Alter Racing Garage
Re: Datsun 260Z V8
Det var ju lite klenare än jag kom ihåg. Det kanske går att använda M3 E36 axlar, hjullager och nav? Lagren är 85 mm x 45 mm x 41 mm. YDxIDxT. Många har kört med mycket offset utåt på fälgarna. Det nöter ner lagren i alla fall.
Jag har hittat några bilder från 1988-89 som jag kan scanna och lägga upp en länk till senare.
Jag har hittat några bilder från 1988-89 som jag kan scanna och lägga upp en länk till senare.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Datsun 260Z V8
Började snygga till lite bromsok jag tänkt använda
Nissan 240SX bakok, före
Blästrade
Toyota 4x4 framok, före
Sandblåsta
Nissan 240SX bakok, före
Blästrade
Toyota 4x4 framok, före
Sandblåsta
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Re: Datsun 260Z V8
Ford Transit ok från tidigt 80-tal med ventilerade skivor är bolt-on. Range Rover MK-1 har samma ok men har solida skivor. Skivor från Peugeot 604 som man får borra om i fästhålen. (274x22 mm?)
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Datsun 260Z V8
Toyota oken är också bolt on och passar ventilerade 300ZX skivor, som jag dessutom redan har, behöver bara tillverka en tunn spacer till skivorna. ZX skivorna är ca 270x22mm
Senast redigerad av 260Z den tis jun 18, 2013 8:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Re: Datsun 260Z V8
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Datsun 260Z V8
Ser nice ut, du har möjligen inte c/c måttet på bulthålen för fästbultarna på framoken?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Datsun 260Z V8
88,9-89 mm c-c och 12 mm hål tror jag det var. På en Z alltså...
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Datsun 260Z V8
Stämmer bra det, 89mm c-c och 12mm hål på Toyota oken.
Modellbetäckning på oken S12W (43mm 4-kolvs) sitter original på ’89-’91 4-Runner och ’89-’95 4×4
Modellbetäckning på oken S12W (43mm 4-kolvs) sitter original på ’89-’91 4-Runner och ’89-’95 4×4
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Re: Datsun 260Z V8
Tusen tack! Då kanske man har ett hett tips på bromsar,då jag tror jag har samma mått!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Datsun 260Z V8
Tack vare jobb utomlands blir det inte så mycket gjort med bilen.
Men har varit hemma nu ett tag, blev sugen att testa om prochargern fungerade.
Skaffade mig Tunercat programvara och kablar för att mappa std sprutet, lite besvärligt är det då man måste flasha boxen efter alla förändringar och även lura den lite då den inte är tänkt för laddtryck från början, men funkar ok än så länge.
Kör med speed density mappning och har kastat luftmasse mätaren, bytt ut std 1bar map sensorn till en dito 2bar och bytt spridarna till 735cc.
Slänger med några mobilbilder, beklagar kvaliteten.
Har startat upp och en liten sväng
Men har varit hemma nu ett tag, blev sugen att testa om prochargern fungerade.
Skaffade mig Tunercat programvara och kablar för att mappa std sprutet, lite besvärligt är det då man måste flasha boxen efter alla förändringar och även lura den lite då den inte är tänkt för laddtryck från början, men funkar ok än så länge.
Kör med speed density mappning och har kastat luftmasse mätaren, bytt ut std 1bar map sensorn till en dito 2bar och bytt spridarna till 735cc.
Slänger med några mobilbilder, beklagar kvaliteten.
Har startat upp och en liten sväng
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Re: Datsun 260Z V8
Ja ja, nu har vi sett bilderna.
Vart är filmen med ljud då?
Vart är filmen med ljud då?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Datsun 260Z V8-Procharged LT1
Bjuder på nån filmsnutt, tyvärr klarar inte mikrofonen på kameran av det högfrekventa ljudet från kompressorn.
Den går ruskigt fett, har inte hunnit mappa något mer.
Tror jag måste byta insprutare igen, köpte på mig några billiga och de funkar skit dåligt på korta öppningstider
klipper helt om jag drar ner minimala pulsvidden ner mot 1.3 msek.
