Skriv svar