Diesel Datsun
http://www.youtube.com/watch?v=twCHEFx1MAU
Roadtest
http://www.youtube.com/watch?v=MeD9fbp8EIo
Den går ruskigt fett, har inte hunnit mappa något mer.
Tror jag måste byta insprutare igen, köpte på mig några billiga och de funkar skit dåligt på korta öppningstider
klipper helt om jag drar ner minimala pulsvidden ner mot 1.3 msek.
Diesel Datsun
http://www.youtube.com/watch?v=twCHEFx1MAU
Roadtest
http://www.youtube.com/watch?v=MeD9fbp8EIo
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Re: Datsun 260Z V8-Procharged LT1
TACK! Nu har jag fått dagens behov av fräna bilar stillat!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Datsun 260Z V8-Procharged LT1
Fränt bygge!
Får man fråga vad kolvar & stakar gick lös på och var du köpte dom?
Vad har du för komp.förhållande?
Hur mycket har du tänkt ladda?
Roligt med fler som bygger på LT1
Får man fråga vad kolvar & stakar gick lös på och var du köpte dom?
Vad har du för komp.förhållande?
Hur mycket har du tänkt ladda?
Roligt med fler som bygger på LT1
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Re: Datsun 260Z V8-Procharged LT1
Tack
Strax under $1200 för allt har jag för mig, köpte de som ett kit när jag var i USA från realstreetperformance.com via ebay.
JE kolvar med 26cc dish, har inte räknat på det förr men enligt den här räknaren http://www.dmperf.com/compression.htm så ligger komp förhållandet runt 8.1:1
6tums Eagle stakar med ARP L19 bult, ska vara den stadigaste varianten. Enligt Eagle pallar de 1400hk.
Tar det med en nypa salt, kommer aldrig närma mig de effekterna hur som helst
12 psi ska den ge enligt uppgift med remhjulet som är på nu ~0.82bar
Edit: Haha han som sålde mig skiten ljög.. Loggade volt på mapsensor i dag, strax över 3.5 volt på fulla varv= ca 7psi(0.48bar), dvs std tryck på F-body Procharger D1an.
Har lite marginal att ladda mer då upp till 15psi(1.03bar) funkar med orginalsprutet.
Ska beställa nya lager och tätningar, tycker den ylar lite oroväckande mycket, nästan skärande ljud
Saknar en del effekt nu, AFR går ner mot 10.1-10.3 på last/varv(lambda 0.69-0.70) allllllllllt för fett.
Ska fortsätta justera och hoppas det blir lite bättre fjutt i maskin
Strax under $1200 för allt har jag för mig, köpte de som ett kit när jag var i USA från realstreetperformance.com via ebay.
JE kolvar med 26cc dish, har inte räknat på det förr men enligt den här räknaren http://www.dmperf.com/compression.htm så ligger komp förhållandet runt 8.1:1
6tums Eagle stakar med ARP L19 bult, ska vara den stadigaste varianten. Enligt Eagle pallar de 1400hk.
Tar det med en nypa salt, kommer aldrig närma mig de effekterna hur som helst
12 psi ska den ge enligt uppgift med remhjulet som är på nu ~0.82bar
Edit: Haha han som sålde mig skiten ljög.. Loggade volt på mapsensor i dag, strax över 3.5 volt på fulla varv= ca 7psi(0.48bar), dvs std tryck på F-body Procharger D1an.
Har lite marginal att ladda mer då upp till 15psi(1.03bar) funkar med orginalsprutet.
Ska beställa nya lager och tätningar, tycker den ylar lite oroväckande mycket, nästan skärande ljud
Saknar en del effekt nu, AFR går ner mot 10.1-10.3 på last/varv(lambda 0.69-0.70) allllllllllt för fett.
Ska fortsätta justera och hoppas det blir lite bättre fjutt i maskin
Urban Forsberg
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged
Datsun 260Z 1974 - VR6 Turbo projekt
Audi S2 Coupe 1991
Pontiac Firebird Trans Am -Procharger D1 projekt
Ford Escort MK2 GrpH 1975
Yamaha Nytro RTX 144" 2008 - Turbo MCX-270+
http://www.garaget.org/Procharged